۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 702670

مجموعه مستند «روزگاری ما» کاری از گروه مستند روایت فتح به دنبال شخصیت‌هایی رفته که روزی جلوی دوربین این مستند نشسته‌اند و قرار است با پخش این برنامه آنها را پیدا کرده و بار دیگر به گفت‌وگو بنشیند.

مردان «روایت فتح» این روزها کجایند و چه می‌کنند؟

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مجموعه مستند «روزگاری ما» کاری از گروه مستند روایت فتح، مروری متفاوت بر گنجینه تصاویر جنگ است. امیرحسین نوروزی، کارگردان این مجموعه مستند در اقدامی جالب سراغ راش‌های مستند «روایت فتح» رفته است و از بطن گفت‌وگوهایی که با رزمندگان در سال‌های جنگ صورت گرفته مستندهای کوتاهی را تهیه کرده و قرار است با مشارکت مردم این افراد شناسایی شده و پس از سال‌ها دوباره روبروی دوربین قرار بگیرند و از حال و هوای آن روزها و این روزهای خود بگویند.

نوروزی درباره انگیزه خود از ساخت این مستند می‌گوید: داستان از اینجا آغاز شد که در «روایت فتح»، تصاویر و فیلم‌های قدیمی دوباره در حال بازیابی و اسکن شدن هستند. از یک جایی به بعد شروع به تماشای این آثار کردم و بازبینی را ادامه دادم و در نهایت برایم تبدیل به یک پروژه شد. این فرآیند برای من بسیار جذاب بود و نسخه‌های نهایی جدید و با کیفیت را دنبال می‌کردم و تصمیم گرفتم این کار را ادامه دهم و راش‌ها (تصاویر اولیه و تدوین نشده و اصل حلقه‌های فیلمبرداری شده) در حال تبدیل را بازبینی کنم و از آنها لحظاتی را انتخاب کرده و در قالب مستندهای کوتاهی برای پخش آماده کنم. برخی از این راش‌ها در نسخه اصلی استفاده نشدند و برای اولین بار ما در این مجموعه مستند آنها را پخش می‌کنیم.

این مستندساز ادامه می ‌دهد: پس از بازبینی طولانی حدود ۹ ماه صحنه‌هایی بین ۳ تا ۶ دقیقه انتخاب شد و پلاتویی برای توضیح این فیلم‌ها در آرشیو جدید روایت فتح ضبط کردیم. در این پلاتوها قبل و بعد از نمایش فیلم توضیحاتی درباره آنها داده می‌شود و از کسانی که اطلاعی از این تصاویر دارند می‌خواهیم با روایت فتح تماس بگیرند.

نوروزی می‌گوید: به دلیل اینکه این لحظات بر مبنای شخصیت‌های دوست داشتنی و عمل خاص یک رزمنده انتخاب شده‌اند و ما منتظر کسانی هستیم که درباره لحظات به یاد ماندنی که از دوران جنگ انتخاب کرده‌ایم با ما گفت‌گو کنند. فاز بعدی این مجموعه ضبط این گفت‌وگو و روایتی از زاویه امروز آنها، سلحشوری و سرزندگیشان است.

این مستندساز در ادامه می افزاید: در واقع این بخش‌ها گفت‌وگو با کسانی است که مصاحبه بسیار جذابی دارند و قطعاً جالب خواهد بود بدانیم آن فرد اکنون کجاست و چه می‌کند و به طور مثال آن زمان در چه موقعیتی بوده که کاری را کرده و حرفی زده و امروز درباره آن چه فکری می کند. برخی از این شخصیت‌ها در بازبینی‌های دوستانه ای که از این مستندها انجام شده، شناخته شدند و این شناسایی از روی سابقه ذهنی هم صنفان و اهالی فرهنگ اتفاق افتاده که ممکن است این افراد را در گذشته در جنگ دیده باشند و یا از طریق مطالعات پژوهشی برای کتابهایشان آنها را می شناسند.

وی درباره مراحل پژوهش این مجموعه مستند می افزاید: پژوهش در پروژه های آرشیوی، بازبینی راش هاست. پژوهش در واقع زمانی اتفاق می افتد که بدون اینکه منتظر تعامل با مخاطب شویم، براساس اطلاعاتی که از لشکرها، عملیات و منطقه وجود دارد شروع به جست‌وجو کردن و یافتن ردی از این آدم‎ها کنیم.

نوروزی ادامه می دهد: مجموعه «روزگاری ما» در ۲۷ قسمت ساخته شده که هر قسمت بین ۵ تا ۹ دقیقه خواهد بود. تمام قسمت‌ها آماده و با شبکه‌های مختلفی رایزنی شده و بعد از عید فطر تصمیم گرفته می‌شود که از چه کانالی روی آنتن برود.  فاز دوم این مستند، پس از پیدا شدن سوژه‌های آن آغاز می‌شود و فکر می‌کنم اواخر شهریور و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس بخش دوم را هم خواهیم داشت.

مجموعه مستند «روزگاری ما» کاری از گروه مستند روایت فتح بعد از عید فطر در ۲۷ قسمت روی آنتن تلویزیون خواهد رفت. سایر عوامل تولید عبارتند از؛ صدا و تدوین: نوید سالاری مقدم، تصویربردار: مصطفی سیفی و احمد خلیل اول، تولید: رضا دشتی.

«خاطرات موتورسیکلت»، «نجات»، «پل»، «بازی انگلیسی» و ... مجموعه آثاری است که امیرحسین نوروزی در کارنامه خود ثبت کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.