مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی از ابلاغ ثبت ملی حسینیه عابدزاده در فهرست آثار ملی ایران به استاندار خراسان رضوی خبر داد.

ابلاغ ثبت ملی حسینیه عابدزاده مشهد به استاندار خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: پرونده اثر تاریخی - فرهنگی مدرسه و حسینیه عابدزاده در سال ۹۸ تکمیل و در شورای ثبت کشور تصویب شده است.

وی ادامه داد: مساحت این مدرسه هزار و ۲۶۰ مترمربع و با زیربنای تقریبی ۷۸۰ مترمربع و در دو طبقه احداث شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ۱۲ کلاس‌ مدرسه، مشرف بر تالار است و صحن حیاط آن ۶۷۰ متر مربع است و تالار آن ۳۵۰ متر مربع وسعت دارد.

مکرمی فر افزود: در ساخت تمامی مدارس قدیمی، سعی شده که ظواهر دینی و مذهبی مشهود باشد بنابراین در ساخت بیشتر بناها و دبستان های عابد زاده، وجود آیات، احادیث و روایات و نقاشی مشاهد ائمه (ع) بر در و دیوار دبستان‌ها و حتی در داخل کلاس‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان این که این اثر به لحاظ سبک معماری و عناصر کالبد تا حد زیادی نزدیک به بنای مهدیه مشهد است ادامه داد: آنچه که با ورود به محوطه اصلی و حیاط بنا بیش از هر موضوع دیگری توجه را به خود جلب می‌کند انحنای دیوارهای شمالی و فضاهای درون آنهاست که مشابه این انحنا در دیوارها را می‌توان از عکس‌های مهدیه عابدزاده قبل از تخریب، در دیوارهای داخل رو به حیاط مرکزی مشاهده کرد.

مکرمی‌فر درباره ویژگی خاص این اثر تاریخی اظهار داشت: سبک معماری سنتی (حیاط دار)، تعلق داشتن به مرحوم عابدزاده به عنوان یک شخصیت مهم و برجسته نزد مردم، نقش آفرینی حسینیه به عنوان بستر شکل‌دهی به اعتقادات مذهبی و سیاسی، عناصر معماری از جمله ایوان ستون دار رو به حیاط، توالی قاب‌های قوس شکل با تناسبات «پنج و هفت» دور تا دور تراس‌ها از جمله ویژگی‌های خاص این بناست.

وی بیان کرد:حسینیه از بناهای تاریخی ساخته مرحوم عابدزاده است که در شکل‌گیری عقاید سیاسی و مذهبی، و هویت بخشی به شهر مشهد در سده‌های گذشته، نقش مهمی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: علاوه بر معماری سنتی و نقش پررنگ این بنا در وقایع سیاسی و مذهبی زمان خود و نقش پررنگ آن در شکل‌دهی به اعتقادات مذهبی و دینی، باید به نقش و جایگاه سازنده آن یعنی مرحوم عابدزاده به عنوان فردی متدین، شخصیتی برجسته و تاثیرگذار نزد عامه مردم و خواص اشاره کرد که از طریق احداث این مدارس مذهبی تحولی عظیم در جامعه، شیوه‌های آموزشی و ترویج آموزه‌های مذهبی پدید آورد.

مکرمی‌فر تاکید کرد: رسیدگی به این اماکن و اقدامات بازسازی هماهنگ و سازگار با کالبد و هویت بنا به حفظ آنها کمک کرده و ثبت آنها در فهرست آثار ملی می تواند سبب احیاء و تقویت وجوه مختلف حیات شهری و اجتماعی شود.

هم اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ اثر، بنا و محوطه تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی و معنوی کشور ثبت شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.