شورای امنیت قصد دارد قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه در تمامی درگیری‌های جهان به تصویب برساند.

سه ماه تفنگ‌ها زمین!

قدس آنلاین:  خبرگزاری فرانسه گزارش داد شورای امنیت قصد دارد جهت ایجاد فرصتی برای ارسال کمک‌های انسانی با توجه به شیوع ویروس کرونا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به تصویب برساند که در آن برقراری آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه در تمامی درگیری‌های مسلحانه سراسر جهان خواسته شده است.

در طرح اولیه این پیش‌نویس که هفته گذشته از سوی فرانسه و تونس ارائه شد، توقف جامع و فوری تمامی اقدامات خصمانه در تمامی کشورهای مندرج در دستور جلسه شورای امنیت به مدت تنها ۳۰ روز و با هدف تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با کرونا خواسته شد.

اما در طرح جدید که روز دوشنبه دوباره تنظیم شد، شورای امنیت از تمامی طرف‌های درگیری‌های مسلحانه در جهان می‌خواهد فورا آتشی‌بسی انسانی به مدت دست‌کم ۹۰ روز متوالی را اجرا کنند تا فرصتی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به صورت ایمن، مستمر و بدون مانع و نیز ارائه خدمات مربوطه از سوی طرف‌های انسانی بی‌طرف ایجاد شود.

شورای امنیت تا امروز تاریخی را برای تصویب این پیش‌نویس مشخص نکرده است، زیرا مشکل بزرگی که متن این پیش‌نویس دارد، یک بند خالی مربوط به نقش سازمان جهانی بهداشت است که آمریکا انتقادهای شدیدی از شیوه مدیریت آن در بحران کرونا داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ۲۲ مارس فراخوانی برای آتش‌بس فوری و جهانی جهت تقویت راه‌های مبارزه با کرونا داد و از شورای امنیت خواست از این فراخوان به ویژه در درگیری‌هایی که شورای امنیت بر آنها نظارت دارد، همانند درگیری‌ها در سوریه، یمن، افغانستان، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی، سودان، کولومبیا و غیره حمایت کند.

اما با وجود این فراخوان، درگیری‌ها در یمن، لیبی و سودان جنوبی همچنان شدید هستند و حتی در برخی موراد مانند کلمبیا شدت یافته‌اند و ارتش آزادی‌بخش ملی، آخرین جنبش شورشی در این کشور اعلام کرد که عملیات‌های نظامی خود را از اول مه ازسرخواهد گرفت.

سازمان ملل در ۲۵ مارس از طرحی انسانی برای کمک به ۳۰ تا ۴۰ کشور بسیار ضعیف در برابر کرونا خبر داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.