مشاور ارشد نامزد احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ضمن انتقاد از فریب‌کاری کاخ سفید برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: واقعا سخت است که این نفاق و دو رویی را تحسین نکرد!

انتقاد مشاور ارشد بایدن از «دورویی» دولت ترامپ درخصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

قدس آنلاین: «تونی بلینکن» معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت قبل و مشاور ارشد سیاست خارجی کنونی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال، تلاش دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده برای تمدید قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران را به باد انتقاد گرفت.

به نوشته وبگاه «المانیتور»، بلینکن شامگاه سه‌شنبه طی نشستی در «شورای یهودیان دموکراتیک آمریکا» گفت: «واقعا سخت است که نفاق و دورویی اقدامی را که این دولت (دولت ترامپ) انجام می‌دهد تا کشورها و شورای امنیت را به یافتن راهی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران مجبور کند، تحسین نکرد!»

وی - که یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی تیم آمریکا در جریان توافق هسته‌ای با ایران بود - می‌گوید دولت «باراک اوباما» با استفاده از همین توافق بود که توانست تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را تمدید کند ولی ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و هنوز هم تهدید می‌کند اگر کشورهای اروپایی، روسیه و چین با تمدید این قطعنامه موافقت نکنند، مکانیسم بازگشت تحریم‌های چندجانبه علیه ایران را در سازمان ملل کلید می‌زند.

این سیاستمدار آمریکایی توضیح داد: «آنطور که ما توافق هسته‌ای ایران را طراحی کردیم، اگر شما در شورای امنیت حق وتو داشته باشید، آنوقت می‌توانید به‌صورت یکجانبه [مکانیسم بازگشت تحریم‌ها] را کلید بزنید. آنها (دولت ترامپ) تلاش می‌کنند تا از این بند در [توافق هسته‌ای] استفاده کنند تا تحریم تسلیحاتی را تمدید نمایند. تنها مشکل این است که ما (آمریکا) دیگر بخشی از این توافق نیستیم».

به نوشته المانیتور، بلینکن همچنین درباره سیاست بایدن برای روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز گفت که او با طرح ترامپ برای الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به فلسطین اشغالی مخالف است اما سفارتخانه آمریکا را در قدس اشغالی نگاه می‌دارد.

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته گزارش داد وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریمهای تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدامات با بیان اینکه آمریکا بعد از شکست تحقیرآمیز در کارزار فشار حداکثری به دنبال بازگشت به برجام است، از واشنگتن خواست به رؤیاپردازی پایان دهد. 

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.