شهرداری مشهد استراحتگاه یا همان جایگاه استقرار کارگران ساختمانی را راه‌اندازی کرده و امیدهایی زنده شده که شاید بالاخره بعد از ۹ سال به مصوبه استفاده شهرداری کلان‌شهرها از کارگران سر گذری و فصلی برای پروژه‌های عمرانی جامه عمل پوشیده شود.

کارگران گذری در استراحتگاه/ شهرداری مشهد مصوبه ۹ ساله برای بکارگیری کارگران را اجرا می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، مدت‌ها بود که مسؤولان شهرداری در مشهد بر «ساماندهی کارگران سر گذرها و فصلی» تاکید می‌کردند، اما در عمل به جز یک پایگاه ساماندهی کارگران فصلی که در خیابان دلاوران تعبیه شده بود، شاهد احداث پایگاه دیگری نبودیم.

هر چند که همان یک پایگاه هم مورد اقبال کارگران قرار نگرفته و خالی از مراجعه‌کننده است.

اوایل هفته بود که شهردار مشهد ضمن بازدید از میدان فردوسی، تصمیم جدی بر تأمین نیروهای عمرانی شهرداری از کارگران گذری گرفت که این موضوع با احداث استراحتگاه کارگران گذری در ۴ نقطه شهر همراه شد.

اخذ پول از کارگران در استراحتگاه

روز گذشته در حالی که شهرداری برای افتتاح استراحتگاه‌ها آماده می‌شد به میان کارگران میدان فردوسی رفتیم تا از میزان رضایت کارگران از این تصمیم شهرداری مطلع شویم.

یکی از کارگران که گوشه میدان ناامید نشسته و با کیسه‌ای در دست چشم انتظار بود تا کارفرمایی بیاید و او را با خود به ببرد، می‌گوید: شرایط خیلی سخت شده، دو ماه است کاری ندارم، صاحبخانه جوابم کرده نمی‌دانم از چه کسی پول قرض بگیرم.

سخن با این مرد زحمت‌کش همین قدر کفایت می‌کرد تا بدانیم کرونا با این قشر چه کرده، کمی آن طرف تر پیرمردی مسن با جوانی در حال سخن گفتن است، پس از اینکه متوجه شدند خبرنگارم سخت راضی شدند تا صحبت کنند؛ چرا که معتقد بودند کار از کار گذشته است.

تا مشغول صحبت شدم ناگهان جوانی دوان دوان به سمت ما آمد، فکر می‌کرد برای کارگر گرفتن رفته‌ام، این کارگران مدعی بودند در گذشته که در ایستگاه‌های استراحت حاضر می‌شدند برای معرفی از آن‌ها هزینه‌هایی نامتعارف و غیرقانونی دریافت می‌شد، آن‌ها معتقد بودند سرانجام ایستگاه جدید هم به این موضوع ختم می‌شود.

پیرمرد زحمت‌کش با اشاره به برخی ناعدالتی‌ها در خصوص تقسیم کارگران، خاطرنشان کرد: فقط کارت ملی و شناسنامه‌ها را می‌گیرند و کار خاصی هم انجام نمی‌دهند، چنانچه پروژه خوب با شرایط خوبی نیاز به کارگر داشته باشد بین دوستان و آشنایان خود تقسیم می‌کنند.

تکذیب دریافت حق معرفی، توسط شهرداری مشهد

به منظور پیگیری موضوع و پاسخ به پرسش‌هایی که کارگران مطرح کردند به سراغ معاون شهرداری مشهد رفتم، وی اظهار کرد: شهرداری مشهد با رویکرد کمک و حمایت از کارگران ساختمانی وارد شده تا این کار را نهادینه کند.

مهدی یعقوبی با اشاره به تجهیز چهار جایگاه برای استقرار کارگران ساختمانی، خاطرنشان کرد: از صبح روز گذشته نیروها مستقر شده و شروع به ثبت‌نام کرده‌اند، در ابتدا شناسنامه و کارت ملی دریافت می‌شود تا به‌عنوان کارگر ایرانی ثبت‌نام کنیم، کارگران باید  هفت صبح حاضر شوند و بر اساس نوبت به کارهای مورد نیاز اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای استقرار کارگران ساختمانی هزینه های بسیاری توسط شهرداری صورت می‌پذیرد، افزود: برای حمایت از کارگران ارتباط‌هایی با سازمان تامین اجتماعی، اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای برقرار کرده‌ایم تا کارگران متناسب با مهارتی که دارند به‌کارگیری شوند.

فردی که ساعت ۱۰ صبح به استراحتگاه می‌آید کارگر نیست

یعقوبی در ادامه به نگاه‌های بدبینانه نسبت به این استراحتگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: مدل اعزام این است که کارگران ثبت‌نام می‌کنند و افراد متناسب با زمان ثبت‌نام و حرفه به پروژه‌ها اعزام می‌شوند، اما فردی که ساعت ۱۰ صبح می‌آید کارگر نیست با ذهنیت‌های دیگر می‌آید؛ کارگر ساختمانی هفت صبح سر کار حاضر می‌شود.

معاون شهرداری مشهد با رد هرگونه شائبه پیرامون تقسیم کار میان کارگران ساختمانی، عنوان کرد: بدنه کارگری ارتباط خاصی با فردی ندارند، خوشبختانه کار را هم خود صنف کارگری مدیریت می‌کند و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم علت این رویه هم این است که اجحافی در حق کسی صورت نگیرد.

وی در خصوص دسته‌بندی کارگران هنگام ثبت‌نام، ادامه داد: دسته‌بندی‌هایی که در هنگام ثبت‌نام یا اعزام به پروژه ها صورت می گیرد تقسیم بین کارگر ساده و حرفه‌ای است؛ در دسته‌بندی‌ها نیز با فنی و حرفه‌ای صحبت‌هایی شده تا آموزش‌های لازم و اعطای مدرک توسط این سازمان انجام شود.

اهرمی برای اجبار کارگران نسبت به استقرار استراحتگاه وجود ندارد

یعقوبی با بیان اینکه اهرم قانونی برای اجبار کارگران نسبت به استقرار در این مکان‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: اجباری برای هدایت در این جایگاه‌ها نداریم، اما کار را به نوعی جلو می‌بریم که خود کارگران مایل به حضور شوند.

معاون شهرداری ابراز کرد: اعتقاد شهردار مشهد این است تمام پروژه‌های شهرداری باید کارگران مورد نیاز خود را از این جایگاه‌ها تأمین کنند ضمن اینکه در حال برنامه‌ریزی طرح‌هایی هستیم تا کارگران نیمه وقت نیز در پروژه‌ها به‌کارگیری شوند.

کارگران به صورت رایگان به پروژه‌های عمرانی معرفی می شوند

همچنین رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به مصوبه تامین کارگران ساختمانی پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها در کلان شهرها، خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ ساماندهی کارگران ساختمانی تصویب شد، از سال گذشته نیز شهردار مشهد پیگیر شد تا این موضوع اتفاق افتد.

محمدرضا داوری ابراز کرد: سال گذشته ایستگاهی در خیابان دلاوران با شرایط خوبی آغاز به‌کار کرد و در نهایت امسال به چهار ایستگاه افزایش یافت.

وی ضمن شاره به بازار شایعات متذکر شد: بیان بعضی مسائل تبلیغات منفی است که بر اساس برداشت‌های نادرست صورت گرفته برای مثال در بین کارگران این موضوع را مطرح کرده‌اند که چنانچه مدارک شناسایی آن‌ها گرفته شود طرح‌های حمایتی و یارانه آن‌ها قطع می‌شود.

رئیس انجمن کارگران ساختمانی خراسان رضوی با بیان اینکه تا هفته گذشته یک هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران ساختمانی عضو این ایستگاه شدند، تصریح کرد: در مشهد ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در میادین می‌ایستند که این آمار تاکنون نشان از استقبال مناسب کارگران از این ایستگاه‌ها دارد.

داوری با رد دریافت هرگونه درصد توسط شهرداری به‌منظور معرفی به پروژه‌های عمرانی، گفت: عضویت و معرفی به کارگاه‌های عمرانی رایگان است و هزینه‌های ایستگاه‌ها را نیز شهرداری مشهد به‌صورت کامل پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به مزیت‌های این ایستگاه‌ها برای کارگران، عنوان کرد: فنی و حرفه‌ای برای کارگران عضو این ایستگاه‌ها دوره‌های مورد نیاز را برگزار می‌کند و شهرداری این کارگران را در پروژه‌هایی مانند کشف‌رود به صورت روزمزد به‌کار می‌گیرد.

کارگران فصلی تا آموزش نبینند امنیت شغلی‌شان تضمین نمی‌شود

آنچه که در این میان مسلم است اینکه تا زمانی که کارگران فصلی به‌درستی آموزش نبینند و مهارت نیاموزند، امنیت شغلی‌شان تضمین نمی‌شود.

به گفته کارشناسان، در کشورهای پیشرفته اصولا کارگران و استادکاران پس از مهارت‌آموزی کارت مهارت دریافت می‌کنند و بدون کارت مهارت امکان حضور کارگران در پروژه‌های ساختمانی وجود ندارد.

طبق تاکید فعالان حوزه ساختمان مهارت‌آموزی باید به‌عنوان یک الزام مورد تأکید قرار گیرد و چنانچه این اتفاق رخ دهد به‌طور حتم شاهد ثمرات مثبت آن خواهیم بود.

در این مسیر سازمان فنی و حرفه‌ای، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، شهرداری، انجمن‌های صنفی و دیگر سازمان‌های مرتبط باید کنار یکدیگر قرار گیرند و تا این همدلی میان ارگان‌های مسؤول ایجاد نشود، وضعیت کارگران فصلی نه تنها حل نمی‌شود که در آینده با مشکلات بسیاری از جمله مسائل اجتماعی در این عرصه مواجه خواهیم بود.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.