شاخص کل بورس تهران آخرین روز معاملاتی این هفته را نیز صعودی پشت سر گذاشت تا پرونده هفتگی این بازار با رشد بیش از ۱۸ درصدی نماگر سهام بسته شود.

رکوردهای جدید در کارنامه بورس تهران/ فاصله ۲.۵ درصد شاخص سهام تا یک میلیونی شدن

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری این هفته با ثبت بیشترین رشد مقداری در کارنامه تاریخ سهام به ارتفاع ۸۷۸ هزار واحد صعود کرد. به این ترتیب دیروز نماگر اصلی بازار سهام بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرد که در تاریخ معاملات این بازار سابقه نداشت. در عین حال بیشترین رشد درصدی شاخص کل (معادل ۳.۸ درصد) از ۲۳ دیماه ۹۸ رقم خورد. به این ترتیب در مجموع این هفته شاهد رشد ۱۸.۳ درصدی شاخص کل بودیم که رکود دیگری در کارنامه تاریخی این بازار بود. با احتساب رشد دیروز، بازدهی شاخص کل از ابتدای سال تاکنون به ۷۱.۲ درصد رسید و فاصله این نماگر تا فتح ابرکانال ۹۰۰ هزار واحدی به کمتر از ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

فضای معاملاتی بورس تهران دیروز کاملا مثبت بود و در عین حال شاهد صف‌های خرید پرحجم برای سهام بودیم. بر این اساس دیروز از ۳۰۱ نماد معاملاتی تنها ۳ نماد با افت قیمت در آخرین معاملات روزانه خود مواجه شدند و ۸۵ درصد نمادهای مثبت به سبب مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمت روزانه، شاهد صف‌های طولانی خرید بودند.

همچنان قدرت مهارنشدنی نقدینگی ورودی به معاملات سهام به عنوان مهمترین عامل رشد قیمت‌ها قلمداد می‌شود. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام کشور (بورس،‌فرابورس و بازار پایه) به ۱۱ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. این در حالی‌است که همچنان نمادهای بزرگی از گروه بانکی و خودرویی که با دادوستدهای پرمقداری مواجه می‌شوند متوقف هستند.

در این شرایط به نظر می‌رسد با تداوم روند فعلی در پایان هفته آتی شاخص سهام قله یک میلیون واحدی را نیز تجربه کند.

چشم‌انداز بلندمدت بازار سهام

در این راستا مدیر عامل کارگزاری بانک سامان روند معاملات بازار سهام را تا پایان سال و با نگاه بلندمدت پیش بینی کرد. حمیدرضا مهرآور با تاکید بر اینکه مولفه های اثر گذار بر بازار نشان میدهند که مسیر بورس تا پایان سال جاری صعودی خواهد بود، گفت: البته رشد بازار مثل این روزها پر شتاب و با جهش های دائمی همراه نیست اما روند کلی بازار رو به بالا پیش بینی می شود.

وی با اشاره به رشد بی سابقه شاخص بورس در هفته های اخیر تاکید کرد: بررسی عوامل چنین جهش های بی سابقه ای در بازار نشان می دهد که ورود نقدینگی های قابل توجه مهمترین مولفه رشد بازار سهام است و در کنار آن رکود بازارهای موازی نیز عاملی شده تا مردم به سمت بورس جذب شوند.

وی تمرکز حاکمیت و دولت بر بازار سهام را عامل دیگری برای رشد این بازار دانست و گفت: در سال جاری دولت برنامه های خوبی را برای تامین مالی از بازار سرمایه ترسیم کرده که این موضوع نیز عاملی شده تا مردم پس اندازهای خود را وارد بورس کنند.

وی به شرایط امنیتی بازار ارز اشاره کرد و گفت: سایر بازارهای موازی نیز جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند و بر همین اساس دورنمای ورود به بازار سهام مثبت است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به معضلات موجود برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: فعالیت در بازار مسکن نیازمند نقدینگی زیاد است و حتی در وضعیت کنونی با ١٠٠ میلیون تومان هم نمی توان اقدام به خرید مسکن کرد و امیدوار به جهش قیمتی آن بود، در حالی که با مبلغ خیلی کم می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری و از این بازار بازدهی کسب کرد.

وی به سرمایه گذاران توصیه کرد: بدون دانش و آگاهی به طور مستقیم وارد بازار سهام نشوند و گفت: بازار سرمایه هیچ وقت روند صعودی دائمی و پرشتاب نخواهد داشت به همین دلیل اگر برای ورود به این بازار دانش کافی نداشته باشند با ضرر و زیان مواجه می شوند.

مهرآور اظهار کرد: این مشکل زمانی بیشتر خواهد شد که سرمایه‌گذاران ابتدایی در بورس از اهرمی به عنوان اعتبار کارگزاری‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند، این اقدام برای افرادی که بازار سرمایه را به خوبی نمی‌شناسند و برای نخستین بار وارد این شده‌اند تصمیمی مهلک است که ممکن است کل دارایی‌های این افراد را از بین ببرد.

وی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری را برای افراد تازه وارد پیشنهاد داد و گفت: برخی از صندوق‌ها در یک ماه گذشته بیش از ٨٥ درصد بازدهی داشتند به همین دلیل سرمایه‌گذاران تازه وارد بدون ترس از نوسان بازار و احتمال ضرر و زیان می‌توانند اقدام به سرمایه گذاری در این صندوق‌ها کنند.

مهرآور در پیش بینی روند بلند مدت بازار گفت:  احتمالا بعد از مدتی از شتاب رشد شاخص کاسته خواهد شد و حتی در مقاطعی شاهد اصلاح و استراحت این متغیر باشیم اما برآیند کلی بازار سرمایه صعودی است و با سرمایه گذاری صحیح درنگاه بلند مدت  می تواند سود چشمگیری را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

رکوردی جدید در عرضه‌های اولیه

بازار سهام دیروز تنها رکورد بیشترین رشد مقداری تاریخ این بازار را جابه‌جا نکرد. روز گذشته سومین عرضه اولیه سال جاری را شاهد بودیم. عرضه‌ای که این بار در فرابورس ایران انجام شد و با وجود کوچکی شرکت و عدم جذابیت به لحاظ میزان نقدینگی مورد نیاز اما باز هم با استقبال سهامداران روبرو شد. دیروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه تعداد ۳۴ میلیون سهم معادل ۱۷ درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان در بازار دوم فرابورس با نماد «غگیلا» به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شد. دامنه قیمت در این عرضه از ۱۲ هزار ریال تا ۱۲ هزار و ۵۰۷ ریال بود و حداکثر سهام قابل خریداری برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۵۰ سهم (معادل ۶۳ هزار تومان) در نظر گرفته شده بود. اما با حضور ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۶۲ خریدار در این عرضه اولیه، به هر کد معاملاتی حداکثر تا ۱۵ سهم در قیمت ۱۲۵۰۷ ریال تخصیص یافت. رکورد پیشین بیشترین مشارکت کننده در عرضه اولیه به عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۲ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۵۷ خریدار اختصاص داشت. شنبه هفته دیگر نیز ۶ میلیون سهم «غگیلا» معادل ۳ درصد به صندوق های سرمایه گذاری عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.