همه ساله در ایام ماه رمضان، مصرف یکسری از خوراکی های کاربردی توسط پزشکان توصیه می شود و روزه داران می توانند تا با مصرف آنها از ضعف احتمالی بدن جلوگیری یا آن را جبران کنند. اما امسال روزه داران علاوه بر جنگیدن با نفس باید با ویروس کرونا نیز بجنگند.

چه خوراکی هایی روزه داران را در برابر کرونا تقویت می کنند؟

سوالی که مطرح می شود این است که آیا مصرف خوراکی هایی که باعث جلوگیری از ضعف عمومی بدن می شوند برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نیز کافی هستند یا باید مواد غذایی دیگری نیز مصرف شود؟ آیا با برطرف شدن ضعف عمومی بدن، سیستم ایمنی بدن نیز که مامور مبارزه با ویروس ها و آلودگی هاست تقویت می شود یا این دو مقوله از هم جدا هستند؟ چه خوارکی هایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. دکتر محسن نعمتی، دانشیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به سوالات ما پاسخ می دهد.

خوراکی هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند

دانشیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: سیستم ایمنی بدن برای داشتن کارآیی مناسب به یکسری از مواد غذایی اولیه نیاز دارد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است که مواد اولیه مناسب و مورد نیاز را به بدن برسانیم. ویتامین ها، املاح، مواد معدنی و پروتئین بهترین مواد اولیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

وی ادامه داد: بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی و املاح در میوه جات و سبزیجات یافت می شوند. یعنی باید در ماه مبارک رمضان و در زمان بین افطار تا سحر تعدادی میوه به اندازه کافی میل و مصرف شود. همچنین الزامی است سبزیجات و اقلامی از این گروه مانند خیار، گوجه فرنگی، کاهو، کلم، سیر، پیاز، هویج، اسفناج، شلغم و لوبیا سبز در رژیم غذایی بوده و استفاده شوند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا افراد در ماه مبارک رمضان برای جبران ضعف بدن به سمت شیرینی جات و شربت ها رفته و به آن اکتفا کرده و از مواد مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن غافل می شوند. توجه صرف به جلوگیری از ضعف بدن و غافل شدن از تقویت سیستم ایمنی ممکن است خطرات و مشکلات زیادی را برای آنها بوجود آورد.

وی در خصوص تاثیرگذاری پروتئین ها در تقویت قوای ایمنی بدن بیان داشت: دسته ی دیگری که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ما می شود، پروتئین ها هستند. این گروه در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد نیاز و مهم است و معمولا نقش سرباز پیاده در مقابل میکروب ها و عوامل بیماری را بازی می کند.  

وی یادآور شد: براساس تحقیقات انجام شده بهترین منبع تامین پروتئین در روی کره زمین، تخم مرغ و بعد از آن شیر است. پس از آنها حبوبات و گوشت قرار دارند. بنابراین روزه داران نباید در ماه مبارک رمضان تخم مرغ و شیر را فراموش کنند. این موارد به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کنند.

وی افزود: مورد دیگری که به تقویت قوای ایمنی بدن کمک شایانی می کند نوشیدن مایعات به اندازه مناسب است. نوشیدن مایعات به میزان کافی از زمان افطار تا سحر الزامی است. بهترین مایعاتی که می توانند به بدن کمک کنند، غذاهای آبدار مانند سوپ و سوپ های رقیق، میوه هایی مانند هندوانه و پرتقال، سبزیجات آبدار مانند خیار و گوجه فرنگی، نوشیدنی های آبدار مانند شیر و دوغ که آب آنها در بدن ذخیره می شوند، هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید روزه دار انجام دهد که از سحر تا افطار با تشنگی شدید مواجه نشود، گفت: در بدن یک انسان بالغ چیزی در حدود ۴۰ لیتر آب وجود دارد. این آب در عضلات و عروق و فضاهای بین بافتی قرار گرفته و در طول روز که روزه دار آبی نمی نوشد، این آبها جبران آب کسر شده از بدن را می کنند.

وی اضافه کرد: به دلیل مصرف آبهای موجود در عضلات و عروق و فضاهای بین بافتی در طول روز، روزه داران در زمان افطار تا سحر باید با خوردن خوراکی هایی که قید شد میزان آب کسر شده را جبران کنند. با این کار حجم آب موجود در بدن به نرمال رسیده و تشنگی روزه دار را در روز بعد اذیت نخواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.