بندرعباس- از هفته گذشته که تصویر تلف شدن تعدادی از شترها در جاسک بین کاربران فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود بسیاری از خبرنگاران و پرورش دهنگان شتر به دنبال شناسایی عامل تلف شدن این شترها هستند.

مرگ شترهای جاسک در هاله‌ای از ابهام

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: جاسک در ۳۰۰ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع‌شده است و یکی از مناطق پرورش شتر است.

در مسیر بیابانی میناب، سیریک و جاسک روستاییانی زندگی می‌کنند که به دلیل شرایط آب و هوایی به پرورش شتر مشغول هستند و اداره زندگی آنان از همین راه است.

روز شنبه ۳۰ فروردین‌ماه تصاویری از مرگ تعدادی شتر در منطقه کوه مبارک شهرستان جاسک در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که صاحبان آن‌ها حالا ادعا می‌کنند مسمومیت ناشی از سم‌پاشی علیه ملخ‌های صحرایی، علت مرگ شترهایشان است .

اگرچه پس‌ازاین ادعا مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان جاسک و سازمان جهاد کشاورزی استان، تلف شدن شترها براثر سم‌پاشی صورت گرفته جهت مقابله با ملخ‌های صحرایی در این شهرستان را تکذیب کردند. اما هم چنان افراد محلی بر این  موضوع اصرار دارند که شترهایشان به دلیل سم‌پاشی مسئولان جهاد کشاورزی تلف‌شده است.

البته به گفته مسئولان جهاد کشاورزی در منطقه‌ای که شترها تلف شدند، هیچ‌گونه سم‌پاشی صورت نگرفته است اما شترداران جاسک بابیان اینکه دچار ضرر و زیان شدند، خواستار پیگیری موضوع و علت مرگ‌ها شترهایشان هستند.

آزمایش بر روی اجساد انجام شد

در همین رابطه رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار می‌کند: آزمایش‌های سم‌شناسی باقی‌مانده سم «دلتامترین» بر روی نمونه کبد ارسالی متعلق به سه شتر در منطقه جاسک توسط دامپزشکی هرمزگان منفی اعلام‌شده است.

باقرزاده همایی بیان کرد: این نتایج نشان می‌دهد که مرگ شترها در جاسک براثر سم‌پاشی به‌منظور مبارزه با آفت ملخ صحرایی در این شهرستان نبوده است.

وی اذعان کرد: در بررسی‌های انجام‌شده توسط دامپزشکی استان، هیچ‌گونه بیماری و یا تلفات دیگری در جمعیت شترهای شهرستان جاسک مشاهده و گزارش نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان با این‌حال تأکید کرد: کشاورزان و دامداران استان از تردد دام‌ و نگهداری محصولات خود در محل‌هایی که سم‌پاشی برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی صورت می‌گیرد خودداری کنند.

اطلاع‌رسانی به بخشداران

رئیس جهاد کشاورزی جاسک نیز در این رابطه اظهار می‌کند: طی ارسال نامه‌ای به بخشدار مرکزی از یک روز قبل اعلام‌شده بود که به همه دهیاری‌ها، دامداران و کشاورزان برای سم‌پاشی  مبارزه با آفت ملخ صحرایی اطلاع‌رسانی شود.

محمد خدابخشیان بیان کرد: روند سم‌پاشی در هر منطقه‌ای به همین‌گونه صورت می‌گرفته و همه دامداران بااطلاع قبلی، دام‌های خود را از محل سم‌پاشی هوایی و زمینی جمع‌آوری می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه کوه مبارک یعنی همان محل تلف شدن شترها از آبان ماه۹۸ تاکنون، هیچ‌گونه ریزش ملخ مشاهده نشده و حتی سم‌پاشی هوایی و زمینی برای مبارزه با این آفت صورت نگرفته است.

شترهای سرگردان

شهرستان جاسک با توجه به شرایط آب و هوایی و وجود عرصه بیابانی، به مکانی مناسب برای پرورش وزندگی شتر تبدیل‌شده است.

این شهرستان یکی از مناطقی است که صنعت شترداری از دیرباز در آن وجود داشته داست.

از سویی توجه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به شترهای ایرانی غیرقابل وصف است که علاقه به پرورش و نگهداری این حیوان توسط پرورش‌دهندگان آن را بیشتر کرده است و این خود در بحث صادرات و ارزآوری و اقتصاد مقاومتی نقطه عطفی برای کشور قلمداد می‌شوند.

ازاین‌رو بسیاری از صاحب‌نظران معتقد هستند، که شترها ظرفیت اقتصادی ارزشمندی دارند و باید مسئولان از این ظرفیت به‌درستی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال استفاده کنند.

متأسفانه در طی سال‌های گذشته گله‌های رهاشده شتر در این منطقه همواره برای خودروهای عبوری حادثه‌ساز بوده است و بسیاری از رانندگان در جاده‌های این استان به دلیل برخورد با شترهای رهاشده جان خود را از دست دادند.

شترهای سرگردان منطقه جاسک که تا دیروز قربانی حوادث جاده‌ای بودند حال به دلایل نامعلوم تعدادی از آن‌ها جان خود را در هفته گذشته از دست دادند که هنوز پاسخ روشنی برای علت مرگ آن‌ها از طرف مسئولان اعلام‌نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.