معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بر ضرورت شناخت امتحان‌های الهی و برخورد مناسب با آن‌ها در تکامل و رشد انسان تاکید کرد.

ضرورت شناخت امتحانات الهی و برخورد مناسب با آن‌ها در تکامل انسان

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به درگیری جامعه با ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن اظهار کرد: دنیا سر تا سر امتحان است و داشتن و نداشتن، سلامت و بیماری، همه‌ آزمون الهی است. بیماری، پالایش روح و زمینه قدردانی از سلامت است، از این رو برای صبر بر بلاها از جمله بیماری، پاداش فراوانی ذکر شده است.
وی عنوان کرد: از نظر روانی، انسان تا آن اندازه آماده قبول و تحمل مشقتی است که آن را بشناسد و فواید و نتایج آن را بداند. اگر انسان منشأ گرفتاریها و آثار آن را بداند و چگونگی برخورد با آن را به صورت بایسته آموخته باشد، به بهترین صورت با آن روبرو می‌شود و به نیکوترین صورت تحملش می‌کند.
این پژوهشگر تصریح کرد: شناخت درست دنیا، امتحان‌های الهی(بلایا) و برخورد صحیح با آن، مسیر رشد انسان رافراهم می‌آورد. این شناخت در زندگی انسان و جهت‌گیریهای آن تأثیر دارد. اگر عاقبت این مسیر را فهمیدیم زندگیمان متفاوت خواهد شد.
وی با اشاره به آیه ۶۵ از سوره انفال اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است: «ای پیامبر! مؤمنان را به کارزار برانگیز! اگر از شما بیست تن شکیبا باشد، بر دویست تن چیره خواهد شد و اگر از شما صد تن باشند بر هزار تن از کافران غلبه خواهند کرد؛ و این بدان جهت است که آنان (حق را) درک نمی‌کنند».
جلائیان تصریح کرد: از این آیه اینگونه استنباط می‌شود که اگر جهت‌گیری افراد روشن باشد و آگاهانه وارد کارزار شوند و همچنین در برابر بلاها بردبار باشند و آمادگی رویارویی با دشمن را داشته باشند، صد نفرشان بر هزار نفر پیروز می‌شود، بر هزار نفری که این امور را نشناخته و درک نکرده است. جبهه کوچک اهل شناخت دنیا و مسیر تعامل توحیدی با آن بر جبهه ده برابری اهل جهل، نادانی و بی بصیرتی، پیروز است.
صبر بر بیماری
وی همچنین با بیان اینکه سلامتی نعمتی از نعمتهای خداست، گفت: بیماری نیز امتحانی است که صبر بر آن آثار بسیاری دارد. هر چند نفس انسان، سلامت و عافیت را دوست دارد، ولی اگر پرده‌ها کنار برود و آدمی حقیقت بلا و گرفتاری را بداند و فوائد آن را بشناسد، هرگز حاضر نخواهد شد لحظه‌ای از آن جدا شود.
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: بیماری می‌تواند کفاره گناهان نیز باشد، امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: «مؤمن، چون تب کند گناهانش مانند برگ درخت می ریزد. پس اگر در بستر مرض ناله‌ای کند آن ناله در حکم تسبیح پروردگار است و اگر فریاد کشد فریادش ثواب‌ «لا اله الا اللَّه» ‌ دارد و در بستر از پهلوئی به پهلوی دیگر می‌غلطد مانند سربازیست که در راه خدا شمشیر می‌زند و اگر در حال مرض عبادت خدا کند، آمرزیده می‌شود»
وی ادامه داد: این روایات منافاتی با مداوا و رفتن به پزشک ندارد و به معنای مداوا نکردن نیست، بلکه به این معناست که در طول دوره درمان، صبر کردن و دچار ناامیدی نشدن و این بیماری را امتحانی از امتحانهای الهی دانستن، خود اجر و ثواب دارد. از این رو اگر کسی یک شب بیمار شود و آن بیماری را با آغوش باز بپذیرد و سپاسگزاریش را ادا کند، کفاره گناهان او خواهد بود.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.