خراسان شمالی- صبح امروز در مصلای امام خمینی (ره) بجنورد و در قالب رزمایش کمک مومنانه مواسات ۱۲ هزار بسته معیشتی برای نیازمندان استان ارسال شد.

نخستین رزمایش مواسات در بجنورد عملیاتی شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،در پی تاکیدات مقام معظم رهبری در رسیدگی به معیشت نیازمندان در آستانه ماه مبارک رمضان،رزمایش "مواسات، همدلی و کمک مومنانه" در بجنورد و دیگر شهرستان های استان، نیز صورت گرفت.

آیت الله ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، امروز در مرحله نخست توزیع اقلام معیشتی رزمایش مواسات در بجنورد، با تأکید بر مشارکت همگانی در این رزمایش، گفت: مراقب باشیم همان‌طور که فقر برای فقرا آزمایش و مایه تعالی بخشی است، مواسات هم برای افراد برخوردار آزمون الهی است.

وی امروز در آیین توزیع اقلام معیشتی رزمایش مواسات در بجنورد، بر مشارکت همگانی در اجرای این رزمایش تأکید کرد.

وی افزود: همهٔ مردم باید اهل مواسات باشند؛ اما مواسات بر خواص، نخبگان، ثروتمندان و به‌خصوص مسؤولین بعضی‌ها واجب‌تر است.

آیت الله یعقوبی گفت: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «أَ أَقْنَعُ مِنْ نَفْسِی بِأَنْ یقَالَ هَذَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ لاأُشَارِکهُمْ فِی مَکارِهِ الدَّهْرِ»؛ یعنی آیا دلم را خوش کنم به این که اسم من مدیر است در مشکلات شریک همراه مردم نباشم.

وی خاطرنشان کرد: ما که نمی‌توانیم امیرالمؤمنین (ع) باشیم. در همین نامه ۴۵ خود حضرت فرمودند: «اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک»، ما این توان روحی و ظرفیت را نداریم، ولی می‌توانیم به اندازه وسع پیشگام باشید.

آیت الله یعقوبی افزود: اینکه مسؤولین عزیزی پیش‌قدم شدند و در ایامی که با شیوع بیماری کرونا اقشاری از جامعه تحت فشار هستند، ۲۰ درصد حقوقشان را در راه خدا انفاق کردند، هم مواسات است و هم فرهنگ‌سازی است، لذا انشاء الله اجرشان مضاعف است.

وی تصریح کرد: مراقب باشیم همان‌طور که فقر برای فقرا آزمایش و مایه تعالی بخشی است: «أوَّلُ مَن یدخُلُ الجَنّةَ مِن خَلقِ اللّهِ الفُقَراءُ»، مواسات هم آزمون الهی است: «تَقَرَّبُوا إِلَی اللَّهِ تَعَالَی بِمُوَاسَاةِ إِخْوَانِکمْ».

آیت الله یعقوبی خاطرنشان کرد: باید به پیامدهای مواسات و احسان به خلق خدا توجه کنیم. پیامد مهمش این است که هر اقدام خیری به خودمان برمی‌گردد. در قرآن داریم: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکمْ».

وی افزود: پیامبر اسلام یک شتر یا گوسفندی را ذبح کرده بودند و گوشت‌هایش را تکه‌تکه می‌کردند و به فقرا می‌دادند. همسر ایشان که ناظر بود، همین‌طور می‌دید که از گوشت‌ها کم می‌شود، مثلاً رانش رفت، دستش رفت و در آخر یک مقدار کمی پیامبر (ص) برای خودشان نگه داشتند. همسرشان گفتند: همین مقدار برای ما ماند؟ پیامبر پاسخ دادند همان‌هایی که بخشیدیم برایمان ماند.

آیت الله یعقوبی گفت: یعنی پیامبر هم به منافع خودش توجه دارد و تفاوت در نوع نگرش است. پس انفاق و احسان، نیکی به خود است چنان‌که گناه و بخل و… ظلم به خود است: «وَ مَا ظَلَمُونَا وَلَکنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ»؛ انفاق سبب مغفرت خدای متعال و کفاره گناه می‌شود و یک توبهٔ عملی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.