خوزستان_ چند روزی است بحث تکراری راننده و مسافر بر سر افزایش کرایه های شهری بالا گرفته، این بار کرونا بهانه است...

افزایش کرایه تاکسی غیر قانونی است/با متخلفان برخورد می شود

قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی؛ ساعت هشت و ۱۵ دقیقه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت،  بحثی میان رانندگان خط سه راه خرمشهر واقع در چهارراه نادری و مامور گشت آن ناحیه صورت گرفت. چند روزیست که رانندگان این خط، شاکی هستند و قصد بالا بردن کرایه ها را دارند، اما چند نفر از مسافرین به مامور گشت شکایت کردند و در این میان تذکرات آن مامور موجب عصبانیت رانندگان شد.

راننده کمی عصبانی می گوید: دلار روز به روز بالا می رود و به طبع آن هزینه های زندگی چندبرابر، لاستیک ماشین یک میلیون تومن هزینه دارد، قیمت بنزین بالا رفته و هزینه استهلاک ماشین سالی ۱۲ میلیون است، چه کسی پاسخگوی خرج رانندگان و درآمد آنهاست؟

پیاده شو!

مامور گشت در نادری خطاب به راننده ها مدعی است: کمیسیون حمل و نقل نرخ جدید افزایش کرایه اعلام نکرده است پس حق دریافت کرایه گران از مسافر را ندارید، او ادامه می دهد: روی تابلو دو هزار و ششصد تومان درج شده، ما بخاطر گرانی بنزین و اعتراض رانندگان و با مسئولیت خودمان گفته ایم کرایه سه هزار تومان تا سه راه خرمشهر دریافت کنید، اما اکنون حق دریافت کرایه بیش از این را ندارید. 

کارمندی که روزی چهار کورس در روز از تاکسی استفاده می کند چه گناهی کرده که همه حقوقش را به تاکسی ها بدهد؟ 

اگر شکایت شما به کمیسیون حمل و نقل برود بیش از سه هزار تومان نرخ برای شما بریده نمی شود زیرا اکنون نرخ مصوب همان دوهزار و ششصد تومان است، افزایش نرخ به چهار تومان خلاف قانون است.

در این بین مسافری می گوید: رانندگان تاکسی ها گمان می کنند تنها خودشان متحمل هزینه زندگی هستند و گرانی بر هیچکس از قشر جامعه تحمیل نشده، حتی با گران شدن قیمت نان هم بهانه آوردند و گفتند می خواهیم کرایه هارا بالا ببریم، اگر اعتراضی کنید احترام ریش سفیدت را هم نگه نمی دارند و پیاده ات می کنند.

قرار بود مهر ماه سال گذشته کرایه ها افزایش پیدا کنند اما رانندگان خطی از مرداد ماه نرخ افزایشی را آغاز کردند، بعد از آن با بالارفتن قیمت بنزین بار دیگر شاهد افزایش کرایه تاکسی ها شدیم بااینکه سهمیه بنزین و لاستیک دارند و اکثرا گاز سوز هستند کرونا وکاهش مسافر و بالا رفتن قیمت اجناس را بهانه کرده اند.

ممنوعیت تردد

درباره این موضوع رحیم کعب عمیر رئیس کمیسیون حمل و نقل  شورای اسلامی شهر اهواز  در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره مشکلات حمل و نقل درون شهری می گوید: به هیچ عنوان شورا تصمیمی برای اضافه شدن کرایه های تاکسی ها نگرفته ضمن اینکه فعالیت تاکسی های خطی بر اساس اعلام ستاد کرونا همچنان ممنوع است.

کعب عمیر اشاره می کند: در مکاتباتی که با حمل و نقل کشور انجام داده ایم، دولت ۲۰۰ میلیون تومان وام بدون بهره "یارانه بلیط" به بخش اتوبوسرانی  شهر  کمک می کند که می تواند مشکلات زیادی را در این زمینه برطرف کند، ۱۰۰ میلیون تومان به بخش خصوصی و رانندگانی که در این بخش فعالیت  دارند و ۱۰۰ میلیون تومان هم برای حمل و نقل، یارانه بلیط و ... در نظر گرفته شده است.

یارانه بلیط  

وی در مورد مشکلات تاکسی‌های  فعال نیز توضیح می‌دهد: درخواست وام  برای رانندگان  تا کسی ها هم داده شده تا آنها نیز بی‌نصیب نمانند اما خط تاکسی ها در حال حاضر اجازه فعالیت ندارند.

 کعب عمیر با اشاره به اینکه مکاتبات ما به این منظور بوده تا کمکهایی که در این چند سال هم انجام نشده به حمل و نقل اهواز تعلق گیرد، اضافه می کند:  به تعداد ۶۱ نفر، نفری یک میلیون پرداخت شده تا برای بقیه هم تصمیم گیریم و شهروندان مطمئن باشند در پی حل مشکلات سفرهای داخل شهری هستیم.

وی تاکید می کند:  وقتی راننده های تاکسی نمی توانند فعالیت کنند چگونه می توانند اجازه   افزایش نرخ داشته باشند، این قانون شفافی است. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل تصریح می کند: با پیگیری های انجام شده از میان ۲هزار راننده خطی و خصوصی با راهکارهای سازمان حمل و نقل،  وام بدون بهره در اختیار ۲۰۰ نفر آنها قرار می گیرد تا انشالله این موضوع ادامه پیدا کند.

او با اشاره به اینکه جزییات سیاست‌گذاری‌های انجام شده قابل گفتن نیست، می افزاید: ما این درخواست را برای همه تاکسیداران داده ایم و تا زمانی که تکمیل شود بر اساس میزان جرایم تاکسی دارا و نحوه عملکرد آنها وامها پرداخت میشود تا عدالت برقرار شود. امیدواریم با این وام مشکلات تاکسیداران هم حل شود و سازمان تاکسیرانی کشور نیز این وام ها را هرچه زودتر برای ارائه به آنها پرداخت کند.

گزارش تخلفات

امیر مجدم معاونت حمل و نقل و ترافیک اهواز در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: هیچ مصوبه ای دال بر افزایش قیمت کرایه تاکسی های شهری نیامده و اگر شهروندی با این مورد برخورد داشته باشد می تواند با سامانه گویای ۱۳۷ تماس گرفته و این مورد را اطلاع دهد. این موضوع که باید فاصله فیزیکی رعایت شود فقط و فقط برای حفظ سلامت رانندگان و شهروندان است.

او در پاسخ به اینکه اگر یک راننده تاکسی اقدام به افزایش کرایه کند، بعد از اعلام مسافر نحوه برخورد با این تخلف چگونه است؟ عنوان می کند: وقتی در سامانه ثبت و به اطلاع رسید راننده در کمیته منتخب یا کمیته بررسی تخلفات رانندگان که مشتمل از پلیس راهور، عضوی از شورا، ۵نفر از اعضا است، احضار شده با جریمه یا توقف پروانه با وی برخورد می شود.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به اینکه در کل کشور ۹۰۰ راننده حمل و نقل عمومی مبتلا به کرونا وجود دارد، یادآور می شود: خوشبختانه در اهواز تا به حال مورد مثبت کرونا در رانندگان نبوده  اما فعلا دستوری مبنی بر از سرگرفتن فعالیت تاکسی‌ها داده نشده، همه  رسانه ها هم اعلام می کنند که فعلا از وسایل نقلیه شخصی برای عبور و مرور استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.