تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد بر ضرورت توجه به احیاء و ترویج معماری ایرانی‌ـ‌اسلامی در ساخت‌وسازهای شهری به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی جامعه و ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی تأکید کرد.

ضرورت توجه به معماری ایرانی اسلامی در ساخت‌وسازهای مشهد /وضعیت ناهنجار حاشیه شهر مشهد   قابل قبول و تحمل نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی  در دیدار رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار مشهد، توجه به معماری ایرانی‌ـ‌اسلامی در ساخت و سازهای شهری را از موضوعات حائز اهمیت برشمرد و ابراز کرد: ابنیه به جا مانده از تاریخ کهن و تمدن غنی کشور ایران نشان می‌دهد، ایرانیان از پیشگام نسبت به طراحی و معماری ساختمان‌ها و ابنیه‌ها صاحب سبک بودند.
وی افزود: ما نباید در برابر غرب خود را کوچک بدانیم، آن روزی که ما تمدن بوجود آوردیم و خالق تمدن بودیم، اسمی از غرب نبود؛ آن روزی که در کشورهای اسلامی کتابخانه‌هایی با صدها هزار نسخه کتاب خطی وجود داشت در غرب یک کتابخانه یافت نمی‌شد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به معماری هنرمندانه و بسیار غنی و چشم نواز حرم مطهر رضوی، ابراز کرد: هنر معماری ایرانی‌ـ‌اسلامی به کار رفته در حرم مطهر تابلویی بی‌نظیر از فرهنگ و هنر است، روضه منوره و مسجد گوهرشاد، سراسر جلوه معجزه‌ها و هنرنمایی‌های معماریست.
وی با بیان اینکه بسیاری از ساخت‌و سازهای امروزی شهرها که الگو گرفته از معماری غربی است، با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی مطابقت ندارد، عنوان کرد: احیاء، ترویج و پایبندی به معماری ایرانی‌ـ‌اسلامی با هدف حفظ فضای سبک زندگی اسلامی و اصالت شهرها از موضوعات مهمی است که باید مدنظر شورای اسلامی شهر باشد.
وی در ادامه با اشاره به تأکیدات و منویات رهبری در دیدار اعضای شورای اسلامی شهرها، ابراز کرد: ایشان در اوایل تأسیس شوراهای اسلامی با اعضای آن دیدار داشتند و نکات راهگشایی را بیان فرمودند که از آن جمله می‌توان به حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، رعایت زیبایی و استحکام بناها، ترویج فرهنگ نظم و قانون، گسترش نمادهای دین و اخلاق، توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی و نگاه عدالت‏گستر به محله‏ها و اشخاص محروم اشاره کرد که باید همواره مد نظر شوراها قرار داشته باشد.


* ارتباط مستمر مسئولان با مردم، فعلی دینی و عقلانی است
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اهمیت و ضرورت ارتباط مسئولان با مردم و بیان آثار و فواید آن، ابراز کرد: ارتباط مسئولان با مردم و شنیدن حرف آنها در تصمیم‌گیری‌ها، افکار، اعمال، سلوک و سبک زندگی مسئولین بسیار مؤثر و تأثیرگذار است، ارتباط مسئولین با مردم در نوع نگاه آنها و اتخاذ تصمیمات صحیح بسیار مؤثر خواهد بود.
وی افزود: ارتباط با مردم توصیه دین اسلام و سیره و سبک زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام بوده است، عقل و وجدان هم حکم می‌کند ما در هر مسند و مسئولیتی که هستیم با مردم، بویژه محرومان که جزو مظلومان جامعه هستند، ارتباطمان را حفظ و به میزان توان به مشکلاتشان رسیدگی کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت رعایت نگاه عدالت گستر به محله‌ها و اشخاص محروم توسط مدیریت شهری، عنوان کرد: توجه و اهتمام به امور معیشتی فقرا، محرومان و نیازمندان جامعه جایگاه ویژه‌ای در اسلام و سیره ائمه معصوم علیهم‌السلام دارد؛ باید خودمان به سراغ محرومان و بندگان مظلوم خدا برویم و از آنها غافل نشویم که سعادت دنیا و آخرت ما در گروی توجه به نیازمندان و محرومان است.

* وضعیت حاشیه شهر مشهد، دغدغه و غصه ماست
حجت‎الاسلام والمسلمین مروی ضمن اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری با مجموعه مدیریت شهری مشهد به منظور عمران و آبادانی شهر، گفت: وضعیت نامساعد حاشیه شهر مشهد دغدغه و غصه ماست، چندین بار از مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد چه پیش و چه پس از پذیرش مسئولیت این آستان مقدس بازدید کرده‌ام، وضعیت ناهنجار این مناطق اصلا قابل قبول و تحمل نیست.
وی ضمن تصریح بر همکاری و همفکری فی‌مابین آستان قدس رضوی و شورای شهر مشهد برای حل مسائل و ایجاد تغییرات مطلوب در این حوزه، بیان کرد: آستان قدس رضوی دارای محدودیت‌هایی از جمله حفظ رعایت غبطه وقف وشرایط موقوفه است، لذا ما باید با تعامل ضمن حفظ غبطه و مصلحت وقف، موجب عمران و آبادی در شهر مشهد  شویم.
تولیت آستان قدس رضوی خدمت به مردم در شورای شهر مشهد را افتخار بزرگی خواند و افزود: شورای اسلامی شهر با رأی و انتخاب مردم برای خدمت‌گزاری به مردم شکل گرفته است. باید بر این نعمت شکر کرد و شکر آن هم خدمت بهتر به مردم در جهت رفع مشکلات و تسهیل معیشت مردم است. اگر خدمتی به مردم می‌کنیم، خداوند بستر و توفیق انجام آن را فراهم کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی شکر زبانی و عملی نعمات به قدر توان انسان را ضروری برشمرد و گفت: هر نعمتی از جمله ثروت، آبرو، اعتبار، پست و مقام را در وهله نخست از آنِ خدا بدانیم و در وهله دوم آنها را در جهت رضای خدا هزینه کنیم. ابراز نیاز و حاجت مردم را نعمت خدا بدانیم و از آن خسته نشویم. از اینکه گره یک بنده خدا به دست ما گشوده می‌شود، شکرگزار باشیم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشهدیها ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    0 0
    در حالیکه شهر مشهد و امکانات را به دروازه شهرهای شاندیز-طرقبه-آرامگاه فرودسی بردند و اتصال بخش بزرگی روستای کشف! اما منطقه بین خین عرب تا میدان فهمید خارج صدمتری (بزرگراه شهید چراغچی)، فقط با فاصله کمتر 500 چند منطقه جزء محدوده مشهد حساب نکردند و شهرداری حاضر نمیشود این ستونکهای خارج محدوده بردارد! بک جزیره داخل مشهد هست که جزو مشهد حساب نمیشود بنام محله بنفشه که فعلا آخر بلوار کشاورز حساب میکنند. چندتا کوچه و اسفالت نیست و وضعیت بهداشتی مناسب نیست. منطقه محروم و عموماً صاحبان کم درامد و مستاجر.