رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گاهی اوقات وسوسه های شیطان آنقدر ظریف است که انسان متوجه آن وسوسه ها نمی شود و در دام شیطان می افتد. اما شخصی که به اسلحه تقوا مجهز است گویی سنسورهایی در درون او تعبیه می شود که اسن سنسورها نسبت به وسوسه های شیطان حساس شده و هشدار می دهند.

دستورالعمل امام رضا(ع) برای رسیدن به مقام قرب الهی در ماه رمضان / متقین سنسورهای هشداردهنده پرهیز از گناه دارند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا رئیسیان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در قرآن کریم دو آیه وجود دارد که ارتباط معناداری با هم دارند و به موضوع صحبت ما نیز مرتبطند. یکی به روزه و دیگری به ویژگی قرآن کریم.

وی بیان داشت: در سوره بقره آیه شریفه ۱۸۳ که به آیه روزه معروف است می خوانیم "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ" به این معنی که: ای اهل ایمان، بر شما هم، روزه واجب گردید چنانکه بر امت های گذشته واجب شده بود، امید است باتقوا شوید. در واقع می توان اینگونه برداشت کرد که یکی از دستاوردهای روزه داری، رسیدن به مقام تقواست.

وی ادامه داد: آیه دوم که به ویژگی قرآن کریم اشاره دارد در سوره بقره آیه شریفه ۲ آمده است: " ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛهُدًی لِلْمُتَّقِینَ" و معنی آن این است که: این کتاب که هیچ شکی در آن نیست، مایه هدایت متقین است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در این موضوع نیک اندیشیده شود که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده و براساس آیه ذکر شده، ماه مبارک رمضان ماهی است که روزه گرفتن در آن واجب شده و ره آورد آن هم رسیدن به مقام متقین است. روزه دار نیز با انجام درست اعمال ماه مبارک رمضان به مقام متقین می رسد و بعد از آن می تواند از سفره با برکت الهی قرآن کریم بهره ها ببرد که همان معنی هدی للمتقین است. به عبارت دیگر روزه دار به مقام متقین می رسد و فرد متقی می تواند از هدایت قرآن برخوردار شود.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه یکی از ویژگی های متقین سجده های طولانی است به توصیه ای از امام رضا(ع) اشاره کرد که فرموده اند: نزدیکترین حالت بنده به خداوند متعال حالت سجده است. این امام همام به آخرین آیه سوره علق که پس از قرائت آن سجده کردن واجب می شود استناد کردند: «واسجد و اقترب» سجده کن و نزدیک شو. بنابراین سحرگاهان ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است تا به این توصیه حضرت عمل کنیم و ان شاء الله به مقام قرب الهی دست یابیم.

وی مطرح کرد: برای تقوا معانی بسیاری از جمله خویشتن داری، مراقبت، پرهیز از گناه و...  گفته اند. اما من تعبیری برای تقوا به زبان امروزی دارم که بیان آن خالی از لطف نیست. در آیه ۲۰۱ سوره اعراف خداوند می فرماید "إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ" به این معنی که: هرگاه اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسیان تاکید کرد: به نظر من به زبان امروزی می توان تقوا را به سنسورهایی که در برخی ماشین ها نصب شده اند تا راننده را از رسیدن به یک مانع یا جسم و احتمال برخورد با آن باخبر کنند، تشبیه کرد. در واقع وجود تقوا در انسان مانند سنسورعمل کرده و درهنگام پیش آمدن عرصه ای برای انجام گناه به شخص متقی هشدار و اخطار داده می شود.

وی با اشاره به راه های متفاوت و متنوع شیطان برای وسوسه مومنان، تصریح کرد: گاهی اوقات وسوسه های شیطان آنقدر ظریف است که انسان متوجه آن وسوسه ها نمی شود و در دام شیطان می افتد. اما شخصی که به اسلحه تقوا مجهز است گویی سنسورهایی در درون او تعبیه می شود و این سنسورها نسبت به وسوسه های شیطان حساس شده و هشدار می دهند.

وی یادآور شد: برای رسیدن به این مقام باید اعمال عبادی ذکر شده بویژه سجده طولانی انجام دهیم. این رفتارهای عبادی بویژه در ماه مبارک رمضان باعث تقرب به خداوند متعال و بهره مندی از هدایت های قرآنی می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.