مازندران- جلسه هم اندیشی نمایندگان کارگران مازندران در حالی در آخرین روز های هفته به میزبانی استاندار برگزار شد، که دستمزد کم و نامتناسب با تورم و سبد هزینه خانوار، بدهی های دولت به تامین اجتماعی، مردودی شورای عالی کار در تامین خواسته های کارگران،دغدغه واگذاری صنایع چوب و کاغذ مازندران و مسائل کارگران ساختمانی از جمله دغدغه های مطرح شده بود.

سفره معیشت کارگران کوچک شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: تبعات کرونا بر جامعه کارگری، بدهی بالای دولت به تامین اجتماعی، انتقاد از واگذاری صنایع چوب و کاغذ و شناسایی ۷۰ هزار کارگر ساختمانی از جمله مسائل مطرح شده در جلسه هم اندیشی کارگران مازندران بود.

نصراله دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندارن در این جلسه با اشاره به سال جهش تولید، از نیروی کار و کارگران به عنوان محور جهش تولید یاد کرد و گفت: عدالت، اشتغال جوانان و رفع مسائل کارگران مفهوم جهش تولید به شمار می رود.

وی با اشاره به بدهی دولت به تامین اجتماعی خواستار پرداخت مطالبات شد و گفت: هر مسئله ای که شادابی جامعه کار و تولید مرتبط است، مفهوم جهش تولید محسوب می شود.

دستمزد کم کارگران

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار مازندران نیز با اشاره به مطرح بودن واگذاری صنایع چوب و کاغذ به بخش خصوصی گفت: اگر جلوی این کار گرفته نشود، این کارخانه به سرنوشت نساجی دچار خواهد شد.

هادی شیرافکن با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و ناشی از کرونا بر جامعه کارگری سنگینی می کند، جهش تولید را بدون توجه به این قشر ناممکن دانست و با اشاره به بدهی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی خواستار پرداخت این مطالبات شد.

مشکلات اقتصادی و ناشی از کرونا بر جامعه کارگری سنگینی می کند و لذا جهش تولید  بدون توجه به این قشر ناممکن استوی همچنین با انتقاد از دستمزد کم کارگران در سال جاری، هزینه سبد خانوار برای خانواره سه تا چهار نفره را چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: دستمزد تعیین شده متناسب با تورم و سبد هزینه خانوار نیست.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار مازندران، با انتقاد از شورای عالی کار و ضعف آن در تامین خواسته های کارگران یادآور شد: اداره زندگی با حقوق ۱.۸ میلیون تومانی سخت است.

وی همچنین با تاکید بر واگذاری سهام عدالت به کارگران خواستار پرهیز از واگذاری شستا شد.

دغدغه نیرو های حفاظتی جنگل ها

رئیس مجمع نمایندگان کارگران نیز در این نشست با اشاره به وجود پنج هزار نیروی حفاظتی جنگل های شمال، پرداخت بدهی و مطالبات این نیروهای را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: سال قبل دولت ۱۳۰ میلیارد تومان برای این بخش درنظر گرفته بود.

علی اکبر علوی نژاد در عین حال از آگهی واگذاری کارهای حفاظتی انتقاد کرد و گفت: نیروهای حفاظتی با حضور جنگل نشینان تشکیل شده و نباید اجازه واگذاری چوب و کاغذ را دارد زیرا کسانی که جنگل را نمی شناسند نمی توانند، آن را اداره کنند.

وی اعتبار مصوب برای نیروهای حفاظتی جنگل های شمال را در سال جاری ۱۶۱ میلیارد تومان بیان کرد.

لطمه کرونا به جامعه کارگری

هادی ساداتی رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه کرونا ویروس به جامعه کارگری و ساختمانی لطمه زده است، گفت: تاکنون۷۰ هزار کارگر ساختمانی و روزمزد در استان شناسایی شده است.

وی ادامه دارد: قرار است ۱۹ هزار کارگر نیازمند از حمایت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بهره مند شوند و امیدواریم شمار این افراد افزایش یابد.

رشد ۱۲ درصدی تشکل های صنفی

 استاندار مازندران نیز هفته کارگر را فرصتی برای تقدیر ازتلاش های کارگران و بیان مشکلات فراروی این قشر دانست و گفت: دستگاه های اجرایی به تناسب امکانات و شرایط باید نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

احمد حسین زادگان افزود: اگرچه به دلیل محدودیت های اقتصادی در همه بخش ها با چالش هایی مواجه هستیم زیرا کرونا تمامی بخش های کشور از جمله تولید و درمان را درگیر خود کرده است.

وی با اظهار اینکه کشور ما هم از تحریم های ظالمانه نیز رنج می برد، گفت: متاسفانه برای نقل و انتقال دارو نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم و این مسائل در حوزه کارگری نیز وجود دارد.

استاندار مازندران با تقدیر از تلاش های کارگران اظهار داشت: به رغم همه فشارها تاکنون از پس مشکلات خوب برآمدیم و باید قدردان زحمات انجام شده باشیم و رشد ۱۲ درصدی در ایجاد تشکل های کارگری و صنفی را شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.