اردبیل- بارش های امسال اگرچه تاکنون موجی از خوشحالی و خرسندی برای کشاورزان کشور به همراه داشه است اما از طرف دیگر با موجی از خسارت های بی شمار در اراضی کشاورزی همراه بوده که این موضوع موجب تلخ کامی بهره برداران حوزه کشاورزی شده است.

نوروز امسال پر باران اما مملو از خسارت/ شیوه باغداری نیازمند تغییر است

قدس انلاین-گروه استان ها:سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می شود.

استان اردبیل در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس  و کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد  اما متاسفانه فروردین ماه امسال به دلیل برودت هوا و بارش های متناوب بخشی ازمحصولات این استان دستخوش ضرر و زیان شده ست.

بارش دو نوبت برف و سرمای نابهنگام در روز ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه و نیز در روز پنجم اردیبهشت ماه امسال موجب سرمازدگی باغات و مزارع و وارد آمدن خسارت به بخش کشاورزی استان اردبیل شد.

تقریبا  از یک دهه پیش هر سال باغداران استان به خاطر بارش برف و تگرگ در فصل بهار دچار خسارت می‌شوند، پارسال حدود نیمی از ۴۱ هزار هکتار باغات استان اردبیل بر اثر سردی هوا، سرمازدگی و بارش برف خسارت دیده  و از بین رفت و امسال نیز  نیز بارش نابهنگام برف و خسارت باغداران بویژه در شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال و اردبیل تکرار شد.

تغییر رفتار ضروری است

در همین راستا کارشناسان هشدار می‌دهند با تغییرات اقلیمی در یک دهه گذشته،  بروز سرما در فصل بهار در این استان به امری رایج و عادی تبدیل شده و می‌بایست اقدامات پیشگیرانه جدی‌تر دنبال شده و  طرح های برنامه ریزی شده عملیاتی گردد.

به گفته آنها پوشش بیمه ای، تغییر شیوه های کشت و جایگزینی درختان دیررس به جای درختان میوه آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغ ها از جمله اقداماتی است که می بایست برای مقابله با این مشکل به کار گرفته شود.

کارشناسان معتقدند: تجهیز باغ‌ها  به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرک ضروری است ضمن اینکه استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند تجربه‌ای که امسال یک کشاورز مشگین‌شهری از ان استفاده و باغ خود را از گزند سرما حفظ کرد.

بارش نابهنگام برف

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در پی دو موج بارشی قوی همراه با برف و سرما، بیشترین آسیب به بخش باغات استان وارد شد اظهار می کند: بر این اساس، بیش از هشت هزار هکتار از باغات این استان دچار خسارت سرمازدگی ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

خلیل نیک شاد با اشاره به این موضوع که بیشترین خسارت به باغات گردو در شهرستان خلخال ،مشگین‌شهر، کوثر، اردبیل، نیر و نمین و نیز باغات انگور شهرستان مشگین‌شهر وارد شده است اظهار می کند: در پی این دو موج سرما، بیش از ۴۲ هزار هکتار از مزارع گندم، جو، کلزا و گوجه‌فرنگی استان نیز دچار خسارت شدند که بیشترین میزان خسارت مربوط به مزارع گندم آبی و دیم به میزان ۲۶ هزار و ۶۵۵ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه این موج سرما حتی افزون بر ۴۰ راس دام را نیز در استان تلف کرد بیان می کند: بر اساس برآورد کارشناسان، بارش نابهنگام برف در فصل بهار و سرمازدگی، بیش از چهار هزار و ۲۴۲ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت زد.

تولید و کاشت درختان مقاوم

 مدیر جهاد کشاورزی خلخال با باین اینکه باید برای پیشگیری از خسارت های احتمالی در زمینه تولید و رواج کشت محصولات باغی مقاوم به سرما گام های بیشتری برداشت افزود: در این رستا باید بتدریج باغداران استان از نهال و درختان میوه دیررس استفاده کنند تا هر سال اسیر سرمای بهاره نشوند.

بهبود علیزاده با بیان اینکه در شهرستان خلخال رواج کشت نهال دیررس و مقاوم به سرمای گردو توانسته تا حدودی باغ‌ها را از گزند سرما در سال‌های اخیر مصون دارد بیان می کند: نتیجه تلاش دست‌اندرکاران اجرای این طرح در سه سال گذشته به بار نشستن شاخه‌های سرشاخه‌کاری شده درختان با استفاده از پیوندک‌های مقاوم در مقابل سرمای این منطقه است.

وی بیان می کند: در همین راستا با هدف توسعه باغ‌های میوه و حمایت از تولیدکنندگان محصولات سردرختی خلخال بیش از ۲۰ هزار اصله نهال شناسنامه‌دار درخت میوه و سازگار با شرایط جوی منطقه در بین باغداران این شهرستان تاکنون توزیع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.