مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گفت: تمبر یادبود قنات قصبه گناباد به منظور معرفی بیشتر قنات قصبه، بعد از پیگیری‌های فراوان اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری به صورت دو زبانه چاپ و منتشر شد.

چاپ تمبر یادبود قنات قصبه گناباد به صورت دو زبانه

به گزارش قدس آنلاین، رسول صنوبری عنوان کرد: ایده چاپ تمبر قنات قصبه از دو سال پیش مطرح شده بود اما به دلایلی اجرایی نشد و بعد از سفر وزیر ارتباطات به شهرستان گناباد در تابستان سال گذشته، این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شد که با مساعدت و تعامل بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه خیلی سریع اجرایی‌ گردید.

وی در رابطه با طرح استفاده شده در تمبر توضیح داد: طرح روی تمبر، طرحی نمادین و گویا از برجسته‌ترین عناصر قنات است که در آن به اصلی‌ترین عناصر زیر زمین، عناصر روی زمین و سایر عناصر مرتبط با قنات اشاره شده‌ است.

وی بیان کرد: نمادهای استفاده شده در طرح تمبر عبارتند از نمایی از نقشه شماتیک قنات قصبه گناباد، تصویر هوایی از حلقه‌های چاه مسیر قنات، تصویری از چرخ قرقره چوبی بالا برنده دلو خاک و تصویری از دشت خشک و لم‌یزرع که تم اصلی و پس زمینه تمبر است و گویای استحصال آب از دل زمین به وسیله قنات است.

صنوبری در ادامه گفت: درست است که در عصر ارتباطات هستیم و ارتباطات بیشتر الکترونیکی است اما هنوز هم مرسولاتی در سراسر دنیا وجود دارند که باید با پست فرستاده شوند.

وی تاکید کرد: تمبر یادبود قنات قصبه به صورت دو زبانه چاپ شده است و هدف این است که بیشتر در مرسولات خارج کشور استفاده‌ شود تا زمینه‌ای برای معرفی و تبلیغ بیشتر این اثر جهانی باشد.

مدیر پایگاه‌ میراث‌ جهانی قنات درباره اهمیت قنات قصبه گناباد گفت: قنات قصبه گناباد عمیق‌ترین و کهن‌ترین قنات ایران است که مربوط به دوره هخامنشی است و در تیر ماه سال ۱۳۹۵ در چهلمین اجلاس یونسکو در ترکیه به همراه ۱۱ قنات دیگر از ایران، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است و در سال ۱۳۷۹ نیز در آثار ملی ایران ثبت شده‌ است.

وی یادآور شد: این قنات از ۳ شاخه اصلی شامل دولاب کهنه، دولاب نو و قصبه و ۴ شاخه فرعی تشکیل شده‌ است که در مجموع ۷ شاخه هستند و در حال حاضر دو شاخه اصلی دولاب نو و شاخه قصبه آب دارند و میزان آب‌دهی قنات نیز ۱۵۹ لیتر در ثانیه است.

تکنیک طراحی تمبر یادبود قنات قصبه، گرافیک کامپیوتری است که توسط آتلیه شورای عالی تمبر اجرا و در تیراژ ۵۷ هزار قطعه و در ابعاد ۸۸*۳۲ میلیمتر چاپ و توزیع شده‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.