زاهدان-سیستان و بلوچستان به‌عنوان قطب میوه‌های گرمسیری شهرت عام و خاص دارد اما جالب اینجاست که باوجود باغات انبه در جنوب این استان اما انبه خوراکی و حتی فراورده‌های ناشی از آن مانند ترشی انبه و یا شربت انبه از کشور پاکستان به این استان وارد می‌شود.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در قطب میوه‌های گرمسیری

قدس آنلاین-گروه استان ها: سالیانه فزون بر ۱۴ هزار تن انبه از باغات این استان برداشت می‌شود که ۹۰درصد انبه تولیدی به‌صورت سبز، برای تهیه ترشی استفاده می‌شود و ۱۰ درصد باقی‌مانده ، تنها بخش اندکی از نیاز تازه خوری استان را تأمین می‌کند.

ازآنجاکه انبه تولیدی در سیستان و بلوچستان سهم کارگاه‌های ترشی سازی می‌شود لذا سالانه شاهد واردات افزون بر ۲۵ هزار تن انبه از طریق سه مرز رسمی  میر جاوه،  پیشین و مرز دریایی چابهار درسیستان و بلوچستان هستیم که متأسفانه این محصول وارداتی داخل جعبه‌های چوبی بدون رعایت مسائل بهداشتی و به‌صورت قاچاق وارد می‌شود.

با ورود به اردیبهشت‌ماه و همواره تا پایان تیرماه ماه شاهد ورود حجم انبوهی از میوه‌های گرمسیری به‌صورت قاچاق و یا کوله باری از طریق این سه مرز هستیم که از طریق اتوبوس‌های بین‌شهری به سایر نقاط کشور حمل می‌شود.

 شهرستان‌های چابهار، سرباز، نیک شهر، قصرقند و کنارک از مناطق مهم تولید محصول انبه در سیستان و بلوچستان است.

به دلیل اینکه باغداران این مناطق به دلیل ناتوانی در سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع تبدیلی نیستند لذا بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند تا محصول سبز خود را به دلالان پاکستانی و یا متقاضیان انبه در استان جنوبی کشور ازجمله استان هرمزگان بفروشند.

گفتنی است دلالان پاکستانی‌ محصول انبه سیستان و بلوچستان را خریداری و در آن‌سوی مرز به ترشی تبدیل کرده و دوباره به این کشور بازمی‌گرداند.

در حالی محصولات پاکستانی ازجمله«انبه» در بازارهای سیستان و بلوچستان جولان می‌دهد که این استان خود یکی از قطب‌های میوه‌های گرمسیری است.

افزایش سطح زیر کشت

مدیر جهاد کشاورزی چابهار بابیان اینکه از سطح زیر کشت محصولات باغی ۲۷۰هکتار به کشت انبه اختصاص دارد اظهار می‌کند: از این سطح ۱۵۰هکتار را نهال و ۱۰۰هکتار را درختان بارور با تولید ۹۰۰تن محصول تشکیل می‌دهد.

نورالدین میرلاشاری می‌افزاید: سطح زیر کشت انبه نسبت به سال زراعی گذشته با توجه به توزیع تعداد ۵هزار اصله نهال پیوندی یارانه‌ای بین کشاورزان، ۵۰هکتار افزایش‌یافته است و ۴۰۰بهره‌بردار در این بخش فعال هستند.

وی بیان می‌کند: انبه در کارگاه‌های سنتی و خانگی شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان برای مصارف ترشی فرآوری اولیه می‌شود و برای ترشی سازی به استان هرمزگان ارسال می‌شود.

برداشت انبه آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز  نیز بابیان اینکه برداشت انبه از سطح۶۱۰ هکتار از باغات انبه در حوزه شهرستان‌های راسک و سرباز آغازشده است اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود هفت هزار و ۴۲۵تن انبه از سطح ۴۵۰هکتار باغات بارور شهرستان راسک و سرباز برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.

سعید نارویی بابیان اینکه ۷۰ درصد میوه انبه به‌صورت نارس و سبز برای تهیه ترشی انبه برداشت و مابقی زمان رسیدن کامل میوه در تیرماه برداشت می‌شود یادآور می‌شود: سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات خصوصاً میوه‌های گرمسیری یکی از نیازهای اصلی باغداران منطقه  است که به ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کند.

گلخانه چهارفصل ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به این موضوع که سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد، اظهار می‌کند: این استان ظرفیت منحصربه‌فردی در تولید محصولاتی ازجمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد.

سالانه افزون بر ۱۴ هزار تن انبه از باغات سیستان و بلوچستان برداشت می‌شود که ۹۰درصد انبه تولیدی به‌صورت سبز، برای تهیه ترشی مصرف می شودغلام حیدر زورقی افزود: تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیک شهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هرسال توان تولید دو بار محصول رادارند.

وی با اشاره به پتانسیل بالقوه برای ایجاد کارگاه‌های صنعتی و هم‌چنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اذعان می‌کند: سیستان و بلوچستان در این راستا فرصت طلایی برای بهره‌گیری از این محصول بازارپسند و کمیاب در اختیار دارد که تاکنون سرمایه‌گذاران از آن غفلت کردند.

وی یادآور می‌شود: شهرستان‌های جنوبی این استان به‌ویژه چابهار و کنارک با توجه به هم‌جواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به‌عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.

وی با اشاره به این موضوع که تولید محصولات خارج از فصل یکی از شاخصه‌های بارز این استان به شمار می‌رود می‌افزاید: هندوانه، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، انواع طالبی، سیب‌زمینی و سبزی‌های برگی از عمده محصولات تولیدی خارج از فصل این استان است.

زورقی بیان می‌کند: محصولات تولیدی خارج از فصل سیستان و بلوچستان علاوه بر تأمین نیاز استان، به نقاط مختلف کشور نیز ارسال و به کشورهای مختلف ازجمله حاشیه خلیج‌فارس و روسیه هم صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.