شورای انتقالی جنوب یمن بر پایبندی‌اش به خودمختاری در جنوب این کشور تأکید کرد و به دولت مستعفی یمن و نیروهای عربستان سعودی در جزیره «سقطری» تا نیمه شب دیشب مهلت داد مراکز ایست بازرسی خود را برچینند.

ضرب‌الاجل خودمختارها برای خارجی‌ها

قدس آنلاین: شورای انتقالی جنوب یمن بر پایبندی‌اش به خودمختاری در جنوب این کشور تأکید کرد و به دولت مستعفی یمن و نیروهای عربستان سعودی در جزیره «سقطری» تا نیمه شب دیشب مهلت داد مراکز ایست بازرسی خود را برچینند. در این بیانیه آمده، دولت نامشروع عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن با هماهنگی عناصر تندرو، اقدام‌های نظامی علیه نیروهای جنوب را تشدید کرده است.

این شورا همچنین به دولت مستعفی یمن و نیروهای عربستان سعودی در جزیره سقطری تا نیمه شب دیشب مهلت داده بود مراکز ایست بازرسی خود در ورودی‌های شهر حدیبو را برچینند.

در آغاز ششمین سال جنگ نابرابر ائتلاف سعودی علیه یمن، این دومین بار است که روابط بین جدایی‌طلبان جنوب یمن و دولت مستعفی و فراری این کشور شکرآب می‌شود. جدایی‌طلبان همواره مورد حمایت امارات بوده‌اند و دولت مستعفی هم مورد حمایت سعودی. اما جنوبی‌ها اصرار دارند عبدربه منصور هادی، سیاست‌های نادرستی در قبال آن‌ها داشته و حتی مناصب به عدالت تقسیم نشده است. اما از این مسئله نباید بگذریم که این اتفاق بیش از هرچیز نشان‌دهنده عمق اختلافات راهبردی جنوبی‌ها و عبدربه است. اختلافاتی که با طولانی شدن جنگ در یمن، بیش از پیش نمایان می‌شود و حالا دیگر طرفین برای یکدیگر کمتر احترامی قائل هستند.

محمد الحضرمی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز، اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن و تداوم شورش مسلحانه علیه این دولت را نشانه وابستگی آن به خارج خواند. وی در این باره گفت: شورای انتقالی جنوب یمن از وضعیت فاجعه‌بار عدن برای اجرای طرح‌های ماجراجویانه و بی‌پروای خود سوء استفاده کرد.

شورای انتقالی جنوب یمن (مورد حمایت امارات) یکشنبه خودمختاری و وضعیت فوق‌العاده در تمامی استان‌های جنوبی را اعلام کرد؛ اقدامی که با واکنش عربستان مواجه شد. عربستان دو طرف را به رعایت توافق‌نامه ریاض تشویق کرد. عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن هم این اعلام خودمختاری را ادامه «شورش مسلحانه» خواند. این شورا همچنین از ائتلاف سعودی و جامعه جهانی خواست از تدابیر دولت خودمختار حمایت کنند.

با اصرار جنوبی‌ها بر خودمختاری، دعوای بین ریاض و ابوظبی وارد مرحله تازه‌تری شده است. حالا دیگر جنگ در یمن چندجانبه می‌شود، در یک طرف انصارالله، ارتش و مردم یمن قرار دارند که از ابتدا بر سیادت و استقلال یمن از همه نیروهای خارجی تأکید کرده‌اند و در طرف دیگر جبهه‌ای متشتت، متشکل از جنوبی‌ها (با حمایت امارات)، عبدربه منصور هادی و سران فراری ارتش (با حمایت سعودی‌ها)، داعش و القاعده. حال فقط باید گفت این کشور فقیر باز هم روزهای سیاه‌تری را انتظار می‌کشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.