نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: واردات حبوبات و برنج با ارز آزاد و نبود سامانه توزیع صحیح و اثربخش در بازار ، عامل اصلی افزایش قیمت این کالاها است.

افزایش قیمت ارز و نبود سامانه توزیع صحیح عامل اصلی رشد قیمت حبوبات و برنج در بازار

سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت حبوبات در بازار این است که ارز دولتی برای واردات آنها اختصاص داده نمی شود.

وی تصریح کرد: از چندی پیش تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات حبوبات برداشته شده است و واردات آنها توسط ارز نیمایی و عمدتا ارز آزاد صورت می گیرد، از این رو  نوسان و افزایش قیمت ارز از ابتدای سال باعث افزایش قیمت این کالاها شده است.

نماینده تربت حیدریه و مه و لات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عمده حبوبات کشور از طریق واردات و از کشورهای کانادا و روسیه  تامین می شود، افزود: یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت حبوبات در بازار مسائل موجود در  بحث سامانه توزیع بازار و نظارت درست  در این زمینه است. از این رو تا زمانی که سامانه صحیح و کارآمدی در حوزه توزیع  کالاها در بازار وجود نداشته باشد ولنگاری در این زمینه  و نوسان قیمتی کالاها خودنمایی خواهد کرد.

وی در مورد برخی شایعات مبنی بر کاهش واردات حبوبات به کشور طی ماه های اخیر نیز گفت: واردات این کالاها به کشور در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.  

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت برنج پاکستانی نیز افزود:درباره افزایش قیمت برنج یک موضوع کهنه و ریشه دار وجود دارد و آن اینکه  در کشورسه بازه زمانی عید نوروز، ماه مبارک رمضان و ماه های محرم و صفر برای مصرف برنج وجود دارد که این موضوع باعث می شود در این موقعیت های زمانی به دلیل افزایش تقاضا قیمت ها رشد پیدا کند. از طرفی افزایش قیمت ارز در فروردین ماه باعث شد هزینه واردات برنج پاکستانی نیز رشد پیدا کند که طبیعتا این روند بر قیمت نهایی نیز تاثیرگذار است.   اگرچه در زمینه برنج نیز نبود چرخه توزیع مناسب و درست از عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.