فیلسوف و زبان شناس شهیر آمریکایی ادامه تحریم‌های ضد ایرانی در دوران همه‌گیری کرونا را "سادیسم محض" نامید و گفت که ادامه سیاست فشار حداکثری نشان‌دهنده بیماری دیگرآزاری رژیم ترامپ است.

چامسکی: ادامه تحریم‌ها در دوران کرونا، سادیسم محض است

قدس آنلاین: ایرنا نوشت: چامسکی کارزار فشار حداکثری کاخ سفید و افزایش تحریم‌ها علیه مردم ایران در اوج بحران ویروس کرونا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها از اساس نامشروع هستند و ادامه دادن به آنها در دوره همه‌گیری بیماری، سادیسم محض است.

چامسکی این سخن را در پاسخ به پرسش ایرنا بیان کرد که نظر وی را درباره وضع تحریم‌های بیشتری علیه مردم ایران همزمان با گسترش ویروس کرونا جویا شده بود.

این نظریه پرداز و زبان شناس اخیرا درباره سیاست‌های کاخ سفید گفته بود که "بلای کرونا وحشتناک است، اما قرار گرفتن هدایت امور آمریکا و مسائل سیاسی به دست فردی چون ترامپ، مصیبت بارتر است".

وی در مصاحبه ای به سرکو هوروات (Srećko Horvat)، اندیشمند و فعال اهل کرواسی گفته بود: یکی از تکان دهنده‌ترین و خشن‌ترین جنبه‌های آن، استفاده از تحریم‌ها برای به حداکثر رساندن درد به شکلی کاملا آگاهانه است.  مشکلات در ایران با فشار تحریم‌های فزاینده، بدتر شده است؛ تحریم‌هایی که آگاهانه به نوعی تنظیم شده اند تا علنا رنج آن را بیشتر کنند و این کشور اکنون به شدت از آن در رنج است.‌

چامسکی که از او به‌عنوان پدر زبان‌شناسی نوین یاد می‌شود، استاد بازنشستهٔ دانشکده فلسفه و زبان‌شناسی دانشگاه مؤسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکاست.

او از بزرگترین منتقدان سیاست‌های دولت‌های آمریکا به ویژه در عرصه سیاست خارجی است. او به تازگی گفته است اگر ترامپ دوباره به ریاست جمهوری انتخاب شود، فاجعه‌ای برای آمریکا و جهان خواهد بود.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا همواره به دلیل پیامدهای انسانی و حقوق بشری از جمله تاثیر آن بر بیماران مورد انتقاد قرار داشته است و حتی برخی از ناظران آن را جنایت جنگی می‌دانند.

از هنگام همه‌گیر شدن کووید- 19 در جهان و ایران، آثار خطرناک این تحریم‌ها بر توان کشورهای هدف برای مبارزه با این بیماری، جنجال برانگیز شده است.

کارشناسان هشدار داده اند که اصرار رژیم ترامپ به ادامه تحریم‌ها بر تلاش‌های ایران برای مهار همه‌گیری کووید-19 و تهیه تجهیزات پزشکی برای کادر درمانی و بیمارستان‌های کشور تاثیر منفی گذاشته است. حتی "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل از دولت آمریکا و دیگر اعضای گروه 20 خواستار چشم پوشی از تحریم‌ها شد و از آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی درخواست کرد که تضمین کنند که واردات تجهیزات پزشکی ضروری و کالاهای امدادی به کشورهای هدف تحریم، دچار مشکل نشود.

این در حالی است که همزمان با اوج گیری ویروس کرونا در ایران، "مایک پمپئو" گفته بود که حتی بحران ویروس کرونا مانع از کاستن از تحریم‌های ایران نخواهد شد. آخرین اقدام آمریکا، فشار بر صندوق بین‌المللی پول بوده است تا مانع از تصویب اختصاص وام به ایران شود که عضو رسمی این صندوق است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.