مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: ۱۹هزار کلاس درس در سال تحصیلی آینده در خراسان رضوی با کمبود معلم مواجه خواهند شد.

کمبود معلم در ۱۹هزار کلاس درس خراسان رضوی در سال تحصیلی آینده /بازنشستگی ۷۲۰۰معلم استان در سال جاری

قاسمعلی خدابنده در نشست خبری به مناسبت هفته معلم که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: آموزش در سطح استان خراسان رضوی تعطیل نیست.

وی با بیان اینکه هفته معلم و تقدیر از افراد نمونه امسال با شرایط متفاوت و به صورت مجازی در سطح استان انجام  و از ۱۵۰ معلم برگزیده استان به صورت غیر حضوری تجلیل خواهد شد، تصریح کرد: همکاران فرهنگی استان  در حال حاضر حتی بیشتر از گذشته و  در فضای مجازی و از طریق نرم افزارهای آموزشی به آموزش دانش آموزان مشغول هستند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان استان از طریق اپلیکیشن شاد که یک پیام رسان داخلی است و مالکیت آن را وزارت آموزش و پرورش برعهده دارد فرآیند آموزش را انجام می دهند . از طرفی این اپلیکیشن دارای مشکلاتی است که نمی توان آنها را انکار کرد که بخشی از آنها در حیطه اختیارات آموزش و پرورش است که بررسی و رفع آنها در حال انجام می باشد اما مشکلاتی نظیر سرعت اینترنت و پهنای باند از حیطه این وزارتخانه خارج است و وزارت ارتباطات باید در جهت رفع آنها اقدام کند.

خدابنده ادامه داد: همچنین یکی از مسائل و دغدغه های اصلی خانواده ها در استفاده از این نرم افزار خرید اینترنت است که در این زمینه نیز در حال پیگیری برای اختصاص اینترنت رایگان برای افرادی که صرفا از این اپلیکیشن استفاده کنند هستیم اگرچه همراه اول در ابتدای راه اندازی این نرم افزار برای معلم ها و دانش آموزان حجم معینی اینترنت رایگان اختصاص داد.

وی تصریح کرد: همچنین در برخی از نقاط استان مشکل دسترسی به اینترنت وجود دارد به طوری که از ۱۰هزار آموزشگاه در خراسان رضوی ، حدود ۲هزار مدرسه دسترسی به اینترنت ندارند که با تفاهمنامه  ای که با مخابرات استان انجام شد مقرر گردید در ۳ فاز این مدارس به اینترنت دسترسی داشته پیدا کنند که فاز اول آن در فروردین ماه انجام شد و مشکل اینترنت ۷۰۰مدرسه برطرف شد و فازهای بعدی نیز در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری انجام خواهد شد.

خدابنده اظهار کرد: همچنین برخی از دانش آموزان و خانواده ها دارای گوشی هوشمند برای دسترسی به این نرم افزار را ندارند که در تلاش هستیم از طریق منابع آموزش و پرورش ، خیرین و راهکارهای دیگر برای این دانش آموزان گوشی هوشمند تهیه کنیم تا زمینه دسترسی آنها با نرم افزار شاد فراهم شود.

وی در باره امتحانات پایانی سال تحصیلی جاری نیز گفت:  در مقطع ابتدایی آموزش از طریق نرم افزار شاد تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند و سپس معلمان در هفته اول خرداد ماه و بر اساس شناختی که از دانش آموزان در طول سال تحصیلی و بویژه فعالیت آنها در ماه های اخیر در شبکه شاد دارند نمرات آنها را بر اساس ارزشیابی کیفی ثبت خواهند کرد.

خدابنده افزود: در متوسطه اول و دوم نیز در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری امتحانات غیر نهایی به صورت حضوری را ارائه کند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در نیمه اول خرداد ماه برگزار خواهد شد اما اگر مجوز برگزاری حضوری امتحانات صادر نشود از طریق آزمون های مجازی امتحانات غیر نهایی  دانش آموزان در این مقاطع انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: امتحانات در پایه دوازدهم نیز از ۱۷خرداد ماه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفظ سلامتی دانش آموزان آغاز  خواهد شد و بر اساس توافق بین آموزش و پرورش و سازمان سنجش، کنکور نیز ۳هفته پس از پایان امتحانات برگزار خواهد شد.

خدابنده در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی  بر کمبود معلم در سال تحصیلی اینده در خراسان رضوی نیز گفت: ۱۹هزار کلاس درس در سال تحصیلی آینده در خراسان رضوی معلم نخواهند داشت . از این رو از  حدود ۷۲۰۰نفر از معلم های استان که امسال بازنشسته خواهند شد انتظار می رود با استمرار فعالیت خود در جهت تامین بخشی از کمبود معلم استان در سال تحصیلی آینده با آموزش و پرورش همکاری و همراهی داشته باشند. همچنین در تلاش هستیم از روش هایی نظیر حق التدریس که در حال حاضر ۳۶۰۰نفر در این زمینه در استان مشغول هستند، برون سپاری و همچنین اضافه کاری برخی نیروهای شاغل و بازنشسته کمبود معلم استان در سال آینده را جبران کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت شهریه مدارس غیر دولتی نیز گفت: امکان بازگشت شهریه این مدارس در حوزه آموزشی وجود ندارد زیرا بر اساس گزارشاتی که دریافت کرده ایم  این مدارس فرآیند آموزش را به صورت مجازی در حال انجام دارند و از طرفی اغلب این مدارس استیجاری هستند که هزینه اجاره و همچنین هزینه های جانبی دیگر بر آنها تحمیل می شود اما در حوزه شهریه فعالیت های فوق العاده نظیر اردو، کلاس های ورزشی و تغذیه چون در ماه های گذشته اقدامی انجام نشده است احتمال بازگشت شهریه وجود دارد که در این زمینه نیز همکاری و مساعدت خانواده ها با این مدارس توصیه می شود. 

موضوعاتی نظیر کمبود سرانه آموزشی در حاشیه شهر مشهد، حقوق معوقه نیروهای خرید خدمات، مشکلات دانش آموزان در اپلیکیشن شاداز جمله مسائل دیگری بود  که در این نشست خبری مطرح شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.