به گفته یک کارشناس بازار سرمایه با آزادسازی فروش واحدهای صندوق‌ها ممکن است فشار فروشی در بازار شکل بگیرد و اگر بحث آزادسازی سهام عدالت نیز با این موضوع همزمان شود می‌تواند بورس را تحت تأثیر قرار دهد.

هشدار در خصوص ایجاد فشار فروش در بورس به دلیل همزمانی آزادسازی واحدهای ETF و سهام عدالت

قدس آنلاین در رابطه با تأثیرات احتمالی «آزادسازی سهام عدالت» بر روند کنونی بروس و نحوه کارکرد صندوق‌های قابل معامله(ETF ها) بر روند بازار سرمایه و روند کنونی بورس  با «سید علی خسروشاهی» کارشناس بازار سرمایه‌  گفت‌وگویی را ترتیب داده‌است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

قدس آنلاین: صندوق‌های قابل معامله در بورس(ETF ها) که اخیرا وزیر اقتصاد به آن اشاره کردند که قرار است به زودی شاهد عرضه سهام آنها در بورس باشیم ، کلا چه ساختاری دارند و اینکه به سهام دارانی که جدیدا وارد بازار شدند پیشنهاد می‌کنید از طریق صندوق ها سرمایه گذاری کنند یا به شکل مستقیم؛ فواید و معایب سرمایه گذاری از طریق این صندوق ها رو تشریح کنید

خسروشاهی: صندوق های سرمایه گذاری که به عنوان ابزار سرمایه گذاری غیرمستقیم از آنها یاد می‌شود شامل سبدی از دارایی‌های مالی است که توسط ارکان آن اداره می‌شود. مهمترین رکن صندوق های سرمایه گذاری مدیر صندوق است که دارای مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار است و گروهی از مدیران سرمایه گذاری که نزد سازمان بورس و اوراق بهادر تأیید صلاحیت شده‌اند آن را مدیریت می‌کنند. ارکان ناظر دیگری مانند حسابرس و متولی هستند که روی عملکرد مالی و ساختاری صندوق نظارت دارند.

انواع و نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری

وی افزود: صندوقهای سرمایه‌گذاری به این صورت عمل می‌کنند که مبالغی را از سرمایه‌گذارن مختلف به صورت خرد یا کلان جمع‌آوری و با این وجوه مطابق با اساسنامه وامیدنامه صندوق اقدام به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی می‌کنند. یکی از مهمترین فواید صندوق‌ها این است که افرادی که دانش و زمان و تخصص کافی را در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ندارند می‌توانند با سرمایه گذاری در این صندوق‌ها این مشکل را برطرف کنند و مدیر صندوق به نمایندگی از تمامی سرمایه‌گذارن اقدام به سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی می‌کند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها شیوه‌ای متداول در بازارهای توسعه یافته است. نوع خاصی از صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارند که به جای اینکه سرمایه گذار نسبت به صدور و ابطال واحدهایش اقدام کند می‌تواند واحدهایش را از طریق بورس خرید و فروش کند.به این نوع از صندوق‌ها، صندوق‌های قابل معامله یا «ای.تی.اف» (ETF) اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: اخیراً هم دولت اشاره کرده است که قصد دارد سهام خودش در شرکت‌ها را در قالب همین «ای.تی.اف» ها به عموم عرضه کند و در حال حاضر هم سه نوع «ای.تی.اف» (ETF) پیش بینی کرده است.صندوق نوع اول که صندوق مالی نامگذاری شده است سهام بانک های دولتی و شرکت‌های بیمه داخلش قرار دارند که ظاهرا ۱۴ اردیبهشت ماه عرضه خواهد شد. صندوق نوع دوم صندوق پتروشیمی و پالایشی و در نهایت صندوق سوم صندوق فلزات و خودرویی‌ها خواهد بود که به تدریج عرضه خواهند شد.

قدس آنلاین: تاثیر آزاد سازی سهام عدالت بر کلیت بازار سرمایه و بورس چه می‌تواند باشد؟ کدام شیوه مستقیم یا غیرمستقیم(از طریق صندوق هایی که در اختیار دولت هستند) برای سرمایه گذار خردی که آشنایی و تسلط کافی برای حضور در بورس ندارد به نظر شما بهتر است؟ آیا این آزاد سازی ممکن است تأثیر نامطلوبی بر رشد کنونی بازار سرمایه داشته باشد؟

خسروشاهی: بسیاری از سهام‌هایی که در این صندوق‌های قابل معامله قرار دارد سهام ارزشمندی هستند و قیمت‌گذاری آنها به این شکل خواهد بود که میانگین قیمتی یک ماهه منتهی به عرضه این صندوق‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت و دولت ۲۰ درصد تخفیف نیز در نظر گرفته است و مطابق این قیمت به عموم عرضه خواهد شد. البته لازم به توضیح است که پیش بینی شده است که واحدهای این صندوق ها تا ۲ ماه که توسط مردم پذیره نویسی  و خریده می‌شود قابل معامله نخواهد بود.

وی ادامه داد: این نکته نیز لازم به توضیح است که با آزادسازی فروش واحدهای صندوق‌ها ممکن است فشار فروشی در بازار شکل بگیرد که کمی قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و به عبارت بهتر قیمت ها تا حدودی به سمت پایین حرکت کند.شاید نتوان دقیق اظهار نظر کرد اما این موردی است که دور از انتظار نیست و اگر بحث سهام عدالت نیز با این موضوع نیز همزمان شود و مردمی که شیوه سرمایه‌گذاری مستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند با این موضوع درگیر بشوند، می‌تواند بورس را تحت تأثیر قرار دهد.

برخی منتقدان از وجود حباب در بورس خبر می‌دهند و در رابطه با سقوط ارزش سهام در روزهای آتی هشدار می‌دهند؛ با یک توضیح ساده برای خواننده در مورد چیستی حباب نظرتان را در مورد وجود حباب در بورس بفرمایید

خسروشاهی: اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح بدهیم حباب زمانی تشکیل می‌شود که قیمت یک دارایی از ارزش ذاتی و کارشناسی آن فراتر رفته باشد این مسئله را می‌توان با ذکر یک مثال توضیح داد؛ سکه طلایی که به صورت استاندارد در کشور معامله می‌شود دو پارامتر خیلی مهم دارد که شامل قیمت انس جهانی و قیمت دلار در فضای بازار است؛ حالا اگر تصور کنیم که قیمت هر سکه طلا بر اساس این دو پارامتر که گفته شد در حدود ۶ میلیون پانصد هزار تومان براورد شود و در مقابل هر سکه در بازار ۸ میلیون تومان معامله شود به اصطلاح گفته می‌شود که سکه یک و نیم میلیون تومان حباب دارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این مثال به راحتی قابل تعمیم به سهام است فقط نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد آن است که در خصوص براورد ارزش ذاتی در سهام محل بحث و مناظره بین کارشناسان مختلف بوده است. برخی از کارشناسان این روزها انتقادهایی به بازار سرمایه دارند و می‌گویند که رشد قیمتها از منطق خاصی برخوردار نیست و حباب تشکیل شده و این حباب به زودی خواهد ترکید. به نظر من این انتقادات بیش از ان که منشأ علمی و انتقادی داشته باشد بیشتر حالت تهاجمی دارد . بنده وجود حباب در بورس را نه تأیید و نه رد می‌کنم چرا که نیاز به بحث کارشناسی دارد.

نمی‌توان شرایط کنونی بورس ایران را حبابی تصور کرد

وی افزود: درکل فکر می‌کنم نمی‌توان شرایط کنونی بورس ایران را حبابی تصور کرد؛ با این توضیح که از نظر بنده بازار سرمایه حال حاضر ایران را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش ارزنده و بخش گران.منظور از بخش گران شامل سهام شرکت‌هایی است که بدون توجه به ساختار مالی ، فروش و سودآوری شرکت، طی یک سال اخیر رشدهای چندین برابری کرده‌اند؛ بعضاً بیش از ۱۰ برابر که اینها سهم هایی هستند که به نظر من در بخش گران طبقه بندی می‌شوند و میتوان بحث وجود حباب را در رابطه با رشد سهام این شرکت ها مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد:  از طرف دیگر ما شرکت های بسیار ارزنده ای داریم که اینها سهامشان معقول و با توجه به شرایط تورمی و ساختار مالی و سودآوری شرکت رشد کرده‌اند که عمدتاً سهم‌های دارای پتانسیلی هستند که به نظر من سرمایه‌گذاری در این شرکت ها در بلندمدت نه تنها خطرناک نیست بلکه می‌تواند مأمن خوبی برای سرمایه گذاری و حفظ قدرت پول سرمایه گذاران باشد. بازهم باید تأکید کنم که این دسته دوم سهامی که مطرح شد ممکن است که در کوتاه مدت با نوساناتی مواجه شوند و روند کاهشی داشته باشند اما در بلند مدت نه تنها خطری نخواهند داشت بلکه در بلندمدت سودآوری برای سرمایه گذاران خواهند داشت کما اینکه در دوهه اخیر به صورت میانگین اگر نگاه کنید همواره بازار سرمایه یکی از بهترین محل ها برای سرمایه گذاری بوده است که در بلند مدت نتیجه آن مشخص شده است.

آزادسازی سهام عدالت چه تاثیری بر بازار سرمایه و بورس خواهد داشت؟

خسروشاهی تصریح کرد: یک مورد مهمی که سازمان خصوصی سازی و کلاً بدنه دولت کمی شاید با عجله وارد شد و جا داشت که به لحاظ کارشناسی بررسی و تامل بیشتری بر روی آن بشود همین آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم است ؛ وقتی ما حرف از نزدیک به ۵۰ میلیون نفر سهام دار به میان می آوریم که ممکن است سهامشان بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در این برهه از زمان ارزش داشته باشد، خب با این آزدسازی چیزی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سهام آزاد می‌شود و در اختیار مردم قرار میگیرد و آن دسته از مردم که تمایل دارند سهامشان به روش مستقیم آزاد بشود ممکن است تبعاتی را برای بازار سرمایه در پی داشته باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تبعات آزادسازی سهام عدالت هم شامل این موارد می‌شود که خیلی از این افراد در دهک‌های پایین درامدی جامعه قرار دارند و به محض آزادسازی تمایل  به فروش سهامشان خواهند داشت؛ خب شما تصور کنید که از مجموع این سبد سهام عدالت آنهایی که بورسی هستند بخواهند در خوشبینانه‌ترین حالت  ۴۰ -۵۰ درصد از سهامشان به‌فروش برسانند شاید عددهایی نزدیک به ۸۰-۹۰ هزار میلیارد تومن سهام برای عرضه در بورس ایجاد می‌شود و این به شدت می‌تواند اثرات منفی در روند بازار داشته باشد و سهام داران مجبور خواهند شد که در کوتاه مدت صرفاً برای دستیابی به پول، سهامشان را به نازل‌ترین قیمت به فروش برسانند لذا به نظر من آثار نامطلوب این مسئله از آثار مطلوبش بیشتر خواهد بود و احتیاج دارد که بررسی کارشناسی بیشتری در این رابطه صورت بگیرد تا آسیب‌های جدی‌تری به بازار سرمایه و بورس وارد نکند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.