انجام مرمت و بازسازی حیاط کوچک سرای عزیزاله‌اف، یکی از بازارهای قدیمی و تاریخی مشهد آغاز شد.

بازسازی سرای تاریخی عزیزاله اف در مشهد آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد در جلسه مشترک بررسی وضعیت سرای عزیزاله‌اف با اشاره‌به اینکه با پیگیری‌های شهرداری منطقه ثامن، اقدامات بسیار خوب و اثرگذاری در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی انجام شده گفت: اجرای سایر پروژه‌های این محدوده ازجمله طرح مرمت و احیای سرای عزیزاله‌اف هر چه سریع‌تر به‌پایان برسد.

او افزود: شهرداری منطقه ثامن با همان جدیت و همتی که در اجرای دیگر پروژه‌ها داشته است، در این مسیر، یاریگر اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان باشد.

فرماندار مشهد ادامه داد: به‌معاون عمرانی خود نیز مأموریت می‌دهم در جلسات آینده کمیته راهبری طرح مرمت سرای عزیزاله‌اف حضور یابد تا فرمانداری هم درصورت نیاز، چه از نظر مسائل فنی و چه از نظر منابع مالی، بتواند به روند مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی سرعت بخشد.

بنای عزیزاله‌اف منتظر زمان و منابع مالی

سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن در ادامه گفت: روند اجرایی مرمت سرای کوچک که مسئولیت اجرای آن به‌عهده اداره کل میراث فرهنگی استان است، متأسفانه به کندی درحال اجراست و باید دلایل این مسئله بررسی شود و برای رفع موانع موجود، تصمیم‌گیری‌های لازم و مناسب صورت گیرد.

او با اشاره‌ به اینکه مدیریت شهری پس‌از ارزیابی‌های انجام‌شده و باتوجه‌به مشاهده وضعیت اسف‌بار کالبدی سرای عزیزاله‌اف، یکی از اولویت‌های کاری خود را برطرف‌کردن وضعیت آن درنظر گرفته است، افزود: پس از هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و جمع‌بندی مطالعات اولیه و برنامه‌ریزی‌ها، درنهایت در مرداد پارسال، طبق مصوبات کمیته راهبری شهرداری منطقه ثامن، نسبت‌به واگذاری ۵۰‌واحد تجاری به‌عنوان مکان موقت به کسبه این مجموعه در مجتمع تجاری اداری عدالت و بازار عباسقلی‌خان اقدام شد.
 شهردار منطقه ثامن گفت: سپس با حمایت مجتمع قضایی ثامن تخلیه سرای کوچک انجام گرفت و با اخذ پیمانکار ازسوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عملیات مرمت بنا آغاز شد.

نعمتی با بیان اینکه دلایل اصلی پیشرفت نامناسب این پروژه، نبود برنامه زمان‌بندی و مشخص‌نبودن برآورد ریالی پروژه مذکور است، بیان کرد: به‌منظور دستیابی به هدف استحکام‌بخشی و مرمت سرا، باید ۲ فاکتور مهم هزینه و زمان را با برنامه‌ریزی دقیق‌تر مدیریت کرد.

منابع محدود و ضرورت مرمت سرا

ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: منابع مالی ما برای مدیریت این مجموعه بزرگ محدود است و اگر بخواهیم به‌صورت متمرکز روی یک پروژه خاص، کار را به انجام برسانیم، ممکن است در مدیریت دیگر پروژه‌ها با مشکل مواجه شویم.

او افزود: ازاین‌رو از شهرداری منطقه ثامن می‌خواهیم باتوجه به ممکن‌نبودن تأمین اعتبار در ابتدای سال ازسوی اداره کل میراث فرهنگی استان، شهرداری با تأمین اعتبار در ابتدای سال برای تسریع در مرمت و بازسازی سرای عزیزاله‌اف به کمک این مجموعه بیاید، او ابراز امیدواری کرد که عملیات مرمت و بازسازی این بخش از سرای عزیزاله‌اف تا پایان امسال به پایان برسد.

در این جلسه مقرر شد شهرداری منطقه ثامن با تأمین اعتبار لازم در ابتدای سال، برای تسریع در عملیات مرمت و بازسازی سرای عزیزاله‌اف، اداره کل میراث را همراهی کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.