عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به همت هسته فناور "سرو دیجیتال" مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد و با اتکا بر توانمندی دانشجویان و دانش‌آموختگان نخبه این دانشگاه سیستم پایش سلامت هوشمند به عنوان اولین سیستم هوشمند طراحی و تولید شد.

ساخت سیستم پایش سلامت هوشمند از راه دور در دانشگاه فردوسی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر بهشید بهکمال عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به شرایط کنونی و به دلیل افزایش ناگهانی تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا و تقاضای زیاد برای خدمات پزشکی، یکی از اصلی‌ترین راه حل‌ها، توسعه خدمات پزشکی و پرستاری از راه دور است.

او افزود: به همین منظور به همت هسته فناور "سرو دیجیتال" مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد و با اتکا بر توانمندی دانشجویان و دانش‌آموختگان نخبه این دانشگاه و با مدیریت اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی، سیستم جامع سلامت هوشمند سرو به عنوان اولین سیستم هوشمند مراقبت سلامت مبتنی بر تکنولوژی اینترنت اشیا - T-based health monitoring solutionIo طراحی و تولید شد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: همه بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری این محصول توسط این هسته فناور تولید شده و از نظر کیفیت و دقت با بهترین نمونه‌های خارجی قابل رقابت است.
بهکمال بیان کرد: این سیستم دارای چهار سنسور برای سنجش علایم حیاتی فرد، شامل رطوبت بدن، دمای بدن، اکسیژن خون و ضربان قلب است.
او تصریح کرد: این سیستم درحال حاضر نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و در مراکز درمانی، دستگاه‌های مختلف برای سنجش هریک از این موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: یکی دیگر از امکانات این سیستم، امکان ثبت خودکار علایم بالینی بیمار و نظارت آنلاین پزشک از راه دور است، در این سیستم علایم چهارگانه فرد توسط یک دستبند هوشمند دریافت شده و در پایگاه داده ذخیره می‌شود و پزشک یا پرستار می‌تواند از طریق نرم افزار هوشمند تحت وب به صورت آنلاین علایم بیمار را مشاهده کند.
بهکمال اظهار کرد: مدل کامل شده این محصول، عملکردی مشابه تجهیزات اتاق مراقبت‌های ویژه دارد و می‌تواند علایم حیاتی بیمار را مانیتور کند. سخت افزار سیستم از نظر قیمت حدود یک دهم تجهیزات اتاق ICU است، ولی از نظر عملکرد کارایی بسیار بیشتری دارد. بخش نرم افزاری سیستم امکانی دارد که در حال حاضر در اتاق ICU وجود ندارد و می‌تواند اطلاعات را در هر محل جغرافیایی از طریق اینترنت به پزشک ارائه دهد.
او افزود: همچنین در نقاهتگاه‌ها، هر بیمار دارای یک دستبند هوشمند است که توسط آن اطلاعات علایم حیاتی بیماران اندازه‌گیری شده و روی مانیتور ایستگاه پرستاری نمایش داده می‌شود و این امکان وجود دارد تا از طریق نرم افزار مبتنی بر وب، توسط یک یا ۲ پرستار حاضر در محل یا پزشکان خارج از محل نقاهتگاه افراد تحت نظارت کامل باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در شیوه و مدل شخصی یا خانگی، علایم حیاتی فرد، شرایط محیطی و سایر پارامترهای با اهمیت به صورت خودکار از طریق دستبند اندازه‌گیری شده و پس از تحلیل و بررسی توسط نرم افزار اطلاعات لازم یا هشدارهایی برای اعضای خانواده، پرستار و پزشک ارسال می‌ شود.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.