معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: ۴۸ درصد از اشتغال خراسانی ها در بخش خدمات است. این میزان رقم بسیار بالایی است و با عدم ورود زائر و مسافر به این استان، آسیب جدی به بخش اقتصاد وارد خواهد شد.

خراسان رضوی آسیب دیده ترین استان کشور از کروناست / بالاترین نسخه همدلی در این استان اجرا می شود

علی رسولیان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: زنجیره بزرگ فعالیت های اقتصادی خراسان رضوی با حضور کرونا در استان با اخلال بزرگی مواجه شده است.

وی بیان داشت: همه ساله تعداد زیادی مسافر و زائر به استان و بویژه مشهد مقدس سفر کرده و در این شهر اقامت داشته اند. پس از شیوع ویروس کرونا، تمامی هتل ها و مسافرخانه ها و مراکز فرهنگی وتفریحی و گردشگری در این شهر تعطیل شده و شاغلین در آنها و همچنین افراد دیگری که با این صنوف در ارتباط بوده و ارتزاق می کرده اند اکنون با مشکل اقتصادی روبرو شده اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تنها نیروهای شاغل در رستوران هایی که در ییلاقات مشهد و یا در دیگر مناطق تعطیل شده اند، بیکار نشده اند. تولید کنندگان گوشت و برنج و روغن و ... و نیز افرادی دیگری که خوراکی های همراه غذا مانند زیتون، ماست، نوشیدنی و ... تولید می کرده اند نیز اکنون با کاهش تقاضا و تولید روبرو شده اند.  

وی با ذکر این نکته که کاهش مصرف محصولات غذایی دومین مشکلی است که کرونا با خود برای اقتصاد استان به ارمغان آورده است تصریح کرد: اکنون به نظر می رسد که مصرف مواد غذایی مردم مانند دوران قبل از کرونا نیست و مصرف خوراکی ها با کاهش روبرو شده است. کاهش تقاضا باعث شده است که تولید کنندگان با کاهش عرضه و فروش روبرو شوند.

رسولیان تاکید کرد: کرونا در خراسان رضوی بیشترین زیان و خسارت اقتصادی را نسبت به دیگر استان های کشور برجا گذاشته است. اکنون ۵۲ درصد از مراکز اقامتی کشور و بیشترین تعداد رستوران در این استان است. همیشه در ایام نوروز حدود ۱۲ میلیون زائر و مسافر به این شهر مقدس سفر می کرده اند. حدود ۸ و نیم هزار میلیارد تومان درآمد خرید سوغات در طول سال توسط زائران بوده است. در این شرایط اقتصاد مشهد رونق خوبی پیدا می کرد.

وی افزود: وقتی خریدی در این زمینه صورت نمی گیرد علاوه بر فروشندگان، تولید کنندگان این محصولات نیز نمی توانند تولید داشته باشند. درنتیجه در پرداخت حق و حقوقات پرسنل خود با مشکل روبرو شده و آنها نیز به ناچار تنها اقدام به خرید ضروری خواهند کرد. به همین ترتیب چرخه اقتصادی استان با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد.

وی ابراز داشت: ۴۸ درصد از اشتغال خراسانی ها در بخش خدمات است. این میزان رقم بسیار بالایی است و با عدم ورود زائر و مسافر به این استان، آسیب جدی به بخش اقتصاد وارد خواهد شد. به همین دلیل است که معتقدم اگر خراسان رضوی در میان تمامی استان های کشور از کرونا بیشترین آسیب را ندیده باشد حداقل یکی از چند استان بیشترین آسیب دیده است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه خراسان رضوی بیشترین آسیب را دیده اما وضعیت اقتصادی جامعه نسبت به دیگر استانها چندان تفاوتی ندارد و تقریبا همه مناطق کشور در یک وضع مشابه قرار دارند، گفت: یکی از دلایل کاهش آسیب های وارده به مردم، انجام و اجرای نسخه خراسانی همدلی در این استان بود. تاکنون همدلی تمامی اقشار جامعه از مردمی گرفته تا خصوصی و دولتی با یکدیگر با هدف کاهش اثرات وارده به اقشار ضعیف تر، بسیار چشمگیر و قوی بوده است.   

وی مطرح کرد: اکنون آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، سپاه امام رضا(ع)، کمیته امداد امام خمینی(ره)، تامین اجتماعی، استانداری و... به همراه گروه های جهادی مردمی یک ارتباط بسیار خوب و با همدلی بالا به نمایش گذاشته اند و به خوبی توانسته اند در این وضعیت سخت، دست اقشار ضعیف تر را گرفته و به گرمی بفشارند. این همراهی باعث شده است که اخلال در وضعیت اقتصادی استان، به نحوی که تصور می شد بر زندگی مردم نتواند تاثیر منفی گذارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی متذکر شد: از زمان شیوع کرونا تاکنون چندین جلسه با نماینده محترم ولی فقیه در استان، تولیت آستان قدس رضوی، شهردار، کمیته امداد و... و. برگزار کرده ایم و تصمیمات اجرایی بسیار خوبی گرفته شده است. این تعامل شاید در دیگر استان ها وجود نداشته باشد و باعث شد که آثار منفی کرونا در استان خیلی به چشم نیاید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات استانداری در جهت بهبود وضعیت معیشیتی مردم، تلاش برای تهیه و کسب بسته هایی معیشتی مانند برنج و گوشت و شکر از تهران، جدا از سهمیه اقلام دولتی که قبل از ماه رمضان در شهر توزیع شد، بوده است. با اینکار توانسته ایم حجم قابل توجهی بسته معیشتی تهیه و تدارک دیده و بین خانواده های نیازمند توزیع نماییم.

وی اظهار کرد: گروه های مردمی هم بسیارعالی و به نحو شایسته در این شرایط اقدام به فعالیت کرده و کمک یار مسئولان استان بوده اند. مردم وقتی می بینند بین مسئولان اینچنین همدلی و همراهی وجود دارد آنها نیز بیش از پیش به حضور در میدان و انجام اقدامات خیرخواهانه ترغیب می شوند.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.