گرگان- اگرچه شیوع بیماری کرونا متأسفانه سفره معیشت مردم را کوچک کرد و خسارات فراوان مالی و اقتصادی در تمام کشور بر جای گذاشت اما آن روی سکه نمی‌توان از برکات این بیماری برای طبیعت گذشت!

کرونا به طبیعت گلستان جان بخشید

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: تا سال گذشته مهم‌ترین دغدغه جنگلبانان آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی و اتفاقات ریزودرشت در حیات‌وحش پارک ملی گلستان بود و اگرچه هزاران هشدار مبنی بر اینکه آتش روشن نکنید، آب را گل نکنید، شاخه‌ها را نشکنید، زباله را رها نکنید و ... در گوشه و کنار پارک ملی گستان نصب‌شده بود اما بازهم شاهد آثار تخریبی بسیاری توسط مسافران بودیم و هیچ اهرمی چون کرونا نتوانسته بود تا این حد قدرت بازدارندگی برای حفظ منابع طبیعی داشته باشد.

اگرچه نمی‌توان از بروز بیماری کرونا ابراز خوشحالی کرد اما واقعیت این است که شیوع این بیماری بنا بر اعلام مسئولان موجب شد تا امسال شاهد کمترین آسیب به جنگل و حیات‌وحش باشیم و از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با شال گذشته کمترین آتش‌سوزی گزارش شود.

ازآنجاکه امسال به دلیل محدودیت‌ها مردم امکان حضور در مناطق طبیعی و جنگلی را نیافتند لذا در حال حاضر شاهد پاکیزگی و سر سبزی بیشتری در مناطق جنگلی هستیم و یا به تعبیر محیط‌بانان این بیماری موجب شد تا جنگل‌ها از رست آدم‌ها نفس بکشند.

تنفس طبیعت

پارک ملی گلستان به‌عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده در ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۳۰۲ گونه جانوری ازجمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در خود جای‌داده و به همین دلیل به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 در سال‌های اخیر مناطقی مانند پارک ملی گلستان، جنگل ابر، افراتخته و جهان‌نما و دیگر مناطق جنگلی گلستان به بهانه‌های مختلف همچون دامداری، زراعت، تأمین سوخت و تغییر کاربری مورد تاخت و ساز قرار داشته است اما امسال کرونا تأثیرات مثبتی بر رشد و نمو گیاهان مختلف و حتی زادآوری طبیعی و گرده پراکنی گونه‌ها داشته ست.

بنا بر گفته کارشناسان برخلاف سال‌های قبل گل‌های بنفشه در روزهای منتهی به سال نو به تاراج و یغمای گردشگران نرفت. 

زایش طبیعت

در همین رابطه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان می‌گوید: عدم حضور مردم در عرصه‌های منابع طبیعی استان امسال موجب شد تا فرصت مناسبی برای رشد نهال‌های جوان، پاجوش‌ها و فعالیت گسترده میکروارگانیسم‌ها و توسعه پوشش گیاهی و جنگلی فراهم شود.

ابوطالب قزلسفلو اظهار می‌کند: بهار امسال فرصت کم‌نظیری برای طبیعت گلستان به وجود آورد تا از نبود شهروندان به دلیل شیوع کرونا استفاده کرده و خود را تا حد امکان بازپروری کند.

وی اذعان می‌کند: همه‌ساله تراکم جمعیت، تردد خودرو و واردکردن آسیب به منابع طبیعی مانند شکستن درختان و شاخه‌ها و روشن کردن آتش در نقاط متعدد جنگل و مرتع، موجب از میان رفتن بخش‌های در حال رشد و نمو می‌شد اما امسال عرصه‌های طبیعی این فرصت را پیدا کردند که در نبود مسافران رشد آن‌ها سرعت بگیرد.

وی افزود: ازآنجاکه امسال برخی از مسافران فرصت آسیب رساندن به نهال‌های جوان، آسیب فیزیکی به درختان، کوبیدن  خاک جنگل‌ها و مراتع در اثر ورود خودرو به‌ویژه در روز طبیعت را پیدا نکردند لذا طبیعت نفسی تازه کشید.

وی اظهار می‌کند: همه‌ساله گردشگران با روشن کردن آتش میکروارگانیسم‌های فعال در طبیعت را با حرارت اجاق‌های خود از بین می‌بردند که امسال خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و از همین رو شاهد طراوت طبیعت هستیم.

قزلسفلو یادآور می‌شود: در مناطق شمالی و شرقی استان گلستان نیز که گردشگری عمدتاً در مناطق مرتعی صورت می‌گرفت امسال شاهد حضور اندکی از مردم بودیم و لذا این عدم حضور در مرحله گلدهی گونه‌های مرتعی و سبز شدن بذور مرتعی، افزایش کمی کیفیت مراتع را به همراه داشت.

روزهای خوش حیات‌وحش

کارشناسان محیط‌زیست و حیات‌وحش استان گلستان معتقدند آرامش حاکم امسال در مناطق جنگلی منجر به تسهیل ازدیاد نسل قرقاول‌ها، قوچ و میش‌ها و هم‌چنین آهوان شده است و کاهش تردد در جاده‌های این استان آمار مرگ‌ومیر ناشی از برخورد حیوانات با خودروها را نیز کاهش دهد.

کارشناسان محیط زیست عنوان می کنند: در بخش آبزیان نیز فرصت بازتوانی به ذخایر دریای خزر و خلیج گرگان داده شده و فصل تخم ریزی ماهیان استخوانی و مهاجرت آنها به رودخانه های شیرین با کمترین هجمه ماهیگیران غیرمجاز به اتمام رسید.

درحالی‌که در سال‌های قبل امکان حضور ماهیان سفید یا کپور در رودخانه‌های استان به سبب دام‌های متعدد ماهیگیران وجود نداشت، امسال و با تعطیلی بازارهای منطقه‌ای، صید این ماهیان کاهش فراوانی یافت که اثر آن در سال‌های آینده محسوس خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.