۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 703154

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: رتبه نخست سطح زیر کشت سیب زمینی خراسان رضوی را داریم و در این زمینه اَرگیا و فونتانه ۹۵ درصد سطح کشت سیب زمینی‌ها را به خود اختصاص داده اند.

رتبه نخست خراسان رضوی در سطح کشت سیب زمینی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا عباس پور رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: برای مبارزه با سن مادری گندم در ۷۵۰هکتار از اراضی شهرستان مبارزه شیمیایی صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم که این تعداد به ۵ هزار۶۰۰ هکتار نیز برسد.

او با بیان اینکه این شهرستان پیشرو در تولید ابریشم در استان می‌باشد، افزود: سهمیه اختصاص یافته به خراسان رضوی ۱۲ هزار جعبه جعبه می‌باشد که از این تعداد ۳هزار و ۴۰۰ جعبه به تربت حیدریه تعلق گرفته است که تاکنون ۱۹۰۰ جعبه بین نوغاندارن تقسیم شده است و امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده تا پایان اردیبهشت ماه سهمیه کامل شهرستان را جذب کنیم.
رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه با بیان اینکه به دلیل بارندگی‌های فراوان شاهد طغیان آفت و بیماری و علف‌های هرز در مزارع می باشیم، ادامه داد: تاکنون در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم علف‌های هرز پهن برگ ۲۲۵ هکتار علف‌های هرز باریک پهن و ۲هزار ۶۰۰ هکتار از مراتع جو علف‌های پهن برگ مبارزه صورت گرفته است.
عباس پور بیان کرد: ۳ هزار هکتار سهمیه چغندر قند تربت حیدریه می‌باشد که در حال حاضر ۲ هزار ۶۰۰ هکتار زیر کشت رفته است و دلیل این تاخیر، بارندگی‌ها و نامناسب بودن سطح زمین وضعیت آب و هوا بوده است که فرصت کشت را از کشاورز گرفته است.
او با بیان اینکه رتبه نخست سطح زیر کشت سیب زمینی خراسان رضوی را داریم، تصریح کرد: دو ارقام اَرگیا و فونتانه ۹۵ درصد سطح کشت سیب زمینی‌ها را به خود اختصاص داده اند، به کشاورزان توصیه  می شود جهت جلوگیری از ضرر و زیان هنگفت حتما از بذرهای استاندارد و از زمین‌های بذری در سطح شهرستان تهیه کنند و از خرید سیب زمینی‌های خوراکی بدلیل وجود آفت از میادین میوه و تره بار خودداری نمایند.
رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه تاکید کرد: ۷۵۰ تن نهاده دامی برای فروردین و اردیبهشت ماه پیش‌بینی شده است تهیه شود که ۳۰۰ تن ذرت، سویا و جو برای فروردین ماه در حال توزیع و ۲۰۰ تن جو برای اردیبهشت و ۱۲۵ تن ذرت نیز برای اردیبهشت ماه نیز بین دامداران توزیع خواهد شد و در این بین نیز قرار داد ۲۵۰ تن مرغ مازاد مرغداران با شرکت پشتیبانی امور دام منعقد شده است که مرغداران مرغ‌های خود را تحویل این شرکت نمایند.
عباسپور با بیان اینکه برای نخستین بار کشت کلزا در تربت حیدریه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به دلیل نیاز کشور به این دانه‌های روغنی ۱۱۲ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است که برای مبارزه با علف‌های هرز کلزا ۹۸هکتار و برای مهار شَته مومی کلزا که آفت مهم این محصول می‌باشد در ۱۴۴ هکتار از اراضی این محصول مبارزه صورت گرفته است که درصورت نتیجه مثبت سطح زیر کشت افزایش خواهد یافت.
او افزود: در ایام تعطیلات ابتدای امسال گشت‌های مستمر در امور اراضی صورت گرفته که ۱۴ مورد تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده است که ۳مورد اقدام تبصره ۲صورت گرفته، ۷ مورد طرح شکایت شده است و ۴ مورد نیز در اوایل تغییر کاربری توقیف صورت گرفته است.
رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه ادامه داد: سهمیه امسال‌ کود شیمایی شامل ۲ هزار تن کود شیمیایی از نوع اوره و اَزُت می‌باشد که یکهزار و ۳۳۵ تن خریداری و حمل شده است و ۲۵ تن پتاس نیز بین کشاورزان توزیع شده است.
عباس پور در پایان با توصیه به کشاورزان برای به حداقل رساندن کشت در حوزه سبزی و صیفی جات و جالیز، بیان کرد: گوجه و خربزه و هندوانه به دلیل خرید تضمینی در ایام انباشت ضررهای هنگفتی برای کشاورزان به ارمغان بیاورد.
او تصریح کرد: ۶ کانون ملخ در شهرستان شناسایی شده است که به صورت روز در میان مورد پایش قرار می‌گیرد که در صورت نیاز مورد پاکسازی و مبارزه قرار بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.