مدیر مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از فرد مرگ مغزی تست‌ کرونا گرفته می شود که در صورت مشکوک بودن، فرد در فرایند اهدای عضو قرار نمی‌گیرد.

از اهدا کنندگان مرگ مغزی، تست کرونا گرفته می شود
ابراهیم خالقی مدیر مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از پارسال با توجه به شیوع ویروس کرونا از هر مورد مرگ مغزی باید تست کرونا گرفته شود چرا که این افراد اکثرا مدت زمانی را در ای سی یو سپری کرده اند از همین رو آمار اهدای عضو کاهش یافته است.
او با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود اینکه در ماه اسفند اهدای عضوی صورت نگرفته است، اما نسبت به سال‌های گذشته بیشترین آمار با ۱۲۵مورد اهدای عضو به ثبت رسیده است، افزود: سال  ۹۷ باوجود اینکه در ۱۲ماه سال اهدای عضو انجام شده ۱۲۳مورد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی به ثبت رسیده است.
مدیر مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیشترین تعداد اهدای عضو، از سال ۸۰تا ۹۸به ثبت رسیده است.
خالقی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، ۹۰مورد، در سال ۹۷، ۱۲۳مورد و در سال گذشته ۱۲۵مورد اهدا عضو انجام شده است که در این میان ۶۸۵عضو و بافت به بیماران نیازمند عضو اهدا شده است، بیان کرد: اهدای کلیه از ۱۰۶مورد در سال ۹۷به ۱۱۵مورد در سال گذشته رسید.
او با اشاره به اینکه اهدای کبد در سال نود و هفت، ۶۸مورد بود که به ۸۳مورد در سال ۹۸رسید، تصریح کرد: آمار اهدای قرنیه از ۱۱۰مورد در سال ۹۷به ۱۷۴مورد در سال ۹۸رسید.
مدیر مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: پیوند پوست هم از ۱۲۰مورد به ۲۴۰مورد رسید، علاوه بر این اهدای قلب از ۱۱مورد به ۱۶مورد در سال ۹۸رسید.
خالقی اظهار کرد:در افراد مرگ مغزی تمامی تست‌های مرتبط با ویروس کرونا و سی تی اسکن انجام و بعد از آن اقدام به اهدا عضو می‌شود.
او با تاکید بر اینکه اگر مورد مرگ مغزی مشکوک به کرونا باشد، وارد فرآیند اهدای عضو نمی‌شود، افزود:در ۷۴روزی که از شیوع کرونا میگذرد بیش از ۱۶مورد مرگ مغزی داشتیم که بعضا خانواده‌ها هم به اهدای عضو رضایت داشتند، اما با توجه به تست کرونا نتوانستیم از اعضای مرگ مغزی استفاد کنیم.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.