۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 703200

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ رضوی گفت: دستگیری سه حفار غیر مجاز در بخش مرکزی چناران منجر به کشف سنگ آسیاب تاریخی در این شهرستان شد.

کشف سنگ آسیاب ۴۰۰ ساله در چناران

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ محمدعلی مدیراظهار کرد: حفاران غیر مجاز در حال حفاری محوطه تاریخی یکی از روستاهای بخش مرکزی چناران با همکاری پاسگاه انتظامی رادکان و نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی دستگیر شدند.

وی ادامه داد: از متخلفان دستگیر شده ادواتی شامل بیل، کلنگ، طناب و  سطل کشف و ضبط شده است.

وی گفت: یک سنگ آسیاب قدیمی نیز از محل حفاری این متخلفان کشف و ضبط شد که بر اساس بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد مربوط به ۴۰۰ سال قبل است و اعلام دقیق قدمت این اثر نیاز به بررسی‌های کاشناسی بیشتری دارد.

سرهنگ مدیر افزود: حفاران با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی تحویل شدند.

وی با اشاره به همکاری نیروی انتظامی، انجمن‌های میراث فرهنگی و نیروهای یگان حفاظت ادارات میراث فرهنگی شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در راستای جلوگیری از دست‌اندازی سودجویان به آثار تاریخی، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری انجمن میراث فرهنگی و نیروهای انتظامی شهرستان در مکان‌های تاریخی گشت‌زنی‌های روزانه و شبانه دارند و از تعرض به آثار تاریخی پیشگیری می‌کنند.

مدیر  ادامه داد: در این زمینه به مشارکت و همکاری دوست‌داران میراث فرهنگی نیاز داریم و از مردم درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده موارد مشکوک در هر نقطه شهرستان مراتب را به اداره میراث فرهنگی گزارش دهند تا برخورد لازم و به‌موقع در این زمینه انجام شود.

وی افزود: برخورد شدید و قانونی با حفاران و سوء ‌استفاده‌کنندگان از میراث فرهنگی باعث می‌شود محوطه‌های تاریخی برای افراد سودجو ناامن شود.

شهرستان چناران در ۴۵ کیلومتری مشهد دارای ۱۲۰ اثر شناسایی شده می‌باشد که تاکنون ۲۲ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.