مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ذخیره آب در پشت سدهای استان پس از حدود ۱۵ سال به رقم یک میلیارد متر مکعب رسید.

حجم مخازن سدهای خراسان رضوی به یک میلیارد مترمکعب رسید

به گزارش خبرگزاری قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، محمد علایی در جلسه مشترکی که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام پژمان‌فر و حجت الاسلام حسین‌زاده بحرینی در خصوص آخرین وضعیت و بررسی مشکلات و مسائل تامین آب شهرستان کلات برگزار شد، اظهار کرد: سال جاری معادل سال گذشته پرباران‌ترین سال آبی به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه حجم آب سدها در استان نزدیک به یک میلیارد مترمکعب رسیده است، افزود: در مجموعه مدیریت مشارکتی به‌خصوص کشاورزان سال گذشته اقدام مثبتی انجام شد و آن تصویب سند سازگاری با کم‌آبی در استان بود.

وی با اشاره به دستاوردهای تصویب این سند، ادامه داد: ۴۰۱ میلیون مترمکعب توسط کشاورزان و ۶۲.۵ میلیون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کاهش برداشت داشتیم.

علایی با بیان اینکه ارتباط مؤثر و اعتماد با مردم و کشاورزان در کاهش برداشت آب تأثیرگذار بوده است، بیان کرد: این حجم از صرفه‌جویی توسط کشاورزان معادل هزینه‌ای حدود ۶ میلیارد یورو بابت انتقال آب از دریای عمان به مشهد بود که خوشبختانه بدون هیچ هزینه‌ای شاهد کاهش برداشت آب بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته مناطق حساس و آسیب‌پذیر استان شناسایی و لایروبی شد و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی رقمی حدود دو میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان از هزینه‌های جاری خود را صرف لایروبی کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته نسبت به سال جاری سیلاب بیشتری وجود داشته اما آسیب جدی وارد نشد، گفت: با اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام گرفت و بازگشایی نقاط خطرناک در رودخانه‌ها خوشبختانه مخاطرات را به حداقل رساندیم.

علایی در خصوص اظهارات فرماندار کلات که پیگیر اجرای مصوبات سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان کلات در تاریخ ۱۱ فروردین ماه سال گذشته شد، عنوان کرد: متن حقوقی پیشنهادی ظرف یک  هفته از تاریخ سیزدهم اردیبهشت ماه سال جاری برای گردشگری توسط سرمایه‌گذار کلات با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای در قالب تفاهمنامه تهیه شده و به وزارت نیرو پیشنهاد شود همچنین مطالعه بازگشایی و ساماندهی روستاهای کرناوه، کالو و خرو تا پایان اردیبهشت ماه انجام و به فرمانداری اعلام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایجاد بندهای خاکی و سد در مناطق خروج آب از مرز با محوریت منابع طبیعی و هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای استان باید انجام بگیرد، ادامه داد: با در نظر گرفتن حفظ حریم منابع آبی نسبت به حفر چاه آهکی در مدت زمان یک هفته این اقدام صورت گیرد.

وی در خصوص پایاب سد چهچه و قره تکان، گفت: طبق آمار ارائه شده در هفته گذشته، شبکه آبیاری سد چهچهه و سد قره تیکان در حال حاضر پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است و بخشی از شبکه‌های آبیاری آن‌ها آماده آبگیری است و بخش‌های دیگری که آماده نیست شرکت آب منطقه‌ای موظف به دریافت مبلغ دو برابری حقابه کشاورزان است و در راستای حفاظت از منطقه مربوطه صرف می‌شود.

علایی با اشاره به صدور مجوزهای لازم برای مهار آب‌های سطحی، ساخت بندهای انحرافی و سدهای زیرزمینی و نقاط طبیعی قابل ذخیره‌سازی آب در مناطق نزدیک به خارج از حوضه آبریز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، افزود: برای مهار آب کلات دو مرتبه فراخوان زدیم و مقرر کردیم که هرکس بتواند در آن محدوده بند یا سد احداث کند و کل آب آن سد تا زمان سرپاشی به فرد مذکور تخصیص می‌دهیم.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.