رییس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: قیمت خرید هرکیلوگرم پیاز از کشاورزان به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافته است و۱۵۰ هزار تن پیاز در جیرفت و کهنوج روی دست کشاورزان باقی مانده و محصول سایر استان ها نیز به زودی به بازار عرضه می شود.

قیمت خرید پیاز از کشاورزان به 400 تومان کاهش یافت

قدس آنلاین: محمد شفیعی ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: تولید پیاز و گوجه فرنگی در پیک خود قرار دارد و دوباره به وضعیت اشباع رسیده است.

وی افزود: از طرفی مشکلات موجود پیش روی صادرات محصولات کشاورزی و از طرفی دلال بازی های موجود در بازار داخلی باعث شده که کشاورزان محصول خود را به زیر قیمت تمام شده به فروش برسانند.

ملک زاده گفت:قیمت خرید هر کیلوگرم پیاز در بار انداز های جنوب کشور بر اساس درجه بندی کیفی به 400 تا 500 تومان رسیده در حالیکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم پیاز برای کشاورزان 1500 تومان است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: تنها در شهرستان‌های جیرفت و کهنوج 150 هزار تن پیاز روی دست کشاورزان باقی مانده و محصول سایر استان ها نیز در آستانه برداشت است و در صورتی که تمهیدات لازم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت نگیرد قیمت خرید هر کیلوگرم پیاز از کشاورزان حتی به 100 تومان نیز کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: در این شرایط معمولا کشاورزان ترجیح می دهند که محصول خود را از روی زمین برداشتن نکنند؛ البته باید توجه داشت که این امر خود مشکلاتی خواهد داشت و موجب آلودگی زمین و شیوع آفات می شود.

*قیمت خرید گوجه فرنگی از کشاورزان به زیر هزار تومان رسید

رئیس نظام صنفی کشاورزی اظهار داشت: قیمت گوجه فرنگی نیز در بازار به شدت کاهش یافته به طوری که قیمت خرید این محصول از کشاورزان به کمتر از هزار تومان رسیده است؛ همچنان تولید کنندگان مجبور هستند نیمی از محصول خود را به قیمت هرکیلوگرم 500 تا 550 تومان به کارخانه های رب سازی بفروشند.

وی یاد آور شد که سایر صیفی جات نیز در دو تا سه هفته آینده که با پیک برداشت مواجه هستندو همین مشکلات را دارند؛زیرا کشاورزان با توجه به پیش بینی وجود بازار های صادراتی محصولاتشان را بیش از حد مصرف بازار داخلی کاشته بودند اما امکان صادرات برای آنها فراهم نشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد معیشت کشاورزان با کاشت همین محصولات تامین می‌شود و اکنون خسارت هنگفتی به آنها وارد شده است و نمی دانند در صورتی که همین پیاز، گوجه و برنج را نکارند از جه طریقی میتوانند امرار معاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 0
    من امروز از بازار خریدم ۴۵۰۰ و یعنی کشاورز یک سال زحمت بکشه و هزینه کارگر و کود و آب و سم بده بعدش دلال‌ها سود اصلی را ببرند. این سیاست کلی شده که تولید کننده را زمین بزنن. در سال جهش تولید باید از تولیدکننده از طریق حذف دلال حمایت کرد. مطمئن باشید کویر لوت را نیز خواهند کاشت و صادر کننده محصولات کشاورزی خواهیم شد. جوانان به روستا باز خواهند کشت و بی‌کاری رخت بر خواهد بست. مسئولین همه چیز را می‌دانند ولی افسوس که همراه دلال‌ها هستند.