زاهدان-سامانه شاد یا همان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان جهت برگزاری کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان ایجادشده است و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که پاسخگوی حضور دانش‌آموزان و معلمان باشد اما در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان که سیگنالی برای ارتباط نیست و هنوز امواج رسانه ملی به آن نرسیده است این شبکه معنایی ندارد.

غیبت نیمی از دانش آموزان سیستان و بلوچستان در کلاس‌های شاد

قدس آنلاین-گروه استان ها: هدف از ایجاد سامانه شاد آموزش در بستر اینترنت با استفاده از اپراتورهای موجود است؛ در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان معلمان می‌توانند دروس را با دانش‌آموزان به اشتراک گذاشته و طرح سؤال و آزمون کنند اما متأسفانه بسیاری از دانش آموزان سیستان و بلوچستان از داشتن تبلت و گوشی همراه محروم بوده و  در مناطق روستائی حتی سیگنالی برای استفاده از شبکه آموزش به آن ها نمی رسد.

دانش آموزان محروم

خانم میری یکی از معلمان شاغل در حاشیه شهر زاهدان در این رابطه می‌گوید: تا قبل از شیوع کرونا دانش آموزان مدرسه‌ام حتی کفشی برای پوشیدن به پا نداشته و با دمپایی سر کلاس‌ها حاضر می‌شدند حال چگونه می‌توان از این دانش آموزان انتظار داشت که از طریق شبکه مجازی درس را فرابگیرند.

وی بابیان اینکه اغلب دانش آموزان وی از سوءتغذیه رنج می‌برند و خانواده‌های بسیاری فقیری دارند بیان می‌کند: حتی والدین این دانش آموزان از داشتن انشعاب آب و برق در محل سکونت خود محروم هستند چه برسد به خط تلفن ثابت و یا تلفن همراه! 

وی اظهار می‌کند: دانش آموزان حاشیه شهر زاهدان حتی توان خرید لوازم‌التحریر در طول سال را ندارند و متأسفانه با تکنولوژی بیگانه هستند.

غیبت نیمی از دانش آموزان

در همین راستا مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان بابیان اینکه از ۷۰۰ هزار دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی تنها  ۳۰۰ هزار نفر در شبکه شاد نام‌نویسی کرده‌اند اظهار می‌کند: متأسفانه الباقی دانش آموزان به دلیل مشکلاتی نظیر نبود اینترنت، نبود موبایل هوشمند و تبلت در خانواده‌ها، ضعف بنیه مالی و کم برخوردار بودن والدین و همچنین ناآشنایی والدین و دانش‌آموزان باکار در محیط مجازی نتوانسته‌اند در این سامانه آموزشی ثبت‌نام کنند.

حمیدرضا رخشانی اظهار می‌کند: در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه به‌ویژه خانواده‌ها و دانش‌آموزان، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و ظرفیت بسیار خوب رادیو و تلویزیون به‌منظور تکمیل چرخه آموزش مجازی انجام‌گرفته و تدابیر مجموعه‌های مختلف کماکان ادامه خواهد داشت.

رخشانی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تعطیلی مدارس، آموزش در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان همچنان استمرار دارد ، یادآور می‌شود: با مشارکت و همکاری معلمان و سرگروه‌های آموزشی درسی استان فیلم‌های آموزشی بر روی سایت اداره فناوری و گروه‌های آموزشی استان بارگذاری شده است.

از مدارس سنگی تا کلاس هوشمند

بنا بر گفته کارشناسان در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه در مناطق جنوبی این استان هنوز مشکل احداث مدرسه و یا کلاس درس برای دانش آموزان حل‌نشده و حتی بسیاری از مدارس به‌ویژه کلاس‌های عشایری از داشتن انشعاب آب و برق و یا سرویس بهداشتی محروم هستند لذا آموزش شبکه مجازی واژه‌ای کاملاً غریب و ناآشناست!

بنا بر اعلام آمار رسمی در کل کشور تا سال گذشته حدود ۴۰۰ مدرسه خشتی‌وگلی وجود داشت که نیمی از این تعداد در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و طبق گفته‌های علیرضا راشکی؛ مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان، کلاس‌های درس خشتی و گلی عمدتاً در مناطق روستایی و محروم از توابع سراوان، راسک،‌سیب و سوران، قصرقند و جاسک مشاهده می‌شود و مدارس خشتی و گلی بعد از مدارس کپری نابسامان‌ترین فضاهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان است.

جمع آوری مدارس خشت و گلی

مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان در خصوص مدارس کپری موجود در استان می‌گوید: ما تقریباً در سال ۸۹ مدارس کپری‌مان را جمع کردیم اما بااین‌وجود مناطقی داریم که باید با موتور برای رفتن به آن‌ها تردد کرد یا باید پیاده مسیر آن‌ها را طی کرد.

رضا سرحدی زاده می‌ افزاید:  قبول دارم که جشن کپر زدایی هم گرفتیم اما متأسفانه کپر جزو حقیقت استان سیستان و بلوچستان است و لذا وقتی روستایی ایجاد می‌شود، اولین نیازی که دارد مدرسه است و راحت‌ترین راه دسترسی به آن کپر است.

وی اظهار می‌کند: در سال گذشته تعداد کلاس‌های تحویلی استان برای اولین بار از مرز هزار کلاس درس عبور کرد و ما توانستیم یک هزار و ۱۲ کلاس درس را تحویل دهیم و انشا الله با توجه به روند ابلاغ و تخصیص اعتبارات این میزان تعداد کلاس تحویلی به‌عنوان پایه خواهد بود که سال‌به‌سال افزایش پیدا کند.

وی بابیان اینکه در سال گذشته تعداد ۱۷۴ کلاس درس خشتی و گلی در استان وجود داشت که این تعداد ۵۰ درصد کل کلاس‌های خشتی و گلی در کشور بود و با توجه به اعتباراتی که به این بخش تخصیص یافت و همچنین کمک سه استان معین توانستیم این مدارس خشتی و گلی را تا پایان سال ۹۸ جمع‌آوری کنیم و از این بابت خدا را شاکریم.

وی با اشاره به رشد بی‌نظیر مشارکت‌های خیرین مدرسه‌ساز طی سال‌های اخیر بیان می‌کند: ما در سال ۹۰ با میزان  ۲۶ میلیارد ریال تعهد خیرین رتبه ۲۸ کشور را داشتیم که در حال حاضر این عدد به ۹۵۰ میلیارد ریال و رتبه سوم کشوری رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.