سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به نزیک شدن به سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکایی ها سابقه‌ای تاریک در عمل به تعهدات خود دارد و نشان دادند اعتقادی به حاکمیت قانون در نظام بین‌الملل ندارند که این رویکرد واشنگتن خطرناک است و نظم بین‌الملل را بهم خواهد زد.

پاسخ تهران به تمدید تحریم های تسلیحاتی سخت و قاطعانه خواهد بود/ آمریکا موفق نخواهد شد

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نسشت خبری امروز خود از شرکت رئیس جمهوری در نشست ویدئو کنفرانس سران جنبش عدم تعهد که به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار می شود خبر داد و گفت: سران ۴۵ کشور در ین کنفرانس ویدئویی که با موضوع کرونا و همکاری برای مقابله با این بیماری برگزار می‌شود حضور دارند.وی با اشاره به شرایط و موضوعات مهم مطرح در سطح منطقه و بین الملل به فعال بودن دیپلماسی کشور در سطوح بالا اشاره کرد و گفت: دکتر ظریف نیز در این مدت ۲۲ تماس تلفنی با همتایان خود و مقام‌های بین‌الملل داشتند و موضوع افغانستان نیز از سوی دستیار ویژه ایشان پیگیری شده است.

نشست سران آستانه در آینده نزدیک برگزار می‌شود

موسوی در رابطه با نتایج نشست آستانه و سفر وزیر امور خارجه به دمشق گفت: روند آستانه روند زنده‌ای است و وقفه پیش آمده نیز به دلیل شیوع کرونا صورت پذیرفته چراکه سه کشور ضامن این روند معتقد هستند که این روند است که می‌تواند سوریه را از این وضعیت نجات دهد. در تله‌کنفرانس صورت گرفته بین وزرای خارجه سه کشور هم به این موضوع تاکید شده است. به زودی نیز نشست سران در همین رابطه برگزار خواهد شد.

به سالگرد خروج آمریکا از برجام هم نزدیک می‌شویم که این توافق چندجانبه و قطعنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشتند. آمریکا سابقه‌ای تاریک در عمل به تعهدات خود دارد و نشان دادند اعتقادی به حاکمیت قانون در نظام بین‌الملل ندارند. لیست بلندی از عدم اجرای تعهدات از سوی ایالات متحده وجود دارد که همه اطلاع دارند. لازم به توضیح است که این رویکرد واشنگتن خطرناک است و نظم بین‌الملل را بهم خواهد زد. اخیرا هم شاهد بودیم با شیوع کرونا، این رژیم سازمان جهانی بهداشت را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرد.

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص جذب‌های وزارت امور خارجه در پایان دوره وزارت محمدجواد ظریف و شبهات آن گفت: وزارت خارجه از معدود وزارت خانه‌هایی است که اساسنامه دارد. بند ۲۰ این اساسنامه به وزیر اجازه می‌دهد افراد را با توجه به شرایط ویژه به استخدام این وزارت خانه دربیاورد و تا الان تنها ۴ نفر با سطح دکترا و تجربه بالا جذب شده‌اند و ۵ نفر نیز معرفی شده‌اند که روند بررسی سوابق آنها در حال طی شدن است.

مرجع تشخیص مسائل امنیتی دیپلماتهای خارجی وزارت اطلاعات است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مطلب منتشر شده در یک روزنامه مبنی بر جاسوس بودن سفیر آلمان در تهران گفت: مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند کسی را به چیزی متصل کند.

احساس می‌کنیم آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی موفق نمی‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با بیان اینکه برجام دستاوردهای گسترده‌ای داشته و لغو تحریم تسلیحاتی هم یکی از این دستاوردها است اظهار داشت: آمریکا سعی کرد با خروج خود دستاوردها را از بین ببرد. از لحاظ اقتصادی توانستیم با مقاومت تلاش آمریکا را خنثی کنیم. کار امروز هم مبنا ندارد چراکه واشنگتن دیگر عضو برجام نیست و ما با سایر شرکا در این رابطه در ارتباط هستیم.

وی در مورد واکنش ایران در صورت تمدید تحریم های تسلیحاتی و امکان خروج از برجام و ان‌پی‌تی، تاکید کرد: امیدواریم کار به آنجا نکشد و احساس هم می‌کنیم به این مرحله نمی رسد ولی اگر این اتفاق  بیفتد پاسخ مقتضی و قاطعی از سوی تهران ارائه خواهد شد.

دخالت مرزبانان ایران در حادثه برای اتباع افغانستان صحت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه های افغانستان در مورد ضرب و شتم شماری از اتباع این کشور توسط مرزبانی ایران هم خاطرنشان کرد: در این باره در تماس نزدیک با مقامات مرزبانی  و مقامات سیاسی و دیپلماتیک. این مسئله از سوی مقامات مرزبانی ایران رد شده و صحت ندارد اما اینکه تعدادی از شهروندان افغانستانی جان خود را از دست دادند، ما هم ناراحت هستیم.  
موسوی با تاکید بر اینکه برخی‌  برای برهم زدن روابط دو کشور در منطقه تلاش می‌کنند، افزود: ایران اقدامات دیپلماتیک خوبی را شروع کرده تا وحدت ملی و دولت آشتی در کابل شکل بگیرد و این نوع اخبار به نوعی برای به حاشیه بردن تلاش‌های ایران است.

شهروندان افغانستان همیشه برای ما محترم بوده‌اند

وی تاکید کرد: شهروندان افغانستان همیشه برای ما محترم بوده و هستند و توصیه می‌کنیم رسانه‌ها و مقامات دو کشور متوجه دسیسه‌ها باشند. ما حداکثر همکاری را برای مشخص شدن حادثه خواهیم کرد.  

آلمانی ها سهم زیادی در جنایات صدام علیه ملت ایران دارند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره درباره شکایت‌های ایران از فروش سلاح‌های شیمیایی توسط آلمان به صدام در زمان جنگ تحمیلی نیز خاطرنشان کرد: موضوع حمایت آلمان از صدام و فروش سلاح‌های شیمیایی به او علیه ایران، امر واضح و بدیهی است که به اثبات هم رسیده است. آلمانی‌ها سهم زیادی از جنایات صدام علیه نیروهای مسلح ایران، مردم ایران و هم مردم مظلوم عراق به ویژه کردهای عراقی دارند. پیگیری‌ها از همان زمان جنگ تحمیلی ادامه یافت. اقدامات حقوقی علیه دولت وقت عراق و  حامیانش که در این زمینه با صدام همکاری کرده بودند، انجام شده است.  
موسوی با اشاره به اینکه  احکامی هم در این رابطه صادر شده و پیگیری‌ها همچنان دارد، گفت: خاطرات و مکدرات توسط مردم ایران و عراق علیه همکاران صدام وجود دارد. انتظار ما محاکمه مقصران و عذرخواهی رسمی دولت آلمان از مردم و دولت ایران و عراق است.  

پیگیریهای حقوقی در تهران و واشنگتن برای آزادی سیروس عسگری

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین اقدامات این وزارتخانه برای آزادی سیروس عسگری استاد دانشگاه ایرانی زندانی در آمریکا نیز اظهار داشت: ما اقدامات خود را هم در داخل و هم توسط دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن انجام می‌دهیم و پیگیری‌های حقوقی لازم انجام شده و از نزدیک با مقامات حقوقی و قضایی آمریکایی در تماس بوده‌ایم. قرار است امروز، فردا یک تست کرونا از ایشان گرفته شود و اگر پاسخ منفی باشد، همه تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به ایران فراهم است.

موسوی درباره آخرین وضعیت مبادلات مرزی با کشورهای منطقه گفت: موضوع مرزها و تبادلات تجاری میان کشورها در زمان کرونا، بسیار مهم است و از جمله مسائل در دستورکار میان ما و کشورهای دیگر است. تدابیر دوجانبه‌ای با تک تک کشورها دنبال کرده‌ایم و براساس توافقاتی که می‌شود، مرزها به صورت مشخص و در بازه‌های زمانی خاص، با توجه به وضعیت شیوع کرونا در آن روزها، باز می‌شود.  

 حضور آمریکا در خلیج فارس مخل امنیت است
این دیپلمات درباره افزایش تنش میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و احتمال برقراری خط ارتباط اضطراری میان دو کشور تصریح کرد: اصولا حضور آمریکایی‌ها به ویژه حضور نظامی‌شان را در خلیج فارس را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را مخل امنیت و ثبات خود و منطقه می‌دانیم. شاهد بوده‌اید آمریکایی‌ها در مواقعی مانع گشت‌زنی قانونی و آزاد نیروهای مسلح ما شدند که ما هشدارهای لازم را داده‌ایم.  
موسوی با بیان اینکه حضور نظامی آمریکا مخل آزادی کشتیرانی در خلیج فارس است، خاطرنشان کرد: آمریکا باید از نزدیک شدن به مناطق مرزی ایران دوری کند. سعی کردیم براساس قوانین و مقررات موجود با آنها برخورد شود. ارتباطات رادیویی میان کشتی‌های ایران و آمریکایی برقرار است که براساس مقررات دریانوردی است ولی خط تماس اضطراری میان مقامات سیاسی و نظامی دو کشور برقرار نیست.  
وی افزود: راه‌های ارتباطی دیگری هم است. ما در تماس نزدیک با سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران هستیم. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک هم فعال است تا در زمان لازم، هشدارهای لازم در مواقع جدی به طرف مقابل بدهیم.

 نگران جان گرفتن مجدد تروریست‌های داعشی در عراق هستیم

سخنگوی وزارت ماور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره درباره فعالیت مجدد داعش در عراق و حملات این تروریست ها علیه نیروهای حشدالشعبی با یادآوری اینکه ما از نزدیک تحولات عراق را دنبال می‌کنیم و نگران جان گرفتن مجدد تروریست‌های تکفیری به ویژه داعش در عراق هستیم، گفت:  شاید این مسئله با درخواست مردم و مجلس عراق از پایان حضور نیروهای بیگانه در عراق ارتباط داشته باشند تا بگویند اگر در عراق نباشند، ناامنی در عراق وجود دارد.  

وی با بیان اینکه باقیمانده داعش در گوشه و کنار عراق وجود دارد، یادآور شد: آمریکایی‌ها تحت فشار مردم عراق هستند و می خواهند با این نوع اقدامات و تقویت داعش، مانع خروج از عراق شوند یا خروج‌شان را به تاخیر بیندازند. ما حمایت خود را از دولت و ملت عراق به صورت عملی و علنی اعلام خواهیم کرد.  
 

با اقدام آمریکا از برجام چیزی باقی نمی ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توییت دیروز علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی در مورد مرگ برجام در صورت تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران تصریح کرد: اظهار نظر ایشان مهم و دقیق بود. برجام دستاوردهای مختلفی داشته است که آمریکایی‌ها سعی کردند هم با خروج از خود برجام به این دستاوردها ضربه بزنند و مانع بقیه دستاوردها شوند که از جمله آنها پایان تحریم‌های تسلیحاتی است. اگر این مسئله انجام نشود و منافع ملت ایران تامین نشود، طبیعتا ایران پاسخ قاطعی خواهد بود و از برجام چیزی باقی نمی‌ماند.  

موسوی درباره کشته شدن دو شهروند کرد ایرانی در مرزهای ایران و ترکیه توسط نیروهای مرزبانی ترکیه گفت: طبق اطلاعاتی که مقامات استانی کردستان به ما دادند، تعرضی به خاک ایران انجام نشده و موضوع توسط دستگاه‌های ذیصلاح در حال بررسی است و پس از بررسی، اطلاع‌رسانی خواهند کرد و ما هم به عنوان وزارت امور خارجه موضع‌گیری خواهیم کرد.  

وی درباره وجود برخی از مشکلات برای بازگشت شهروندان ایرانی خارج از کشور از جمله در آلمان و شهر هامبورگ اظهار داشت: شرایط عادی نیست. اگر شرایط هم عادی بود و با حجم انبوه بازگشت روبه‌رو بودیم، کار سخت می‌شد. پروازها لغو شده و پروازها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. انبوه درخواست‌ها هم زیاد است بنابراین شهروندان باید صبوری کنند و در هماهنگی با وزارت بهداشت، مجوزهای لازم برای پرواز اخذ و سپس به ایرلاین‌ها اعلام شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما امروز به یکی از کشورهای منطقه پرواز رفت و برگشت خواهیم داشت. به اسپانیا هم همینطور. اگر لازم است برخی تست‌ها داده شود و پروتکل‌ها را در هنگام سوار شدن به هواپیما یا بازگشت رعایت کنند، توسط شهروندان رعایت شود تا کار به راحتی انجام شود.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.