حضرت خدیجه (س) بانویی شریف، ثروتمند و دارای اعتبار در روزگار خود بوده‌اند؛ به طوری که پیامبر (ص)، حضرت را از جمله زنان کامل در جهان و نیز از بهترین زنان معرفی کرده‌اند. حضرت ایشان را اولین مسلمان نیز معرفی کرده‌اند.

انعکاس شخصیت والای حضرت خدیجه(س) در آینه کتاب

به گزارش قدس آنلاین، حضرت خدیجه(س) از خانواده‌ای اصیل؛ در خاندانی بزرگ از طایفه‌ مشهور قریش پرورش یافته‌اند. ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی بسیاری در ایشان وجود داشته‌است که باعث الگو بودن ایشان برای زنان مسلمان شده‌است. یکی از ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) تدبیر و کوشش ایشان در تجارت بوده‌است؛ به طوری که ایشان یکی از ثروتمندان عصر خود بوده‌اند و همه‌ این ثروت را در راه تحقق آرمان‌های اسلام انفاق کرده‌اند.

حضرت خدیجه سلام الله علیها در ابعاد گوناگون انسانی، شخصیتی والا و ارزشمند داشته‌اند، از جمله این ویژگی‌ها، شخصیت ممتاز عاطفی ایشان بوده‌است. حضرت خدیجه(س) مهر و محبت ویژه‌ای به مردم و به‌ویژه مستضعفان داشته‌اند؛ ایشان پس از ۲۵ سال همراهی با پیامبر اکرم(ص) در تاریخ دهم رمضان (سال دهم بعثت) وفات یافتند. کتاب‌های بسیاری درخصوص فضائل و ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی ایشان نوشته شده‌است که به مناسبت سالروز وفات ایشان، چند جلد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

‌ «خصائص ام‌المومنین، خدیجه کبری»

این کتاب دارای ۱۶۰ فصل است و در هر فصل آن نویسنده با تکیه و استناد به آیات قرآن و روایات معتبر ویژگی‌ها و خصوصیاتی از ایشان را بیان کرده‌است. حسین تهرانی علت این رویکرد خود را اینگونه بیان کرده‌است: «قلم و بیان از وصف شخصیت، عظمت و جلالت شــأن ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) عاجز و ناتوان است و باید گفت غیر از حضرات اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، کسی نمی‌تواند آن حضرت را آن گونه که بوده‌اند توصیف نماید».

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کتاب، پرداختن به برخی جعلیات تاریخی درباره حضرت خدیجه کبری (س) و ذکر بی‌محتوایی و عدم سندیت تاریخی برخی انتساب‌ها و برشمردن صفات عالی آن حضرت است.

«ام‌المؤمنین خدیجه(س)، نخستین شهیده امت اسلامی»

این کتاب درخصوص حقایق زندگی و فضائل حضرت خدیجه کبری(س) که نخستین شهیده امت اسلامی هستند؛ نوشته شده‌ و توسط انتشارات «مشهور» به چاپ رسیده‌است. یکی از ابتکارات مؤلف این کتاب، اثبات شهادت حضرت خدیجه (س) از دیدگاه آیت‌الله‌العظمی سبحانی (مدظله) است. سید محمدحسین جلال‌زاده میبدی در این کتاب زندگینامه ایشان را با نگاهی عمیق واکاوی کرده و شخصیت عرفانی حضرت را تبیین می‌کند. در پایان این کتاب نیز حکایت‌هایی تاریخی به همراه منابع آن‌ها و اشعاری درخصوص زندگی حضرت خدیجه (س) آمده‌است.

«سرور زنان جهان ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری (ع)»

نویسنده این کتاب اکرم السادات هاشمی نژاد است و از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) به چاپ رسیده‌است. این کتاب به طور کلی در سه بخش نوشته شده‌است؛ به طوری که بخش‌هایی از زندگی حضرت خدیجه (س) در عصر جاهلیت و جایگاه والا و رفیع ایشان در آن زمان بیان ‌شده‌است؛ و در ادامه شخصیت دینی و اخلاقی ایشان به عنوان اولین زن ایمان‌آورنده به پیامبر اکرم(ص) را بیان کرده‌است.

در این کتاب خدمات حضرت خدیجه (س) به دین اسلام به ویژه با انفاق ثروت خود در راه‌ آرمان‌های اسلام نیز بیان شده‌است و در پایان نیز به نحوه ازدواج ایشان با پیامبر(ص)، برخی از فضائل، ابعاد تربیتی ایشان، مقامات معنوی حضرت نزد معصومین و شکوه تاریخی ایشان اشاره شده‌است.

«این تو و این ماجرای عشق من»

در این کتاب که توسط انتشارات طوبای محبت منتشر شده‌است؛ انیسه سادات هاشمی داستان ازدواج حضرت خدیجه (س) و حضرت محمد (ص) را رمان‌گونه بیان کرده‌است.

«حامیة الرسول»

این کتاب نوشته حسین تهرانی است و پیرامون فضائل و مناقب ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) نوشته شده‌است. نویسنده در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، کمتر بانویی در جامعه زنان همچون حضرت خدیجه (س)، همسر رسول خدا (ص) درخشیده است.

این کتاب شامل سه بخش «پیشگفتار»، «خاتمه» و ۵۳ «ویژگی» حضرت خدیجه (س) است؛ از این ویژگی‌ها می‌توان ایمان و اعتقاد راسخ، نجابت و پاکدامنی، حق‌جویی و حق‌پذیری، ایثار و فداکاری، حسن رفتار با همسر، راستی و درستی و مقاومت و صبوری را نام برد.

«محبوبة المصطفی»

نویسنده «محبوبة المصطفی» نیز حسین تهرانی است؛ و این کتاب نیز توسط انتشارات «طوبای محبت» منتشر شده‌است. حسین تهرانی در این کتاب زندگی ام‌المؤمنین حضرت خدیجه (س) را شرح داده‌است و درواقع این کتاب، سیری کوتاه در زندگی حضرت خدیجه کبری (س) است.

ابتدای این کتاب درخصوص ولادت حضرت خدیجه (س)، پدر، مادر، جد و خاندان شریف ایشان صحبت شده‌است. سپس به بررسی ازدواج ایشان با پیامبر اکرم (ص) و سن ایشان در زمان ازدواج پرداخته‌ شده‌است؛ نویسنده در ادامه ناقلان ازدواج‌های دروغین قبلی حضرت را معرفی کرده و روایات آنها را نقد کرده‌است. در آخر نیز به بیان برخی ویژگی‌ها و کرامات ایشان، مظلومیت حضرت، تخریب مزار ایشان و علاقه بین ایشان و حضرت محمد (ص)، پرداخته شده‌است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.