با اینکه دولت آمریکا سعی دارد تصویر روشن و عملکرد مثبتی از این روزهای خود به نمایش بگذارد، اما واقعیت این است که نه تنها زندانیان غیر آمریکایی بلکه شهروندان زندانی خودش نیز در شرایط نابسامانی قرار دارند و سیروس عسگری دانشمند کشورمان، یکی از آن چندین زندانی ایرانی محبوس در آمریکاست که نهادهای حقوق بشری تحت نفوذ دولت آمریکا درباره وضعیت وخیم وی سکوت کرده‌اند.

حقوق بشر به سبک یانکی‌ها

قدس آنلاین: در میانه بحران کرونا علاوه بر سیاسی کاری دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و انجام اقداماتی در راستای جلوگیری از ارسال کمک های انسان دوستانه نهادهای بین المللی به کشورمان و مانع تراشی برای به نتیجه نرسیدن درخواست وام از صندوق بین المللی پول، این بار برخورد سیاسی و اتخاذ استانداردهای دوگانه دولت آمریکا در موضوع حقوق بشر به عرصه ایرانیان زندانی در این کشور کشیده شده است.

سیروس عسگری دانشمند کشورمان، یکی از آن چندین زندانی ایرانی محبوس در آمریکاست که علیرغم اینکه از تمامی اتهامات مطرح شده در دادگاه فدرال و سپس دادگاه استیناف آمریکا درباره سرقت اطلاعات محرمانه تجاری و دور زدن تحریم ها از سوی دولت این کشور تبرئه و بی گناهی وی اثبات شده، اما پلیس مهاجرت و گمرک آمریکا وی را از آبان ماه ۹۸ برای اخراج به ایران بازداشت کرد و این در حالی است که روزنامه «گاردین» روز چهارشنبه از ابتلای این دانشمند ایرانی به ویروس کرونا خبر داد.

براساس گزارش گاردین، مسئولان بازداشتگاه به عمد ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اختیار زندانیان قرار نمی دهند تا بیماری کووید ۱۹ آنها را از پای درآورد و مخالفت کرده که عسگری ماسک محافظتی به صورت بزند و با وجود سابقه مشکلات حاد تنفسی، اجازه تهیه ماسک را نیز به وی نمی دهد.

نمایش تصویری غیر واقع از این روزها

نهادهای حقوق بشری تحت نفوذ دولت آمریکا در حالی درباره وضعیت وخیم زندانیان ایرانی از جمله سیروس عسگری سکوت کرده اند که بارها گزارش های ضد حقوق بشری  را علیه ایران مطرح کرده و ارائه چنین گزارشاتی را در راستای اهرم فشاری در برابر کشورمان به کار بسته اند.

با اینکه دولت آمریکا سعی دارد تصویر روشن و عملکرد مثبتی از این روزهای خود به نمایش بگذارد، اما واقعیت این است که نه تنها زندانیان غیر آمریکایی بلکه شهروندان زندانی خودش نیز در شرایط نابسامانی قرار دارند و بر اساس گزارش های منتشر شده توسط خبرگزاری فرانسه، موجی از ابتلا به ویروس کرونا در میان زندانیان و کارکنان زندانهای آمریکا به دلیل کمبود کادر پزشکی و تجهیزات حفاظتی و همچنین ازدحام جمعیت در حال رخ دادن است.

با اینحال در سوی دیگر رویه دولت آمریکا، شاهد بودیم که نهادهای قضایی مسئول در ایران بسیاری از زندانیان با جرایم سبک و نیز برخی زندانیان امنیتی را با اتخاذ نظارت های لازم از زندان ها آزاد کرد.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های وزارت خارجه

در همین راستا، علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر نیز گفته است: ما نسبت به سلامتی همه‌ی ایرانیان دربند در زندان‌های آمریکا نگرانیم و سابقه‌ی بیماری تنفسی دانشمند ایرانی، نگرانی درباره‌ی سلامتی دکتر عسگری را بسیار جدی‌تر کرده است، لذا از وزارت امورخارجه می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای آزادی دانشمند ایرانی شدت بخشیده و از همه‌ی ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی برای رهایی هر چه سریعتر ایشان بهره بگیرد.

ابراز نگرانی دبیر ستاد حقوق بشر در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از این در پاسخ به اتهام زنی وزیر خارجه آمریکا  در ارتباط با شرایط زندانیان در ایران گفته بود: با وضعیت بلبشویی که در آمریکا این روزها سراغ داریم وضعیت زندان‌ها و وضعیت بهداشتی آنها نگران‌کننده است. ما هم نگران سلامت زندانیان ایرانی گروگان گرفته شده در آمریکا هستیم و امیدواریم که دولت آمریکا زمینه سلامت آنها را فراهم کند. ما آمادگی داریم که این گروگان‌ها را که بدون هیچ دلیل محکمه‌پسندی در آنجا هستند به کشورمان بازگردانیم.

نهادهای بین المللی حقوق بشری ابزار دست آمریکا هستند

در همین رابطه، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز بر این باور است که با اعمال چنین اقداماتی چهره واقعی آمریکا برای تمامی دولتها و افکار عمومی جهان افشا شده و آمریکا در قبال زندانیان غیر آمریکایی این کشور در حالی که هیچ گونه وسایل بهداشتی و مراقبت های لازم را برای مقابله با کرونا اختیار آنها قرار نداده در حال ارتکاب جنایت است و این مختص زمان حال نیست و در طول تاریخ می توان بارها جنایات و اقدامات غیر انسانی آنان را مشاهده کرد.

محمدعلی پورمختار در گفت و گو با قدس اظهار کرد: برخورد آمریکایی ها با زندانیان ایرانی نه تنها از موضع سیاسی کاری آنان فراتر رفته بلکه می توان آنرا به نوعی جنایت حقوق بشری دانست. دولت آمریکا به تمام معنا جنایتکار است زیرا زمانی که تمامی زندانیان ایرانی در زندان های آمریکا همانند مسعود سلیمانی یا آقای عسگری از اتهامات ناروایی که به آنها زده شده تبرئه شدند با اینحال دولت آمریکا همچنان آنها را بدون دلیل و مدرک حبس کرده بود. متاسفانه دولت آمریکا بسیاری از ایرانیان را به بهانه های مختلف و بدون هیچ مدرک مستدلی زندانی می کند اما علیرغم آن هیچ نهاد بین المللی به محکومیت این اقدامات نمی پردازد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ گفت: دولت آمریکا درحالی داعیه برابری انسان ها و دموکراسی را دارد که شاهدیم در داخل کشورش رفتارهای ضد انسانی و تبعیض آمیزی علیه سیاه پوستان انجام می دهد و کمترین شأن انسانی را برای آنان قائل است. معتقدم وزارت خارجه، دولت یا مجموعه حقوقدانان باید اقداماتی را در راستای آگاه سازی جنایات آمریکایی ها برای تمامی مردم دنیا درنظر داشته باشند و در این راه نیز از ظرفیت فعالان حقوق بشری همراستا با فعالان داخلی بهره بگیرند.

وی همچنین ادامه داد: نهادهای بین المللی حقوق بشری در واقع ابزار دست آمریکایی ها هستند و این نهادها با پول چنین کشورهایی تطمیع می شوند، به همین دلیل است که در برابر اقدامات ضد حقوق بشری آمریکایی ها سکوت کرده اند. این نهادها بجای اینکه وضعیت حقوق بشر در آمریکا را بررسی کنند و درباره جنایات آن گزارش بدهند، اما در عمل به کشورهای مستقلی همانند ایران اتهام وارد می کنند زیرا این نهادها در برخورد با کشورها پیرو سیاست های آمریکا هستند. به هر حال، امیدواریم با رایزنی ها و دیپلماسی عمومی با چنین اقداماتی مبارزه کنیم تا شرایط آزادی زندانیان ایرانی فراهم شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.