۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 703332

دیروز بار دیگر به دنبال دقایقی بارش باران، شاهد آب‌افتادگی و آبگرفتگی در نقاط بسیاری از سطح شهر مشهد بودیم؛ قصه‌ای که هر ساله با اندک بارشی در این شهر تکرار می‌شود.

دیروز بار دیگر به دنبال دقایقی بارش باران، شاهد آب‌افتادگی و آبگرفتگی در نقاط بسیاری از سطح شهر مشهد بودیم؛ قصه‌ای که هر ساله با اندک بارشی در این شهر تکرار می‌شود و حالا به تجربه می‌دانیم بسیاری از معابر و خیابان‌های مشهد به هنگام کمترین بارندگی، به حوضچه‌هایی از آب تبدیل می‌شوند و در برخی دیگر سیلاب به راه می‌افتد؛ مدیران شهرداری هم همه ‌ساله در پاسخ به گلایه‌های مطرح ‌شده، اشتباه در محاسبات مهندسی و لکه‌گیری‌های غیراصولی آسفالت خیابان‌ها و نیز مشکل‌دار بودن مسیل و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی را دلیل اصلی آبگرفتگی و آب‌افتادگی در این کلانشهر اعلام می‌کنند و با ارائه آمار مقایسه‌ای، رفع آن را در یک فرایند زمانی مشخص وعده می‌دهند؛ وعده‌ای که هر چند در راستای تحقق آن هر ساله میلیاردها ریال از بودجه عمومی شهر هزینه شده اما تاکنون جامه عمل نپوشیده است.

مشکلاتی نظیر عقب‌ماندگی در لایروبی کانال‌ها و یا غیراستاندارد بودن شیب آسفالت بسیاری از معابر، موضوع جدیدی نیست؛ با وجودی که همه کارشناسان تأکید دارند در صورت رفع این نقایص، مشکل آب‌افتادگی و آبگرفتگی معابر هم برطرف خواهد شد.

چند روز پیش معاون عمران، حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از اختصاص ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر در سال جاری خبر داد و گفت که از ۲۵۹ نقطه مستعد آبگرفتگی، مشکل حدود ۱۲۰ نقطه برطرف شده و ۱۲۵ کیلومتر از ۱۵۱کیلومتر مسیل‌های مشهد نیز تعریض، کفسازی و بدنه‌سازی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه شیب‌بندی نامناسب آسفالت و مسدود شدن مسیر کانال‌ها از دیگر دلایل آبگرفتگی معابر بوده است، دلیل دیگر را کامل نبودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری دانست که در هنگام بارش شدید باران با توجه به وجود فاضلاب و پر بودن بخش زیادی از کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، سرریز شدن کانال‌ها و آبگرفتگی معابر را در پی دارد.

اینکه اقدام‌های مدیریت شهری در این زمینه هنوز مؤثر واقع نشده، تأمل‌برانگیز و بدون تعارف در این مورد خاص تمام تقصیرها به گردن شهرداری است؛ چراکه اشکالات محاسباتی در ساخت معابر نظیر شیب آسفالت، لکه‌گیری‌های غیراصولی و مشکل کانال‌ها همه به حوزه مدیریت شهری برمی‌گردد؛ مشکلاتی که هم به خاطر هدررفت بودجه عمومی و نیز خسارت‌های وارده به شهروندان، قابلیت حساب‌کشی توسط دستگاه‌های نظارتی و مدعی‌العموم را دارند.

البته در سال‌های گذشته تاکنون همواره شاهد بسیج امکانات شهرداری و اقدام‌های مختلفی برای رفع مشکل آبگرفتگی و آب‌افتادگی معابر مشهد بوده‌ایم و در کنار آن زحمت فراوان کارگران خدمات شهری که تلاش می‌کنند تبعات آب‌افتادگی به حداقل ممکن کاهش یابد؛ این ‌همه هر چند جای قدردانی دارد اما ذره‌ای از بار مسئولیت مدیریت شهری در قبال این مشکل را کم نمی‌کند. ناگفته پیداست که درصد زیادی از این تقصیر نیز بر عهده مدیران شهری در دوره‌های گذشته بوده و از ضعف مدیریت، رانت‌بازی و تسامح و تساهل عمدی و سهوی آنان حکایت دارد که با انتخاب و به‌کارگیری پیمانکاران بدون صلاحیت، نبود نظارت بر عملکرد آنان و نیز نداشتن قاطعیت برخورد با کوتاهی دستگاه‌های خدماتی در کنده‌کاری و مرمت آسفالت خیابان‌ها، زمینه بروز مشکلات اینچنینی را فراهم کرده‌اند. منطقی است که حالا باید سراغ همین افراد رفت و پرسید که اعتبارات مربوطه را کجا و چگونه خرج کرده‌اند که آب از آب تکان نخورده است.

به ‌هر حال آنچه اهمیت دارد اینکه خروجی این ضعف عملکردها مشکلات فراوانی است که همه‌ ساله دامنگیر شهروندان مشهدی می‌شود و برای جلوگیری از تکرار این حوادث، مجموعه مدیریت شهری باید با تمرکز روی این مسئله به رفع ایرادهای زمینه‌ساز آبگرفتگی و آب‌افتادگی معابر شهر اقدام کند و مانع هدررفت هر ساله میلیاردها تومان از بودجه عمومی برای رفع گرفتگی کانال‌ها، حقوق کارگران درگیر با این مسئله و جبران خسارت‌های ناشی از بارندگی‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.