نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «تصمیم ‌گیری در خصوص طرح تفصیلی و جامع در مرکز کشور انجام می‌شود»، گفت: هنوز طرح تفصیلی ما در مناطق شهری تصویب نشده و با شورای اسلامی شهر مشهد همکاری لازم صورت نمی‌گیرد.

 چرا طرح تفصیلی مناطق شهری مشهد تصویب نمی‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا موحدی‌زاده در خصوص دستاوردهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: ارزیابی واقعی از عملکرد شورای پنجم، بسته به درجه رضایت و رفاهی است که ما توانسته‌ایم برای شهروندان مشهدی فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه «نظر شهروندان  مشهدی باید در قالب سوال و از طریق افکارسنجی‌ها انجام شود»، افزود: ما در این سه سال در راستای جلب رضایت مردم، افزایش سطح خدمات و رفاه شهری در بخش حمل‌ونقل و... تلاش کردیم. سه سال قبل مردم مشهد در چنین روزهایی با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با هوشمندی، با حضور اکثریت و رأی بالا و قاطع به شورای پنجم توانستند مدیریت شهر را به دست بگیرند.

 تلاش کردیم مشعل امید و نشاط  فروکش نکند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «به اعتقاد ما مردم در پارلمان شهری حاکم بوده و نظر نهایی با آنهاست»، عنوان کرد: مردم مشهد با امید فراوان رای خود را به شادی و نشاط بیشتر، رشد و توسعه افزون و افزایش خدمات و رفاه بیشتر دادند. تمام تلاش شورای پنجم این بوده و است که نگذاریم مشعل امید و نشاط  فروکش کند. شورا مهمترین مکانیزم در حق تعیین سرنوشت مردم است. این حقی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی به مردم داده است.

موحدی‌زاده با اشاره به اینکه «دولت اصلاحات شهامت پیاده‌سازی اصول شوراها در قانون اساسی را پیدا و بخشی از قدرت خود را به نمایندگان مردم در شوراهای شهرها منتقل کرد»، بیان کرد: شورای پنجم در این مدت سه سال تلاش کرد که براساس شعار و برنامه‌ای که به مردم ارائه داده است، از حقوق شهروندان و منافع شهر به عنوان دو خط قرمز خود دفاع کند. شورای پنجم از خط قرمز خود عبور نخواهد کرد. ما با تمامی جریان‌ها و توانمندی‌های سطح شهر که قائل به حقوق و منافع شهر و شهروندان باشد، همکاری می‌کنیم. بهترین شیوه در مردم‌سالاری و حکمرانی خوب می‌تواند از طریق شوراها اعمال شود.

وی با بیان اینکه «باید تلاش کرد پنجره انتخابات به سوی مردم، دولت و نظام بسته نشود»، افزود:  براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، انتخابات تنها راه اداره کشور است. همچنین در قانون اساسی ذکر شده است که شوراها بهترین پل ارتباطی میان مردم، دولت و حکومت هستند. ما تلاش خواهیم کرد که تعامل با نهادهای قدرت و مدیریتی موازی در سطح شهر را با حفظ هویت اصلاح طلبانه خود ادامه بدهیم. تصور ما بر این است که در این راه تا حدودی موافق بوده‌ایم، اما بهتر از این نیز می‌تواند باشد. ما سعی کردیم نظرات و نقدهای منتقدین خانواده اصلاح طلبان و منتقدین جریان‌های دیگر را مغتنم شمرده و تکریم کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: باتوجه به هفته شوراها، نامگذاری سمبلیک برای این هفته انجام شده است. اولین روز هفته شورا را به نام «شورا، فرهنگ و هویت» معرفی کردیم. ما از طریق گشایش و اشاعه آموزش فرهنگ شهروندی، می‌توانیم توانمندی‌های شهروندان را افزایش دهیم تا آنها در یک زندگی خوب‌تر بتوانند در کنار هم زندگی کنند. هویت شهر مشهد، یک هویت منشوری است. در مرکز این هویت، بارگاه علی بن موسی الرضا (ع) قرار داد. به نوعی فلسفه وجودی شهر مشهد به حرم امام رضا برمی‌گردد. ما معتقدیم شهر ما یک پیشینه عظیم تاریخی دارد. در منطقه شمال شرق کشور یعنی مشهد یک چهارراه حوادث، تعامل و تبادل بوده است.

با آستان قدس در مورد مالکیت زمین پردیس تئاتر مشهد دچار مشکل شده‌ایم

 موحدی زاده با بیان اینکه «وجود آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی هویت فرهنگی شهر ما را مضاعف می‌کند»، ادامه دارد: جهانیان فردوسی را می‌شناسند و ما می‌توانیم از این هویت برای توسعه جاذبه گردشگری فرهنگی در سطح شهر استفاده کنیم. در کنار آن زیارت امام رضا (ع) است که کانون این هویت است. ما برای گسترش فرهنگ شهروندی، زمینی را برای احداث پردیس تئاتر مشهد اختصاص دادیم. متاسفانه در این خصوص با آستان قدس دچار مشکل بر روی مالکیت زمین شدیم. در تلاش هستیم که این مسأله هرچه سریع‌تر حل شود. در حال حاضر بر روی کاربری این زمین مشکل پیدا شده است. پردیس تئاتری که می‌خواهیم بر روی آن زمین احداث کنیم، طبیعی است که زمین آن باید کاربری فرهنگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه «آستان قدس رضوی معتقد است که کاربری فعلی آموزشی است و شهرداری نمی‌تواند آن را تغییر داده و به کاربری فرهنگی تبدیل کند»، گفت: راه حل این مسأله این است که ما برای تغییر کاربری، می‌توانیم پیشنهاد را به کمیسیون ماده ۵ استانداری ببریم و آنجا استدلال کنیم تا موافقت لازم را بگیریم. طبیعتا موافقت لازم را از کمیسیون ماده ۵ استانداری کسب خواهیم کرد. تغییر کاربری برای بسیاری از مکان‌های دیگر در شهر صورت می‌گیرد و مسأله حل نشدنی نیست. در حال حاضر آستان قدس بر روی کاربری آموزشی این زمین اصرار می‌کند اما ما در حال تلاشیم تا آنها را متقاعد کنیم. ساخت پردیس تئاتر آبرومندانه و در تراز شهر فرهنگی مشهد به نفع  همگان است. ما به تلاش خود در این راستا ادامه می‌دهیم. امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ این پردیس آماده شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: شورا و شهرداری تاکید دارد که مسأله همین زمین فعلی در نظر گرفته شده، حل شود. قبل از اینکه این زمین برای احداث انتخاب و عملیات ساخت آن آغاز شود، حدود یک سال طول کشید که تمامی نقاط سطح شهر مد نظر گرفته شده در سطح شهر را که برای این کار کاندید شده بودند را از همه جوانب و ویژگی فنی بررسی کرده و برای ساخت پردیس تئاتر مشهد آن را انتخاب کنیم. تنها زمینی که امتیاز لازم برای این کار را داشت، زمین فعلی است. امیدواریم بتوانیم آستان قدس را متقاعد کنیم. به نفع فرهنگ شهر است که ما بتوانیم یک پردیس آبرومندانه و تراز بالا در شهر داشته باشیم.

موحدی‌زاده با اشاره به اینکه «روز دوم شورا به نام «شورا شهری برای همه شهروندان» نامگذاری کرده‌ایم»، اظهار کرد: در راستای تحقق این شعار گام‌های زیادی برداشته شده است. تدوین منشور حقوق شهرنشینی از جمله این کارهاست. این منشور به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید. این منشور مبنای عمل بسیاری از پروژه‌ها و اقدامات شهرداری شده است. ما در تلاش بوده و هستیم که ورزش همگانی و به خصوص ورزش بانوان را توسعه بدهیم.   ما سعی کردیم که شهر خود را به عنوان شهر دوستار کودک معرفی کنیم که در این خصوص مصوبه‌ای در شورای شهر به تصویب رساندیم. شهرداری به دنبال این است که دبیرخانه شهر دوستار کودک را فعال کند تا بتوانیم در جهت حمایت از کودکان گام‌های جدی برداریم. شورا در سه سال فعالیت خود برای حمل و نقل رایگان معلولین تلاش کرد. در این خصوص نیز شورا مصوبه‌ای در شورای اسلامی شهر مشهد داشت.

وی ادامه داد: بانوان آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد را به کارگیری کردیم. ۸۰ نفر از بانوان بلاتکلیف آتش‌نشان را تعیین تکلیف کردیم. کمک سالانه‌ای برای حمل و نقل رایگان دانش آموزان استثنائی در نظر گرفتیم. همچنین به تازگی مصوبه‌ای مبنی بر بانک اطلاعاتی اقشار آسیب‌پذیر را در شورای اسلامی شهر مشهد داشتیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه «سومین روز از هفته شورا به نام «شورا شهر زیبا، ایمن و با نشاط» نامگذاری کردیم.   ما تلاش کردیم سهم عمران را در بودجه شهرداری در سال ۹۹ به ۸۰۰۰ میلیاردتومان برسانیم.   در بودجه سال ۹۹، ۴۴ هزارمیلیارد تومان برای هوشمندسازی بخش عمرانی شهر اختصاص داده‌ایم. یعنی ۳۸ درصد افزایش بودجه در این سهم نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. همچنین تقویت شورای اجتماعی محلات را در دستور کار قرار دادیم.

موحدی‌زاده با اشاره به اینکه «روز چهارم شورا به نام شورا و توسعه عدالت محور نامگذاری شده است»، بیان کرد: در راستای تحقق این شعار، مشوق‌هایی برای سرمایه گذارانی که حاضر هستند در قسمت‌های پیرامونی شهر و مناطق کم برخوردار سرمایهگذاری کنند، در خصوص زمین، پروانه ساخت و دیگر عوارض شهرداری در نظر گرفته شده است. ما با کمک بخش خصوصی تلاش کردیم که مجتمع‌های مسکونی ارزان قیمت را در حاشیه شهر گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه «روز پنجم هفته شورا به نام شورا، شهرسبز و حمل و نقل پاک نامگذاری شده»، عنوان کرد: در این زمینه شورای اسلامی شهر مشهد، ۱۷۴۱ میلیارد تومان به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین ۷۳۵ میلیارد تومان برای توسعه پارک‌های شهری محلی و گسترش کمربند سبز اختصاص دادیم. تلاش کردیم سرانه فضای سبز که یک شاخص مهمی است از  ۱۴.۶متر مربع برای هر شهروند را به  ۱۷.۰۱ توسعه بدهیم. در این راستا ۹۰ پارک بزرگ، کوچک، متوسط و... را افتتاح کردیم. بودجه‌ای برای ۱۵۵ دستگاه اتوبوس فرسوده سازمان اتوبوسرانی اختصاص داده شد تا  اتوبوس‌ها نوسازی و بهسازی شده و به چرخه ناوگان بازگردند. شورای پنجم حدود ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس جدید خریداری کرد. ۱۸۵ دستگاه تاکسی جدید نیز به ناوگان تاکسیرانی مشهد اضافه شد. همچنین تلاش کردیم گره‌های ترافیکی از سطح شهر را شناسایی کنیم و از طریق اصلاحات هندسی، مشکل‌های ترافیکی برخی از چهارراه‌ها و میادین را تا حدودی برطرف کردیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: خط دو قطار شهری پیشرفت ۹۰ درصدی کرده است. در طول سه سال گذشته ایستگاه‌های الندشت، سعدی، شریعتی، کوهسنگی و سلامت را به بهره‌برداری رساندیم. ۱۰ درصد ایستگاه‌های باقی مانده خط دو را تا سال ۱۴۰۰ قطعا به بهره‌برداری خواهیم رساند. خط سه قطارشهری که از ترمینال به سمت میدان شهدا و باب الجواد می‌آید و زائران و مسافران می‌توانند به راحتی در این مسیر حرکت کنند. خط ریلی این مسیر بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. ما  بودجه‌ای در این خصوص اختصاص داده‌ایم و در تلاشیم که در نیمه اول سال ۱۴۰۰، ایستگاه‌های باب الجواد و پایانه مسافربری را به بهره‌برداری برسانیم.

 رتبه اول شفافیت شهرداری مشهد در کشور

موحدی‌زاده با اشاره به اینکه «ششمین روز هفته شوراها را به نام  شورا، شفافیت، تسهلیگری و قانون‌مداری نامگذاری کرده‌ایم»، تصریح کرد: با ارزیابی که شورای عالی استان‌ها و شهرداری تهران انجام داده بودند، مشخص شد که شهرداری مشهد در جمع شهرداری‌های ایران رتبه اول شفافیت را دارد. شهرداری مشهد سال گذشته سامانه فاش را راه‌اندازی کرد تا تمامی قراردادها، پروژه‌ها، مبالغ قرارداد و... در این سامانه بارگذاری شود. ما در این زمینه تجربه کوتاهی داریم که در آینده بهتر از این خواهد شد. ما هیچ آمار پنهانی از دید مردم نداریم و به آن قائل نیستیم.

وی با بیان اینکه «آخرین روز از هفته شوراها به نام  شورا، کرامت انسانی و حقوق شهروندی نامگذاری شده است»، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با عملکرد بهتر و با رویکرد شهروندمداری مردم مشهد از زندگی در مشهد احساس عزت و کرامت کنند و حقوق آنها ضایع نشود. ما تمامی شهروندانی که در چارچوب قوانین عمل می‌کنند را به رسمیت می‌شناسیم. تمام شهروندانی که در مشهد زندگی می‌کنند، از نظر ما شهروندان درجه یک هستند. ما به عزت و احترام آنها پایبند هستیم. امیدواریم این تکریم انسانی که یک حق خدادادی است، توسط شورای شهر و سایر دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

توسعه در هر شهری و سرزمینی ابتدا باید در ذهن افراد اتفاق بیفتد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «مهمترین عاملی که می‌تواند مشارکت شهروندان را در اداره و مدیریت شهر تقویت کند، افراط تعلق خاطر و دلبستگی به شهر است»، تاکید کرد: شهروندان ما باید این تعلق خاطر را به شهر خود، مشهد پیدا کنند. ما این دغدغه را در طول سه سال فعالیت شورای پنجم داشته‌ایم تا با امید، شادی و نشاط را به شهر برگردانیم تا مردم احساس کنند از زندگی در شهر مشهد می‌توانند لذت برده و نسبت به آینده خود مطمئن باشند. همچنین روحیه افسردگی در جوانان شهر ما گسترش پیدا نکند. ما تلاش کردیم فضای گفتمان را باز کنیم. ما سعی کردیم اقشار فرهیخته‌ای که به دلایلی حذف شده یا نقش آنها کم رنگ شده بود را مانند هنرمندان، شعرا، چهره‌های مفاخر شهر، سرمایه‌گذاران و... در حد توان خود دوباره به صحنه بازگردانیم.

موحدی‌زاده با بیان اینکه «در این راه موانعی وجود داشته و دارد»، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم در مدت زمان باقی مانده موانع را کاهش دهیم تا فضای بهتری برای تلاش و کار و زندگی به وجود بیاوریم. ما معتقد هستیم که  توسعه در هر شهری و سرزمینی ابتدا باید در ذهن آدم‌ها اتفاق بیفتد. مدیرانی که یک شهر را اداره می‌کنند، باید ذهن توسعه یافته‌ای داشته باشند. وقتی در سیستم کلان‌شهرها، بخش‌هایی وجود دارد که ذهن آنها به دلایلی هنوز توسعه پیدا نکرده است، این کلانشهر با هر طرح و برنامه‌ای که مقداری انبساط فضا را به وجود بیاورد، عواقب و سرنوشت آن نگران‌کننده خواهد شد. ما در این زمینه تلاش کردیم که افراد غیر توسعه یافته را متقاعد کنیم. اگر آنها مانع گسترش، رشد و توسعه متعالی شهر شوند، این خشم در لایه‌های زیرین جامعه پنهان خواهد شد که در آینده خطر واقعی را رقم خواهد زد.

تلاش می‌کنیم موانع ذهنی در راه توسعه را برداریم

وی ادامه داد: اینکه فکر کنند جلوی کاری را به صورت محدود ولو با نیت خیر بگیرند، اشتباه است زیرا  در دراز مدت انرژی اجتماعی فوران می‌کند. ما به زعم خود در تلاشیم که این موانع ذهنی در راه توسعه را برداریم. برخی از چالش‌ها و مشکلات شورای پنجم ممکن است ناشی از قوانین ما باشد. یکی از مشکلات شورا، این است که ارگان‌های مختلفی در خصوص فرهنگ، توسعه و هویت شهر مشهد تصمیم می‌گیرند. این کار به جای هم‌افزایی تنها یکدیگر را خنثی می‌کنند اما ممکن است این کارها تعمدی نبوده و ناخواسته باشد. موانع ذهنی اولین مانع در راه توسعه است. مدیران اگر تجربه کافی به دست بیاورند پی خواهند برد که ما با حفظ ارزش‌های ملی، هویتی و دینی خود می‌توانیم هویت، فرهنگ و شهر خود را توسعه و گسترش دهیم. از دیگر موانع و چالش‌های ما در شورای پنجم، موانع قانونی است.

چرا طرح تفصیلی مناطق شهری مشهد تصویب نمی‌شود؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «مبنای توسعه شهرها، طرح جامع و تفصیلی است»، گفت: اگر شهر بدون طرح جامع و تفصیلی اداره شود، رشد شهر ناموزون می‌شود. ما در طول سه سال فعالیت خود در شورای اسلامی شهر مشهد به دلیل اینکه، تصمیم ‌گیری در خصوص طرح تفصیلی و جامع در مرکز کشور انجام می‌شود، موفق نشدیم که این طرح را به تصویب نهایی رسانده و اجرایی کنیم. هنوز هم طرح تفصیلی ما در مناطق شهری تصویب نشده است. با شورای اسلامی شهر مشهد همکاری لازم صورت نمی‌گیرد. اختلاف نظرها  در این طرح‌ها گاهی بسیار متعدد است. براساس قانون، شهرداری باید طرح تفصیلی و جامع شهر را تهیه و شورای اسلامی آن شهر تصویب کند. تنها قیدی که در این قانون وجود دارد این است که برای تایید نهایی این طرح باید در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی شود. تایید نهایی نباید ماهیت تدوین و تصویب شورای اسلامی شهر را تغییر دهد. ما با وجود اینکه به مردم قول دادیم، شهر را با طرح جامع و تفصیلی جلو خواهیم برد، اما ناچار شدیم به روال سال‌های قبل جلو ببریم. امیدوارم که این مسأله در دو سال آینده یا در دوره‌های بعدی شورای اسلامی شهر مشهد حل شود.

موحدی‌زاده با بیان اینکه «مشهد، شهری است که جاذبه‌های معنوی، فرهنگی، تجاری، تاریخی، گردشگری سلامت، گردشگری غذا و... دارد»، اظهار کرد: باید به ظرفیت‌هایی که در شهر ماست توجه کنیم. ما در تعاملی که با آستان قدس رضوی داشتیم، آنها نیز به این مسأله اشاره می‌کردند که از محل  ۳۰ میلیون زائری که همه ساله به مشهد می‌آیند، هیچگونه درآمدی نداریم بلکه باید سالانه صدها میلیارد تومان هزینه برای نگهداری حرم، ارائه خدمات و رفاه به زائران بپردازیم. ما نیز گفتیم که شهرداری به مراتب در خصوص زائران بیشتر هزینه می‌کند. ما هیچ عوارضی از زائران نمی‌گیریم. زائران بعد از ورود به مشهد مانند شهروندان مشهدی از تمامی خیابان‌ها، پارک‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و... استفاده می‌کنند اما زائران هیچگونه عوارضی پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه «متاسفانه راه‌حل ما مشترک نیست»، ادامه داد: راه‌حل شورا برای این مسأله، توسعه گردشگری است. توسعه گردشگری می‌تواند در تمامی زمینه‌ها و ابعاد گردشگری در شهر باشد تا درآمد شهر و شهروندان افزایش پیدا کند تا ما بتوانیم عوارض خوبی  بگیریم. ما سالانه هزینه زیادی برای ورود زائران به شهر مشهد می‌دهیم که این مسأله باعث توسعه شهر نمی‌شود. زائرانی که به مشهد می‌آیند، در طول ۲۴ ساعت میانگین تنها ۴ ساعت به زیارت می‌روند. ما باید برای ۲۰ ساعت باقی‌مانده روز زائر شهر مشهد برنامه‌ریزی کنیم. ماندن در محل استراحتگاه ماندگاری زائر و گردشگر را  در شهر مشهد کم می‌کند. برای افزایش ماندگاری زائر راهی به غیر از پرکردن اوقات فراغت زائران و گردشگران نداریم. همه ما انتهای کار به این مسأله می‌رسیم اما زمانی خواهیم رسید که دیگر دیر شده است.  

منبع: ایسنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.