سخنگوی دولت با بیان اینکه کشورهای باقی مانده در برجام و اعضای شورای امنیت به خوبی در مورد زورگویی آمریکا توجیه هستد و قصد ندارند در بر هم زدن قوانین و پایه های نظام بین‌المللی با آنها همراهی کنند، گفت: تحمل کمترین و خفیف‌ترین واکنش ایران به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی هم برای آمریکا و جامعه جهانی سخت خواهد بود.

خفیف‌ترین واکنش ایران به تمدید تحریم های تسلیحاتی برای آمریکا قابل تحمل نخواهد بود/ دولت هیچ نظر و دخالتی در انتخاب رئیس مجلس بعدی ندارد

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت با یادآوری اینکه این هفته ها برای دولت و مردم روزها و هفته‌های طاقت فرسایی بوده است، گفت: در دنیا تاب آوری حتی در اقتصادهای مدعی در برابر عوارض اقتصادی کرونا محدود بوده ولی ما هشمندانه عمل کردیم و اگر بتوانیم رعایت رفتار سلامت محور را به بالای ۹۰ درصد برسانیم هم جان ها حفظ خواهد شد و هم اقتصاد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد ملی کرونا ۱۳۲ شهر به عنوان شهر کم خطر و با وضعیت سفید اعلام شدند، گفت:دائما در حال رصد، بررسی و ارزیابی وضعیت شهرها هستیم وزارت بهداشت طبقه بندی ها را مدام رصد و به روز می کند.

وی با اشاره به بازگشایی مساجد و دایر شدن نمازهای جمعه در این شهرهای سفید  با حفظ پروتکل ها، افزود: در این ۱۳۲ شهر فقط مشاغل پرریسک تعطیل هستند و بقیه مشاغل می‌توانند در این شهرها فعالیت خود را داشته باشند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قرار بود مدارس این شهرها روز ۲۰ اردیبهشت ماه بازگشایی شوند، خاطرنشان کرد اما رییس جمهوری به اطمینان خاطر نرسیدند و برای ایجاد اطمینان نهایی از این که همه پروتکل‌های بهداشتی مراعات می شود و ظرفیت ها و زمینه های آن بوجود آمده است این موضوع را به تعویق انداخته و به ۲۷ اردیبهشت ماه موکول کردند تا وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با انجام بررسی های نهایی طرح خود را برای بازگشایی، نحوه برگزاری کلاسها با فاصله گذاری و استفاده از ماسک و همچنین ضدعفونی کردن مداوم مدارس ارائه دهند تا در آن تاریخ مجدد تصمیم‌گیری شود.

ربیعی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی  سران قوا در آغاز این هفته با توجه به رخدادهایی که در زمینه فروش نفت و قیمتهای جهانی رخ داده و علاوه بر آن تحریم هایی که بر کشور تحمیل شده، منابع و مصارف بودجه و بخشی هم از درآمدهای کشور کاهش یافته است؛ لذا در این جلسه چگونگی تداوم پروژه‌های عمرانی و همچنین سازماندهی بودجه به نحوی که به هیچ وجه پرداخت حقوق، دستمزد و مستمری کارکنان و بازنشستگان یارانه و کمک‌های نهادهای حمایتی کاهش پیدا نکند، مورد تاکید قرار گرفت.   وی افزود: علاوه بر این مقرر شد که دولت باید به میزان ۲۰ درصد در هزینه های خود از طرق مختلف از جمله صرفه جویی و بکار گیری روشهای تامین کسری بودجه کاهش بدهد و به سمت اصلاح بودجه برود.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در بودجه مبدل سازی دارایی‌های دولت بود.، گفت: ما امروز از این فرصت استفاده می‌کنیم و بخشی از کسری بودجه را باید با افزایش بهره‌وری جبران کنیم. به همین منظور به وزرا دستور داده شد برای افزایش بهره وری برنامه ریزی کنند و طرح بدهند، مقرر شد در این جلسه که علاوه بر این اقدامات پروژه های بالا نود درصد امسال به بهره برداری برسند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برخی مشاغل برگشت پذیر نیستند یا در افق یکساله برگشت پذیری ندارند، گفت:  لذا مقر شد دولت ایجاد اشتغال‌های خرد و متوسط را دنبال کند.

به مرحله صادرات ماسکN۹۵ رسیده ایم
ربیعی از گزارش وضعیت تولید ماسک N۹۵ و کیت های تشخیص کرونا در جلسه دولت خبر داد و گفت: خوشبختانه با همت متخصصان، واحدهای تولیدی و شرکتهای دانش بنیان علی رغم تحریم های ظالمانه در این زمینه به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم و امروز امکان صادرات این اقلام نیز برای کشور فراهم شده است.

وی افزود: مقرر شد  وزارت بهداشت ذخیره چند ماهه خود را برداشت کند و پس از آن اجازه صادرات هم داده شود این علاوه بر مجور صادرات ضدعفونی کننده ها است که قبلا صادر شده بود.
ربیعی با بیان اینکه در زمینه ونتیلاتور هنوز در داخل نیاز به تولید داریم گفت: تا کنون  هزار تخت خدمات ویژه به بیماران کرونایی در مراکز درمانی اضافه شده است در کنار ۴۰۰ تخت آی سییو به ظرفیت بیمارستانی پیوسته‌اند.

دولت آمریکا مسئول سلامه همه زندانیان ایرانی در این کشور است

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت سیروس عسگر استاد دانشگاه ایرانی بازداشتی در آمریکا که گفته می‌شود به کرونا مبتلا شده  با بیان اینکه دفتر نایندگی ما پیگیر این موضوع بوده، اظهار داشت:  آمریکا علی رغم ادعای حقوق بشر در مورد زندانیان ایرانی رفتار غیر انسانی داشته است. اگر تست ایشان منفی باشد حتما به ایران باز خواهد گشت و در مورد آزادی و بازگشت بقیه زندانی‌های ایرانی هم پیگیر هستیم.

ربیعی افزود: امیدواریم آمریکا نگرانی ما را درمورد زندانیان ایرانی درک کنند. همه آنها بی گناه هستند و در شرایطی زندانی هستند که هیچ گونه امکانات بهداشتی و درمانی ندارند که این شرم آور است. ما آمریکا مسئول سلامتی همه ایرانی هایی است که در این کشور زندانی هستند.
تمدید تحریم های ایران شورای امنیت را بی اعتبار می‌کند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و اینکه برخی مقامات کشور خروج از برجا را در این صورت مطرح کرده‌اند، گفت: برای صحبت درباره چنین تصمیماتی هنوز زود است. خروج ایران از برجام  هنوز تصمیم گیری نشد و ما  درباره گزینه هایی که داریم با توجه به روند ها تصمیم لازم را می‌گیریم.
وی افزود: برداشت ما اینست که اعضای مانده در برجام و اعضای شورای امنیت به خوبی در مورد زورگویی آمریکا توجیه هستد و قصد ندارند در بر هم زدن قوانین و پایه های نظام بین المللی با آمریکا همراهی کنند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تاکید کرد: این موضوع برای تهران غیر قابل تحمل است و تبعات آن نهاد شورای امنیت را برای محافظت از امنیت بین الملل بی اعتبار می‌کند.

تحمل خفیف ترین واکنش ما  هم برای آمریکا سخت خواهد بود
سخنگوی دولت اظهار داشت: ایران در زمینه تامین نیازهای دفاعی خود بی نیاز است ولی ما همه سناریوها را بررسی می کنیم و دامنه انتخاب های ما باز است ملایم‌ترین و خفیف‌ترین واکنش ما و  بعات این اتفاق هم برای آمریکا و جامعه جهانی سخت خواهد بود.
 

دولت هیچ نظر و دخالتی درمورد انتخاب رئیس مجلس بعدی ندارد

بیعی درمورد گمانه زنی‌ها پیرامون رئیس مجلس آینده و اینکه یکی از نمایندگان گفته دولت و معاون پارلمانی رئیس جمهور در این زمینه مداخله کرده و رایزنی می‌کند هم گفت: تنها حساسیت دولت اینست که  مجلسی پویا و قوی برای حل مشکلات جامعه شکل بگیرد. انتخاب رئیس و هیئت رئیسه و کمیسیون ها مربوط به نمایندگان است .

وی افزود: اعلام می‌کنم دولت هیچ نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس از جمله هیئت رئیسه ندارد و بنای ما همکاری با مجلس و هیئت رئیسه آنست و هر ترکیبی را که نمایندگان انتخاب کنند برای دولت محترم خواهد بود.

وی تاکید کرد: این خبر بی اساس است اگر نماینده‌ای چنین ادعایی دارد  بگوید کدام نماینده دولت برای کدام فرد تلاش می کند. ممکن است اعضای دولت طرف مشورت قرار گیرند اما نظر خاصی ندارند. معاون پارلمانی رئیس جمهور هیچ گونه تماسی را تایید نکردند.لذا دولت نفیا و اثباتا دخالتی در امور سایر قوا ندارد .

نفیا یا اثباتا اعتقادی به دخالت در امور سایر قوا نداریم

سخنگوی دولت با بیان اینکه نفیاً یا اثباتاً در امور سایر قوا اعتقادی به دخالت نداریم، گفت: معتقد هستیم دخالت قوا در اموری که مربوط به آنها نیست پیام منفی به جامعه ارسال می‌کند و تلقی افکار عمومی ممکن است تلقی که شکاف باشد.
ربیعی تصریح کرد: دولت عمیقاً بر احترام به حقوق برنامه‌ها و کارایی سایر قوا احترام می‌گذارد و معتقد هستیم برای یک حکمرانی خوب و آرام‌بخش برای جامعه که مردم احساس کنند همگان در کنار هم چشم بر آنها دارند و می‌خواهند آن را بهبود بخشند ما چنین رفتار و همنشینی را از سه قوه دنبال خواهیم کرد  و مطلوب ما هست.

سخنگوی دولت در رابطه با بازتولید داعش و افزایش تحرکات این گروه در عراق همزمان باتلاشهای بای شکل گیری دولت جدید در این کشور همسایه و نقش آمریکا در این موضوع هم گفت: با توجه به تجارب شخصی خودم بگویم وقتی جریان اسلامی که اساسش ملت دولت بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت از همان روز ایالت متحده آمریکا این دموکراسی و اسلام را برای خودش خطرناک  دید. از هر راهی برای هدف قرار دادن جمهوری اسلامی استفاده کرد و در نهایت گروه‌های افراطی را در مقابل این جریان شکل داد.

ربیعی افزود: این موضوع از افغانستان شروع شد و القاعده مولود چنین رویکردی بود که توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا تقویت شد و طالبانیسم هم در امتداد آن بود.
وی خاطرنشان کرد: داعش هم از دل القاعده برون آمد و نسل‌های بعدی آن بود. داعش چیزی جز کاشته برنامه‌ریزی سازمان اطلاعات آمریکا نیست امروز هم شواهد زیادی در اختیار مردم جهان است که آمریکایی‌ها آنها  را تقویت و کمک می‌کنند. یک شاهد آن هجمه علیهمهمت رین نیرویی است که در شکست دادن داعش در عراق موثر بود. جریان داعش در منطقه به نفع آمریکایی‌ها هم نیست و توصیه می‌کنیم به دست و پا زدن در این باتلاق خاتمه دهند. ایران بزرگترین فعال در جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع فروش خدمات مهندسی و پالایشگاهی از سوی ایران به نزوئلا و دریافت طلا بجای آن و تاثیر این موضوع بر پایه پولی کشور نیز گفت: روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی بوده و بر مبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی از جمله آمریکایی ها که درباره آن فضا سازی می‌کنند ارتباط ندارد. نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه‌ ایران و ونزوئلا را ندارد.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشور ها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه  کارشناسان معتقدند در بازار بورس هیچ اتفاق خاصی رخ نداده که شاهد چنین رشد شاخص بالایی باشد و عملا هیچ رشد اقتصادی پشت این جهش نیست، گفت:  بازار سرمایه یکی از بازارهای مالی کشور است و قطعاً نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد ما در این شرایط یا باید از بانک برداشت کنیم و یا تسهیل تامین مالی بنگاه‌هایمان را از راه بورس به دست بیاوریم این روش، روشی است که موجب می‌شود که تورم جدید ایجاد نشود و باعث‌ می‌شود نقدینگی قابل کنترل باشد؛ بنابراین من از همه صاحب‌نظران این حوزه خواهش میکنم کمک کنند که این روش درست رونق پیدا کند.

وی افزود: این موضوع را فراموش نکنیم که این اتفاق، یک اتفاق میمون و مبارک است که موجب بهبود راهبردی شرکت‌ها شده و در نهایت موجب رفاه اجتماعی می‌شود.

تقاضا و سود انتظاری در رشد بورس موثر بوده است

وی با بیان اینکه رویکرد ملی دولت حمایت از بازار بورس است، گفت: دولت کمک خواهد کرد که این بازار رونق خود را داشته باشد. البته بدیهی است در هر بازاری تعیین کننده قیمت، میزان عرضه و تقاضاست. افزایش تقاضا یکی از عوامل رشد قیمت برخی از این سهام‌ها بوده است؛ اما در کنار این موارد، بهبود وضعیت سوداوری برخی از شرکت‌های بورسی ه ویژه شرکت‌های صادرات محور قابل توجه بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان  کرد: انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران در مورد سودآوری شرکت‌های بورسی نیز عامل مهمی در افزایش قیمت برخی سهام‌ها بوده است.

دولت از رونق بورس حمایت خواهد کرد

وی افزود: ما ضمن تاکید مجدد بر حمایت کمی و کیفی دولت از بازار سرمایه این نکته را هم ذکر می‌کنیم که در هر صورت باید مدیریت مناسب ریسک، دانش و بررسی کافی نسبت به سودآوری مدنظر قرار بگیرد اما در هر حال دولت از توسعه کمی و کیفی حمایت خود را انجام داده است و خواهد داد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش بانک مرکزی تورم انتظاری ما کاهنده است و به نظر می‌رسد ارزش جایگزینی در رشد بورس موثر بوده و عزم دولت به واگذاری های بیشتر نیز در خصوص تاثیر داشته است.

محاسبه ما از کسری بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان است

ربیعی در بخش دیگری از این نشست درخصوص برنامه دولت برای جبران کسری بودجه نیز، گفت: رکود جهانی ناشی از کرونا از یک سو و کاهش تقاضای انرژی در بازارهای بین‌المللی از سوی دیگر فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را دچار مشکل کرده است، اما در خصوص میزان احتمالی کسری بودجه من عددهایی مانند۱۵۰ هزار و  ۲۴۰ هزار میلیارد تومان را دیدم که اغراق آمیز است و صحت ندارد و برآورد ما بر مبنای درآمدی که از نفت محقق نخواهد شد کمتر از  ۵۰ هزار میلیارد تومان است اما برای جبران نیز تمهیداتی اندیشیده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انتشار اوراق، اجرای عملیات بازار باز، فروش سهام، فروش اموال مازاد، مولدسازی و بهره‌وری بخش‌هایی که در اختیار دولت است، راه‌هایی هستند که ما تلاش می‌کنیم از طریق آن‌ها کسری بودجه را تامین کنیم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص میزان و عدد اخذ مالیات هم وزارت اقتصاد و دارایی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تفاهم رسیده است و ما از این جهت نگرانی نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.