یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بورس کشور با چهار مشکل عمده مواجه است، مشکل فنی ، مشکل ساختار مالی، مشکل مدیریتی و مشکل نرم افزاری؛ با توجه به ورود سیل نقدینگی کنونی که به سمت بورس روانه شده است عملا هیچ کسی نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند.

چهار مشکل عمده بورس کشور/کدام شرکت‌ها بیشتر مورد اقبال سرمایه‌گذاران جدید قرار می‌گیرند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ بعد از رشد ۱۸۷ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در سال ۹۸ و دنباله‌دار شدن این مسیر در سال جدید شاید یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن فعالان بورس تهران را به خود مشغول کرده است، روند این بازار در سال ۹۹ و عوامل اثرگذار بر آن است.

اغلب کارشناسان روندی صعودی برای شاخص ۹۹ پیش‌بینی کرده‌اند، برخی دیگر نیز از نگرانی‌های خود در خصوص رشد بدون منطق قیمت سهام در سال گذشته سخن گفته‌ و تداوم رشد شاخص کل در سال‌جاری را معقول نمی‌دانند. در این میان اما تداوم ورود پول‌های تازه به گردونه معاملات سهام آن هم با قدرت بیشتر نسبت به گذشته و نقش پررنگ سهامداران حقیقی به‌ویژه تازه‌واردها یکی از نقاط اشتراک در میان نظرات کارشناسان بازار سرمایه است.

در ادامه رکوردشکنی پیاپی بورس که تحت تاثیر ورود سنگین و مستمر پول تازه شکل گرفته امروز(دوشنبه) نیز  شاخص کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران برای بیستمین روز متوالی مثبت شد و ۲.۴ درصد ارتقا پیدا کرد.

نزدیک شدن شاخص به مرز یک میلیون واحد منجر به ایجاد یک بار روانی در بازار شد و همین امر در کنار شناسایی سود بعد از رشدهای گذشته، سبب شد تا در دقایق ابتدایی بازار شاهد افزایش فشار باشیم.

اما افت نسبی قیمت‌ها و افزایش جذابیت آن‌ها و در عین حال تداوم ورود نقدینگی سبب شد تا دوباره تقاضا خودی نشان دهد و با قدرت به سرکوب عرضه بپردازد. همین تقابل جدی عرضه و تقاضا هم باعث شد تا ارزش معاملات خرد بورس به رکود جدید ۱۴ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان برسد. ارزش معاملات در مجموع بورس و فرابورس امروز نیز از ۲۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین در رابطه با روند کنونی بورس و آینده بازار سرمایه و نزدیک شدن شاخص کل به رقم یک میلیون واحد با «پشوتن مشهوری نژاد» کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو کرده است که روز گذشته بخشی از آن در قالب گزارشی تحت عنوان "شاخص یک میلیونی بورس؛ ادامه روند صعودی یا اصلاح؟» تقدیم خوانندگان شد، مشرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

قدس آنلاین: برخی تحلیلگران بر این باور هستند که شاخص کل بعد از رشدی که طی روزهای سپری شده از سال جدید داشته است با رسیدن به مرز یک میلیون واحد تحت تاثیر یک افت روانی قرار خواهد گرفت؛ شما روند کنونی بورس و آینده آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مشکلات اصلی بازار سرمایه و بورس کشور را چه می‌دانید؟

مشهوری نژادرشد فعلی بورس عمدتا به‌دلیل هجوم نقدینگی مازاد جامعه به سمت بازار سرمایه است و حدس ما این است که روند فعلی در سال ۹۹ حتی شتاب بیشتری نیز خواهد گرفت؛ مشابه این هجوم نقدینگی را در سالهای گذشته ما در بازار مسکن نیز شاهد بودیم؛ در ان زمان بسیاری از افراد از مهندس، معلم، پزشک و بسیاری از شاغلین در حوزه های دیگر با ورود به حوزه مسکن اقدام به ساخت و ساز ملک کردند؛ در بازه زمانی دیگر ما شاهد رفتن این نقدینگی به سمت بازار دلار بودیم. در حال حاضر این نقدینگی به سمت بورس آمده است ؛ اما نکته مهم در این رابطه این است که بسیاری از افرادی که امروز به سمت بورس روی آورده اند هیچ اشنایی با بورس و بازار سرمایه ندارند؛ و به همین دلیل برای این افراد فقط خرید کردن مهم است که به هر صورتی که شده سهمی را بخرند و کاری با این موضوع ندارند که رقم شاخص به یک میلیون واحد نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: برای مردمی که امروز در مقابل مراکز سرمایه گذاری و کارگزاری ها برای گرفتن کد بورسی و کد معاملات آنلاین صف کشیده اند مهم نیست که رقم شاخص امروز چه بوده است؛ البته این حضور مردم لزوما مسئله بدی محسوب نمیشود چرا که اگر با مدیریت صحیح از سوی دولت و مقامات بورس روبرو شود می‌تواند در شرایط کنونی که به واسطه تحریم در فروش نفت با مشکل مواجه هستیم می‌تواند برای اقتصاد کشور بسیار مفید باشد.

به گفته مشهوری نژاد نکته مهم در این رابطه این است که دولت که رو به خصوصی سازی آورده است و سهام شرکت‌های دولتی و بانک ها را در بورس عرضه کرده است صرفا به فکر خودش نباشد و به فکر بورس هم باشد و با ایجاد ساختار های لازم و کمک به شرکت ها و مخصوصا بانک‌ها برای افزایش سرمایه و پرداختن به بحث آموزش در بازار سرمایه به حمایت از بورس و بازار سرمایه بپردازد.

چهار مشکل عمده بورس کشور

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر بورس کشور در حال حاضر به چهار مشکل عمده مواجه است، مشکل فنی ، مشکل ساختار مالی، مشکل مدیریتی و مشکل نرم افزاری؛ با توجه به ورود سیل نقدینگی کنونی که به سمت بورس روانه شده است عملا هیچ کسی نمی تواند آینده را پیش بینی کند؛ این روند رشد در تاریخ بورس کشور بی سابقه بوده است و وقتی شما یک اتفاق را تجربه نکرده باشی نمی‌توانی در مورد آن قضاوت کنی چرا که پیش از این همچو وضعیتی رخ نداده بود؛ در حال حاضر هم کسی نمی تواند قطعا اظهار نظر کند که چون شاخص به رقم یک میلیون واحد نزدیک شده پس با اصلاح مواجه خواهد شد یا روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد.

به گفته این کارشناس بازر سرمایه یکی از کارهایی که دولت می‌تواند در حمایت از بازار سرمایه و بورس انجام دهد، کاهش سود سپرده‌های بانکی است و در صورتی که این سودهای بانکی کمتر شود می‌تواند جذابیت بیشتری هم به بورس بدهد.

هشدار در رابطه با ایجاد فشار فروش احتمالی در بورس

مشهوری نژاد در رابطه با همزمانی آزادسازی سهام عدالت با عرضه واحدهای صندوق های مالی(ETFها) در بازه زمانی کنونی و تاثیر آن بر روند کنونی بورس نیز گفت: البته نمیتوان به صورت قطعی در این باره اظهار نظر کرد اما طبیعتا بسیاری از افراد به محض آزادسازی سهام خودشان را خواهند فروخت و همین می‌تواند منجر به ایجاد فشار فروش در بازار شود . البته فروش سهام به خودی خود اتفاق بدی نیست مسئله این است که وقتی افراد سهام عدالتشان را می فروشند این پول از بازر خارج خواهد شد و خروج پول از بازر به نفع بورس نخواهد بود.

وی در رابطه با آینده بازار سرمایه و بورس نیز گفت: آینده بورس بستگی زیادی به نحوه مدیریت وبرنامه مدنظر دولت دارد چرا که اگر هدف دولت برطرف کردن مشکلات خودش از طریق بورس باشد خب سهام عدالت را می فروشد، شرکت ها را خصوصی می‌کند و به نفع خودش دست پیدا می‌کند و بعد بورس را به حال خودش رها می‌کند و بورس با مشکل مواجه خواهد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه تجربه نشان داده است که افراد غیربورسی وقتی تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌گیرند، در گام نخست به سراغ شرکت‌هایی می‌روند که اسامی آشناتری برایشان داشته باشد و این باعث می‌شود در برهه‌هایی عمدتا شاهد اقبال به صنایعی مانند گروه خودروسازی، بانکی، غذایی و... باشیم که اسامی آشنایی برای افراد در جامعه خارج از بورس محسوب می‌شوند. دلیل دیگر برای گروه‌هایی مانند بانکی و خودرویی و... مسلما برخورداری از دارایی‌های سنگین ارزی و ملکی است که در اثر تورم سال‌های اخیر به شدت گران شده‌اند و در صورت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌تواند منجر به رشد قیمت سهم همپای تورم شود. برای گروه‌هایی مانند غذایی، دارویی، انفورماتیک و... نیز عدم تاثیرپذیری منفی آنها از رکود احتمالی ناشی از بحران کرونا می‌تواند دلیل مؤثری برای اقبال از این صنایع باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.