مدیر پروژه ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد گفت: درحال حاضر اقدامات لازم برای تبدیل ارتفاعات و کمربند جنوبی به تفرجگاهی طبیعی با تاکید شهردار مشهد به سرعت درحال انجام است تا پس از کاهش شیوع ویروس کرونا طی یکی دوماه آینده به عنوان تفرجگاهی نزدیک شهر در اختیار مردم قرارداده شود.

جزئیات پروژه منطقه تفرجگاهی ارتفاعات جنوبی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، امیررمضانی درخصوص آماده‌سازی ارتفاعات جنوبی برای استفاده مردم از طبیعت و اقدامات عمرانی درارتفاعات جنوبی  برای ایجاد زیرساخت‌های تفرجگاهی، اظهار کرد:  شهردارمشهد درارتباط با بهره‌مندی مردم از ارتفاعات جنوب مشهد به عنوان تفرجگاه طبیعی تاکید داشته‌اند و اکنون در ارتفاعات جنوبی برای استفاده مردم از طبیعت اقداماتی درحال انجام و آماده‌سازی است.   همچنین مطالعات اجرای کمربند سبز به طول ۲۷ کیلومتر در جنوب مشهد و درانتهای دهه هفتاد با توجه به نیازهایی که در آن زمان از سوی مسئولان شهری احساس شده است، در دستورکار قرارگرفت.

وی افزود: پس از انجام مطالعات، کار برای اجرا به پیمانکار واگذار شد و برای مدتی پروژه پیگیری شد، اما بنا به دلایلی عملیات اجرایی متوقف شد. پس از این توقف عملیات اجرایی کمربند جنوبی، مجددا کار اوایل سال ۹۱ با پیمانکار جدید منتخب از سوی مدیریت شهری وقت آغاز شد. با وجود انتقادهای سمن‌های محیط‌زیستی و بررسی‌هایی که در حوزه قضایی و شورای حفظ حقوق بیت‌المال درحال انجام بود عملیات اجرایی تا انتهای سال ۹۶ ادامه پیدا کرد.

رمضانی تصریح کرد: در سال ۹۶،   دستگاه قضایی به صورت جدی به موضوع ورود پیدا کرد و پس از انجام بررسی‌های دقیق و محرز شدن تخلف زیست محیطی دراجرای کمربند ۷۵متری جنوبی دستور توقف عملیات اجرایی آن در تاریخ ۲۶ اسفندماه همان سال صادرکرد.

مدیر پروژه ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد ادامه داد: در همین زمان شورای حفظ حقوق بیت‌المال شهرداری را مکلف کرد تا برای بهره بردن مردم از ارتفاعات جنوبی به صورت یک محل تفرجگاهی و گردشگری طرحی را تهیه و ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه از انتهای سال ۹۶ تا اواخرسال ۹۸ قریب به دوسال مخروبه‌های باقی‌مانده از کوه تراشی‌ها و خاکبرداری‌ها، همچنین معابر ایجاد شده بدون آسفالت و جدول‌گذاری به صورت نیمه کاره رها شده بود، اظهارکرد: این موضوع عواقب زیست محیطی مضاعفی از جمله معضل ریزگردها، سرگردانی سیلاب‌ها و  خطر ابتلای ساکنان منطقه به بیماری سالک را افزایش داده بود.

مدیر پروژه ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد گفت: با توجه به این معضلات براساس طرحی که شهرداری برای تبدیل کمربند جنوبی به محلی تفریحی وگردشگری داشت، در فاز اول مقررشد بخش‌هایی که زیرسازی، آسفالت و جدول‌گذاری شده و نیمه کاره رها شده بود، تبدیل به پارکینگ شود.

رمضانی بیان کرد: لذا مجوزهای لازم برای این موضوع از ستاد تدبیر استان مبنی براینکه حد فاصل شهرک صابر تا انتهای نخل به طول ۵کیلومتر جوی و جدول‌گذاری آن کامل و رفع نقص شود با هدف بهره‌مندی مردم از ارتفاعات جنوبی به عنوان فضایی تفریحی و گردشگری موضوعی که خواسته سمن‌های محیط زیستی بود، اخذ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مدیرارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد اضافه کرد: متاسفانه برخی ازاین فضاها سوء استفاده کرده و خبر کذبی را مبنی براینکه شهرداری مشهد در زمان شیوع ویروس کرونا، عملیات احداث کمربندی ۷۵ متری جنوبی را آغاز کرده است را منتشرکردند.

وی با بیان اینکه براین موضوع تاکید می‌کنم که طرح اولیه تبدیل پروژه کمربند جنوبی به مکانی تفریحی و تفرجگاهی ازاوایل دی ماه آماده شده بود، اظهارکرد: عملیات اجرایی نیز از ابتداء بهمن ماه و قبل از شیوع ویروس کرونا، پس از اخذ مجوزات لازم آغاز شد.   در همین راستا شهرداری مشهد مجوز اجرا و تکمیل دو پل حد فاصل ۵ کیلومتری شهرک صابر تا انتهای خیابان نخل را داشت، به همین دلیل شهردار مشهد دستور داد تا با توجه به دغدغه سمن‌های محیط زیستی و نخبگان شهری که نگران اجرای این دو پل بودند این کار نیز انجام نشده و تنها یکی از دو عرشه پل برای تردد شهروندان و دسترسی به پارکینگ‌ها اجرا و مابقی مسیر تنها از سنگ ونخاله‌های باقی مانده از گذشته پاکسازی شود.

رمضانی تصریح کرد: یکی از اهداف تبدیل کمربند ۷۵ متری جنوبی به پارکینگ این است که زائران و مجاوران که قصد استفاده از فضای طبیعی ارتفاعات جنوبی مشهد را دارند خودروهای خود را دراین پارکینگ‌ها پارک کرده و پس ازآن به صورت پیاده در ارتفاعات جنوبی پیاده‌روی و ورزش کنند.

مدیرپروژه ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد افزود: درحال حاضر اقدامات لازم برای تبدیل ارتفاعات و کمربند جنوبی به تفرجگاهی طبیعی با تاکیدات شهردار مشهد به سرعت درحال انجام است تا پس از کاهش شیوع ویروس کرونا طی یکی دوماه آینده به عنوان تفرجگاهی نزدیک شهر در اختیار مردم قرارداده شود.

کاشت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله درخت

وی با اشاره به اینکه در طول ۱۰-۱۲ سال گذشته اراضی ارتفاعات جنوبی که در اختیار ارگان‌های و دستگاه‌های دولتی قرارداشت گام به گام برای درختکاری و تبدیل شدن به فضای سبز، در اختیار شهرداری قرارداده شده است، اظهارکرد: تاکنون در عرصه ۳۰۰۰ هکتاری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله درخت از گونه‌های بومی و مقاوم که مصرف آب کمی دارند کاشته شده است.

رمضانی گفت: به دنبال این هستیم تا امکانات و زیرساخت‌های لازم رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی، غرفه‌هایی محدود برای تامین ملزومات ضروری، پایگاه بهداشتی، اورژانس و نمازخانه را درمسیر۵ کیلومتری ارتفاعات جنوبی آماده کنیم که همه این زیرساخت‌ها با سازه‌های سبک و منطبق با محیط زیست اجرا خواهد شد.

مدیرپروژه ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد تاکید کرد: غیر از تیم‌های عمرانی،   تیم‌های فرهنگی نیز در رابطه با طراحی و استقرار المان‌های فرهنگی در ارتفاعات جنوبی و پارکینگ طبیعت درحال فعالیت هستند که درکنار المان‌های فرهنگی نورپردازی‌هایی نیز در آیلندهای میانی مسیرشمالی و مسیرهای دوچرخه انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: همچنین برای بهره‌مندی بهتر شهروندان از فضاهای ارتفاعات جنوبی حدود ۴.۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نیز درحال اجراشدن است که در میان این دو آیلند فضای سبزی به شکل کوهستانی اجرا می‌شود.

رمضانی تصریح کرد: در ضلع جنوب کمربند ۷۵ متری نیز تراشه‌برداری‌هایی نه به شکل تخریب و برش کوه بلکه به معنای رفع خطر انجام و یکسری نورپردازی و فضاهای سبز نه به شکل فضاهای سبز شهری بلکه فضای سبز کوهستانی همگون با محیط نیز اجرا خواهد شد.

ایجاد باغ حیوانات اهلی در کمربند جنوبی

مدیرپروژه ارتفاعات جنوبی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین طرحی تحت عنوان باغ حیوانات اهلی نیز در دستورکار قراردارد که طی آن حدود ۱۵-۲۰ هکتار از اراضی واقع درحاشیه شمال غربی پروژه پارکینگ کمربندی جنوبی محصور و حیوانات اهلی برای آشنایی مردم با زندگی روستایی و قدیمی جانمایی خواهند شد.

رمضانی با اشاره به اینکه معتقدم نباید درحق مدیریت شهری برای اقداماتی که اکنون در ارتفاعات جنوبی برای تبدیل آن به تفرجگاهی برای مردم انجام می‌دهد، جفا کرد، گفت: این اقدامات یکی از مصادیق عمل به شعارسال تحت عنوان جهش تولید در بهره‌مندی همه اقشارمردم از فضاهای طبیعی و اجتماعی است که ارتفاعات جنوبی می‌تواند نمونه‌ای از آن باشد.

منبع:

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.