۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 703361

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم برگزار شد.

ردپای یک زن در پرونده روح الله زم

قدس آنلاین: به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در شبعه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

رئیس دادگاه در ابتدای جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی، رسمیت چهارمین جلسه محاکمه روح الله زم را با حضور مستشار، وکیل مدافع و نماینده دادستان در اجرای ماده ۳۵۲ آئین دادرسی کیفری به صورت علنی اعلام کرد.

قاضی صلواتی ضمن قرائت و تفهیم مواد ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آئین دادرسی کیفری خطاب به نماینده دادستان گفت: باتوجه به قرائت کیفرخواست در جلسات گذشته از نماینده دادستان خواسته می‌شود تا ضمن قرارگیری در جایگاه سوالات خود را مطرح کند.

وی خطاب به متهم زم گفت: وکیل شما نیز یک جلسه جداگانه از شما دفاع خواهند کرد.

نماینده دادستان ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: تقاضا دارم متهم در جایگاه حاضر شود تا سوالات خود را مطرح کنم. به عنوان اولین سوال از تمامی جلسات بازپرسی شما فیلمبرداری شده است شما اقاریری هم داشته‌اید آیا اقاریر خود رانزد بازپرس قبول دارید؟

متهم زم مدعی شد: بعضی از موارد را قبول دارم بعضی‌ها را نه.

نماینده دادستان با اشاره به دفاعیات متهم در جلسه قبل، بیان کرد: شما در جلسه قبل دادگاه گفتید که اقاریر خود را نزد بازپرس قبول دارم.

متهم زم بیان کرد: بله رفتار بازپرس شرعی، قانونی و انسانی بود، اما برخی موارد را الان که مرور می‌کنم قبول ندارم.

نماینده دادستان بیان کرد: آیا قبول دارید به صورت گسترده مرتکب اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران شده‌اید؟

متهم گفت: خیر من کار مطبوعاتی می‌کردم.

نماینده دادستان در پاسخ به این اظهارات متهم، عنوان کرد: اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی چه زمانی وارد عراق می‌شود و انتقال این موضوع به مأمور هادی خودتان کار رسانه‌ای نیست.

متهم زم گفت: مگر چه اتفاقی افتاده است؟

نماینده دادستان گفت: اینکه اطلاعات افرادی که تحریم‌ها را به زعم خودتان دور می‌زدند منتشر می‌کردید در راستای رسالت خبرنگاری بوده است؟

متهم زم گفت: باید اثر وضعی آن مشخص شود.

نماینده دادستان عنوان کرد: در خصوص اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی به صورت گسترده اقرار داشتید که بعد از دی ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام انجام دادید چرا که به براندازی معتقد شده بودید و این موضوع را نزد بازپرس گفتید چه توضیحی دارید؟

متهم زم پاسخ داد: یکسری را قبول دارم و یکسری را قبول ندارم من خبرنگار بودم و کار خبری می‌کردم.

نماینده دادستان عنوان کرد: آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و ماسک ضد اشک آور و چگونگی زمینگیر کردن موتورسواران کار رسانه نیست.

متهم زم در واکنش به توضیحات نماینده دادستان گفت: این‌ها مربوط به من نیست و یکسری مطالب کپی بود و یکسری نیز تحت القائات بود.

نماینده دادستان گفت: سو نیت در همان پیام ارسالی به ساغر کسرایی قابل تشخیص است، شما رسانه نبودید چرا که رسانه با سرویس جاسوسی خارجی ارتباط نمی‌گیرد و به مسئول میز براندازی در کنگره امریکا پیام نمی‌دهد.

متهم زم گفت: یکسری از مطالب کپی بود و فردی به من زنگ می‌زد و می‌گفت مطلب مرا کار کن، در حال حاضر یادم نیست.

نماینده دادستان گفت: چرا به کسرایی وصل شدی و پیام دادی و گفتی که در جنگ روانی تبحر داری.

متهم زم گفت: او را آقایی به من معرفی کرد و گفت برای آنکه بشود برای آمد نیوز بودجه گرفت با این خانم صحبت کن ۴، ۵ ماه صحبت کردم.

نماینده دادستان بیان کرد: مسئولیت خانم ساغر کسرایی در کنگره آمریکا چه بوده است؟

متهم زم پاسخ داد: خانم کسرایی منشی یک سناتور آمریکایی بود از طرف فخر آور به من معرفی شد. خانم کسرایی اسم من را برای کنفرانسی که قرار بود در آمریکا برگزار شود داده بود و اسمم داخل لیست رفته بود همچنین پیشنهاد داده شد که اقدامات دیگری انجام بدهیم.

نماینده دادستان با اشاره به ارکان تشکیل دهنده بزه افساد فی الارض گفت: در ماده ۲۸۶ ارکان تشکیل دهنده افساد فی الارض تشریح شده که یکی از ارکان اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی است شما در جلسه قبل پذیرفتید که برای یکی از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه جاسوسی کردید.

متهم زم گفت: از میان تمامی مطالب ارسال شده سه چهار مورد بیشتر مستند ندارم.

نماینده دادستان پرسید: آیا اتهام معاونت گسترده در ایجاد احراق، تخریب و اخلال در نظام اقتصادی را قبول دارید؟

متهم زم: خیر

نماینده دادستان افزود: شما خودت گفتی رضا پهلوی اذعان کرده من رهبر جنبش ۹۶ بودم، شما با انتشار اخبار و فراخوان‌هایی خواستید ماشین‌های نیروهای انتظامی به آتش کشیده شود همچنین در اظهاراتت گفته‌ای که نقش محوری ایفا داشتی.

متهم زم مدعی شد: بعضی حرف‌ها در شرایط خاص بوده.

نماینده دادستان گفت: تقاضا دارم که جلسه بعد فیلم‌ها پخش شود.

متهم زم در این بخش از جلسه در پاسخ به قاضی در مورد نوع رفتار بازجویان با وی اظهار کرد: با بهترین روش رفتار می‌کردند و هرجا که خود می‌خوابیدند من نیز انجا می‌خوابیدم، همان غذایی که خودشان می‌خوردند به من می‌دادند.

قاضی گفت: پس از دی ماه ۹۶ با افسران وزارت خارجه فرانسه ملاقات کردی دلیل آنچه بوده است؟

متهم پاسخ داد: بنابر توصیه مقامات این کشور (فرانسه) ملاقات کردم.

نماینده دادستان بیان کرد: در اقرارت گفته ای که پس از بسته شدن کانال آمد نیوز، مراد با من تماس گرفت و گفت که یک کانال جایگزین بزنید و نام کانال جایگزین را صدای مردم گذاشتیم.

متهم زم گفت: درست است اما در مقطعی مسئول نشر اخبار نبودم.

نماینده دادستان بیان کرد: در روز دهها خبر با عناوین تحریک برای تخریب و اغتشاش منتشر می‌کردید بعد می‌گوئید معاونت در احراق و تخریب نداشتید؟

متهم زم گفت: قبول دارم که برخی عبارات را اشتباهی به کار بردم، برخی عبارات اشتباه بوده و پشیمانم.

نماینده دادستان گفت: درباره همکاری با سرویس اطلاعات فرانسه توضیح دهید؟

متهم زم پاسخ داد: شش هفت جلسه برگزار شد تا آشنا شویم.

نماینده دادستان گفت: تو یک نیروی ضد امنیتی بودی نه یک خبرنگار.

متهم زم پاسخ داد: مگر من فقط این رابطه را داشتم افراد دیگری نیز در فرانسه با سرویس آنجا ملاقات دارند و تحت حفاظت هستند.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم در اقرارش گفته که زمانی که حفاظت برقرار شد گفتند که هزینه سنگینی برای حفاظت تو متقبل شده‌ایم.

نماینده دادستان در ادامه گفت: متهم در اقاریر خود در جایی گفته در شکل گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است.

متهم زم در واکنش به توضیحات نماینده دادستان گفت: با یک آقایی آشنا شدم و به او گفتم خسته شدم لذا به این نتیجه رسیدیم که همه پای کار بیایند و در شورای هماهنگی رسانه‌ها همه را مشارکت بدهیم مسئول آن آقای تهرانی بود و ما نیز نماینده داشتیم در خصوص موضوعات مختلف بحث می‌کردند. اساسنامه طوری طراحی شده بود که اگر عضوی بعد از دو سه بار حمایت نکند اخراج می‌شود.

رئیس دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه اعلام کرد: جلسه بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.