بندرعباس-بنا بر آمار شیلات هرمزگان؛ با تلاش صیادان بیش از ۳۸درصد از صید انواع آبزیان کشور در این استان صورت می‌گیرد اما این روزها نه‌تنها کرونا سایه سنگینی بر روی صید و صیادی گذاشته بلکه بازهم داستان تکراری صید ترال موجب اعتراض بسیاری از صیادان شده است.

صید و صیاد در تور کشتی‌های صنعتی

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری از۴ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

بندرعباس- استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری ازچهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

بنا بر آمار مسئولان شیلات هرمزگان با تلاش صیادان بیش از ۳۸ درصد از صید انواع آبزیان کشور در این استان صورت می‌گیرد اما این روزها نه‌تنها کرونا سایه سنگینی بر روی صید و صیادی گذاشته بلکه بازهم داستان تکراری صید ترال  موجب اعتراض بسیاری از صیادان شده است.

سفره دریا کوچ شده است

حمزه رسولی یکی از صیادان محلی به ما می‌گوید: متأسفانه باوجوداینکه سال‌ها تمامی صیادان به طرق مختلف اعتراض کردند و برای مسئولان نامه نوشتند که کشتی‌های ترال تمام سفره این منطقه را زیرورو کرده و به ذخایر ماهی ضرر رسانند اما بازهم این کشتی‌ها هم چنان به صید ماهیان در این منطقه ادامه می‌دهند.

وی بابیان اینکه بسیاری از لنج های میناب، سیریک و صیادان مهاجر سیستان و بلوچستان در این منطقه تردد دارند اظهار می کند: از همین بابت از مسئولان درخواست داریم تا با جدیدت بیشتری برای جلوگیری از صید صنعتی اقدام کنند.

این صیاد محلی  عنوان می کند: متأسفانه آن‌قدر تعداد قایق‌های ماهیگیری غیرمجاز در بنادر افزایش‌یافته است که حتی قابل‌شمارش نیست و لذا وجود این‌همه ماهیگیر صید را کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه مدت‌هاست دریا خالی از ماهی شده و در بازار نیز دیگر هم چون گذشته ماهی برای فروش یافت نمی‌شود یادآور می‌شود: کشتی های صنعتی یا همان صید ترال با تورهای بزرگشان حجم عظیمی از آبزیان را صید و سهم صیادان محلی را نیز با خود بالا می کشند.

رسولی  بیان می‌کند: درحالی‌که شیلات اجازه صید بسیاری از ماهی ها را در فصل تخم ریزی نمی دهد اما در کمال تعجب مشاهده می شود که کشتی های ترال می آیند و با تورهای بزرگ دریا را جارو می کنند!

وی با بیان اینکه صید به روش ترال تمام زیستگاه ماهیان و موجودات کف دریا را تخریب می کند اظهار می کند: از همین رو هر سال میزان صید نسبت به سال گذشته کمتر می شود و سفره معیشت ما نیز کوچک تر شده است.

وی با بیان اینکه دریا همیشه سخاوتمند بوده و هیچ صیادی را دست خالی نی گذارد اظهار می کند: اما رفتار های ما هر روز از میزان این سخاوت می کاهد.

صدور دستور توقیف شناورهای غیرمجاز

گفتنی است حضور برخی کشتی های صیادی در آب های هرمزگان موجب شد تا دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس دستور قضایی توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در آب‌های هرمزگان را صادر کند.

مطابق برنامه ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب های هرمزگان، صید هامور ماهیان از اول فروردین تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ممنوع استمجتبی قهرمانی در همین رابطه به رسانه ها گفت: این اقدام در پی تاکید رییس‌کل دادگستری صورت گرفته و از مدیرکل شیلات هرمزگان، فرمانده دریابانی و فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه خواسته شده نسبت به برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیرمجاز، به خصوص صید ترال در کل آب‌های استان اقدام کنند.

وی در همین رابطه اظهار کرد: این دستور قضایی در راستای حمایت از اشتغال و تولید استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال به عنوان «جهش تولید» و صیانت از حقوق عامه، صادر شده است.

صید برخی از آبزیان ممنوع است

در هیمن راستا رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان نیز طی روزهای اخیر اعلام کرد: مطابق برنامه ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب های هرمزگان، صید هامور ماهیان از اول فروردین تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ممنوع است.

بهاره هرمزی افزود: براساس این تقویم، صید ماهی حلوا سیاه و شوریده نیز از ابتدای اردیبهشت تا پایان خردادماه سال جاری در صیدگاه های استان ممنوع اعلام شده است.

وی اظهار کرد: همچنین زمان ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در سال های اخیر با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و اظهار نظرهای جامعه صیادی ،به ۱۵فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تغییر یافته است.

رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان بیان داشت: صید میش ماهیان از ۱۵ مرداد تا پایان شهریور ماه سال آینده، روش مشتا هم از ۱۶ فرودین تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری و صید میگو در طول  سال به جز فصل صید اوایل مهر تا پایان آبان ماه ممنوع است.

تخریب زیستگاه مرجان ها

در همین حال رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز بابیان اینکه دو فروند شناور صیادی که به‌صورت غیرمجاز از یکی از استان‌های دریایی همسایه وارد آب‌های هرمزگان شده بودند، زیستگاه مرجان‌های دریایی در محدوده بندرلنگه را تخریب کردند.

افشین عسکری افزود: این شناورها از محدوده صید قانونی خود خارج‌شده و با استفاده از تورهای ترال که استفاده از آن‌ها ممنوع است، موجب چندین مورد خسارت‌های زیست‌محیطی شدند.

وی عنوان کرد از هیمن رو به دلیل تخریب زیستگاه آبزیان با دستور دادستانی این شناور ها توقیف و به بندرگاه منتقل و پرونده تخلفات آنها به دادگاه ارسال شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.