دالان هزارتوی سیاست در کشور هزار رنگ عراق با عدم توافق میان جناح‌های مختلف بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید، این روزها به بحرانی بزرگ تبدیل شده که در میانه موج‌سواری آمریکا بر این اختلاف‌ها، مصیبتی دیگر بر مصائب مردم این کشور افزوده شده است.

خطر داعش همگرایی عراقی‌ها بر سر انتخاب نخست‌وزیر را بیشتر خواهد کرد

قدس آنلاین: دالان هزارتوی سیاست در کشور هزار رنگ عراق با عدم توافق میان جناح‌های مختلف بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید، این روزها به بحرانی بزرگ تبدیل شده که در میانه موج‌سواری آمریکا بر این اختلاف‌ها، مصیبتی دیگر بر مصائب مردم این کشور افزوده شده است. این همسایه غربی از 8 آذر سال گذشته و در پی استعفای عادل عبدالمهدی، با خلأ قدرت در این پست مهم مواجه است و با وجود مطرح شدن گزینه‌های مختلف، اما ادامه اختلاف‌ها موجب تداوم بحران نخست وزیری شده است. در ابتدا توافقی کلی میان جریان‌های مختلف اعم از شیعه، سنی و کرد بر سر انتخاب «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست وزیر مکلف مأمور تشکیل کابینه وجود داشت و همین مسئله تحلیلگران را به پایان خلأ قدرت سیاسی در عراق خوشبین کرد، ولی در مراحل بعد سهم‌خواهی احزاب، این روند را با مشکل روبه‌رو ساخت؛ وضعیتی که در میانه بحران کرونا، تضعیف قدرت اقتصادی دولت عراق در نتیجه کاهش شدید قیمت نفت و همچنین ادامه اعتراض‌های مردمی در این کشور می‌تواند برای بغداد خطرساز بوده و این کشور را بیش از پیش دچار چالش کند.

در حالی که جلسه پارلمان عراق برای بررسی تعیین زمان رأی دادن به کابینه الکاظمی تاکنون دو بار به تعویق افتاده، روز گذشته ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» اعلام کرد به کابینه جدید رأی اعتماد نخواهد داد. ائتلاف «دوله‌القانون» به رهبری «نوری المالکی» هم یکشنبه تصمیم مشابه جریان خود را رسانه‌ای کرده بود. اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس درزمینه اخبار جدید منتشر شده درباره کابینه جدید عراق گفت: مهلت یکماهه الکاظمی برای معرفی وزرای خود به مجلس روز یکشنبه 20 فروردین به پایان خواهد رسید. با رایزنی‌های گسترده انجام شده، در ابتدا تصور بر آن بود که پس از دو بار ناکامی «العلاوی» و «الزرفی» این بار الکاظمی بتواند دولت تشکیل دهد، اما از دو سه روز پیش مخالفت‌های جدی با ترکیب کابینه جدید آغاز شد. اصغر زارعی ادامه داد: انتقادها هم در بحث برنامه اقتصادی دولت مکلف و هم در بحث ترکیب کابینه وجود دارد. به عنوان نمونه اقلیت ترکمان به علت نداشتن سهمیه در کابینه اعلام کرد با دولت الکاظمی همراهی نخواهد کرد. در کنار این مسئله، اختلاف میان سه طیف شیعیان، اهل سنت و کردها به خاطر سهم‌خواهی بر سر وزارتخانه‌های مهم وجود دارد. اما انتقاد مهم‌تر از سوی گروه‌های سیاسی به نظر می‌رسید نسبت به رویکرد اقتصادی دولت جدید وجود دارد. جریان صدر، فتح، هادی العامری و ایاد العلاوی معتقد هستند کابینه جدید عاری از وزرای مؤثر برای اصلاح ساختار فاسد است و این بر خلاف خواسته معترضان است. وی افزود: با این وجود همچنان فضا برای رایزنی وجود دارد و الکاظمی امیدوار است بتواند با استفاده از فرصت باقی مانده، نظرات را به خود و کابینه‌اش جلب کند.

اصغر زارعی در انتها با اشاره به افزایش تحرکات داعش در عراق و دسیسه آمریکا برای احیای این گروهک تروریستی با هدف توجیه حضور خود در این کشور و گرفتن امتیازات دیگر از بغداد ادامه داد: واشنگتن در توطئه خود برای دور کردن عراق از ایران و محور مقاومت و همچنین خلع سلاح حشدالشعبی ناکام مانده، بنابراین به دنبال آن است با فعال کردن دوباره هسته‌های پنهان داعش و دامن زدن به تنش‌ها در عراق، اهداف خود را دنبال کند. در شرایطی که عراق با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند این موضوع می‌تواند توان دولت عراق را بیش از پیش تحلیل برد. اما این توطئه یک نتیجه ناخواسته هم برخلاف نیت یانکی‌ها دارد و آن همگرایی بیشتر جریان‌های عراقی است. مردم عراق دست‌های پشت پرده که به حملات تروریست‌ها منجر شد را به خوبی می‌شناسند و همین مسئله در نهایت می‌تواند با افزایش ترس از خطر قدرت‌یابی دوباره داعش، سرانجام با اتحاد احزاب به چالش نخست وزیری پایان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.