عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: دلال‌ها اکنون در بازار دلالی خودرو حضور دارند اما این بار دلالان قیمت خودرو را تعیین نمی کنند، چرا که نرخ و رقم‌های معاملاتی خودرو آنقدر افزایش یافته است که دیگر توان چندانی برای خرید در خریدار وجود ندارد.

قدس آنلاین: بازار خودرو همانند بازارهای دیگر دچار نوسان قیمتی البته به سمت سیر صعودی شده است. با اینکه در شرایط کرونایی اقتصاد و کاهش تقاضا انتظار تعدیل و پایین آمدن قیمت‌ها در همه بخش‌ها و صنعت خودرو امری طبیعی است اما دراین بخش قیمت‌ها همچنان میل به افزایش دارند. امیر حسین کاکایی عضوهیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص راهکارهای کاهش قیمت و اینکه آیا واردات خودرو می‌تواند به کاهش قیمتها بینجامد، با قدس آنلاین گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

آیا واردات خودرو و افزایش میزان خودرو در کشور می‌تواند راه حلی برای تعدیل و کاهش قیمت در این بازار باشد؟

مسأله مهمی که در سال ۹۸ به شدت با آن مواجه شدیم موضوع کاهش درآمدهای ارزی کشور است. در چنین شرایطی آزادسازی واردات خودرو منجر به افزایش تقاضا برای ارز و بالا رفتن نرخ ارز می‌شود، جهش‌های اضافه در بخش ارزی در حال حاضر به هیچ وجه به صلاح اقتصاد کشور نیست لذا واردات در حال حاضر راه حل به شمار نمی‌رود. تنها راه حل موجود، آن هم نه به معنای راه حل که منجر به ایجاد آرامش و ثبات در بازار شود، توجه به تولید و آزادسازی قیمت‌ها برای درآمد زایی واقعی خودروساز وتداوم تولید است. استقراض صنعت خودروسازی از نظام بانکی کشور منجر به افزایش بدهی خودروسازان می‌شود و افزایش هزینه مالی خودروسازان وضعیت صنعت خودرو را روز به روز وخیم‌تر می‌کند.

راهکار غلبه بر مشکلات چند دهه‌ای صنعت خودروی کشور چیست؟

اگر در صنعت خودروسازی کشور دست به جراحی عمیقی زده نشود و این جراحی به تعویق بیافتد قطعاً با چالش‌های جدی‌تری روبه رو خواهیم شد و سرمایه گذاری در بازار خودرو را به شدت تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد، چرا که سرمایه گذاری در بازار خودرو حرف اول را می‌زند. با آزاد سازی واردات علاوه بر خروج ارز بسیاری از کشور در حالی که در جنگ اقتصادی حفظ یک دلار برای ما باید حائز اهمیت باشد منجر به ورود خودروهای بسیار گرانقیمتی چون پورشه، بوگاتی و بنز می‌شود که تجربه دردناک واردات این خودروها که منجر به اعتراض مقام معظم رهبری هم شد، هنوز در اذهان مردم مانده است. بی شک واردات خودرو راه حل درست برای عرضه بیشتر در بازار خودرو و رقابت بین خودروسازان نیست چرا که شرایط امروز اقتصاد اجازه چنین کاری را به ما نمی‌دهد.

برخی معتقدند واردات کاهش قیمت خودرو را به دنبال دارد به چه دلیل این موضوع را تأیید نمی‌کنید؟

هر چند واردات خودروها در تبلیغات اولیه ای که از سوی طرفداران واردات خودرو انجام می شود ممکن است به صورت کاذب تا حدودی موجب کاهش و تعدیل قیمت درخودروهای تولید داخلی شود اما تجربه نشان داده است بعد از عبور از این موضوع از نظر اقتصادی و برای عموم مردم منفعت اقتصادی به دنبال ندارد و صنعت خودرو و اقتصاد را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌کند. حل مشکل قطعه‌سازان و تزریق نقدینگی به آن‌ها می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات بازار خودروی کشور باشد.

ما همواره در بخش خودرو از موضوع دلالی دراین بازار گلایه داشته‌ایم آیا در حال حاضر هم مبتلا به این موضوع هستیم؟

نه به شکل گذشته. دلال ها اکنون در بازار دلالی خودرو حضور دارند اما این بار دلالان قیمت خودرو را تعیین نمی‌کنند چرا که نرخ و رقم‌های معاملاتی خودرو آن قدر افزایش یافته است که دیگر توان چندانی برای خرید در خریدار وجود ندارد. قیمت‌ها آن قدر به لب مرز رسیده که کسی نمی‌تواند بیشتر ازنرخ کنونی قیمت گذاری کند.

در حال حاضر مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بازار خودرو چیست؟

 بی شک قیمت ارز و سیاست گذاری های دولت دراین موضوع بسیار مهم است.با این که بازار راکد است و تقاضا مثل گذشته نیست و سرمایه‌ها به سمت بازار بورس هدایت شده اما قیمت‌ها دربازار راکد به دلیل نرخ ارز و سیاست های غلط مسوولین همچنان بالاست. اگر به خاطر داشته باشید با اینکه دولت پیش از عید نوروز برخی سایت‌ها را برای عدم قیمت گذاری بست اما برخلاف انتظار دیدیم که قیمت نه تنها کاهش نیافت بلکه با روند صعودی نیز مواجه شد. از سوی دیگر بستن سایت‌ها به نوعی منجر به افزایش سردرگمی مردم می‌شود و هنگامی که منبع رسمی برای دریافت قیمت‌ها نداشته باشند براساس شاخص‌های دیگری مثل نرخ ارز قیمت گذاری می کنند، هر چند کاهش ارزش پول ملی دراین موضوع بسیار تأثیر گذار است.

آیا افزایش تولید خودرو می‌تواند به کاهش قیمت دراین بازار کمک کند؟

بله به شرط این که افزایش تولید به طرز معنی داری بالا برود، در حال حاضر تولید آنقدر کم است شاید کمتر از نصف تولید سال های ۹۶ و ۹۷ که نیاز متقاضیان واقعی را هم نمی‌تواند جواب بدهد چه برسد به سرمایه گذاران یا دلالانی که به دنبال سودآوری از این بازار هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    0 0
    یه شکم چند دست غذا میخواهد بشه دیگه پدر مردم رو درآوردید