همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، اگرچه ممنوعیت تردد زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی ایجاد شد، اما این امر شرایطی را فراهم آورد تا این تهدید و سایه شوم به فرصت و نقاط قوتی تبدیل شود.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت بازسازی حرم رضوی/ مرمت گنجینه‌های معماری و هنری بارگاه امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، شاید این تصور ایجاد شده باشد که حرم مطهر رضوی پس از ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور مبنی بر ممنوعیت تردد زائران، به حالت خاموشی فرورفته باشد، اما به واقع این امر فرصت مغتنمی برای احیاء، بازسازی و تعمیرات مورد نیاز صحن و سرای حضرت رضا(ع) برای استقبال از زائران و ارائه خدمات با کیفیت بیشتر به مشتاقان امام هشتم(ع) ایجاد کرد؛ اقداماتی که به همت سازمان عمران و توسعه حرم حضرت رضا(ع) در حال انجام است و پیش از این به واسطه حضور دائمی و بدون وقفه زائران امکان انجام آن به آسانی میسر نبوده است.

  تشکیل کارگروه تخصصی بازسازی

از بیست و هفتم اسفند ماه سال گذشته که شرایط خاصی در حرم مطهر رضوی مبنی بر بسته شدن درب ها اعمال شد، سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) به منظور بازسازی و مرمت بخش‌های گوناگون حرم مطهر، پیس‌بینی‌های لازم را طی سه روزه پایان سال انجام داد و با توجه به این که مجموعه‌ای از تعمیرات در حرم مطهر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، از پنجم فروردین ماه در دستور کار این سازمان قرار گرفت که این اقدامات در قالب فعالیت‌های تاسیساتی، ساختمانی و هنری در مجموعه اماکن متبرکه رضوی در حال انجام است.

محمد کاظم ملازم الحسینی؛ مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم در این باره گفت: همزمان با اتخاذ تصمیم ممنوعیت موقت حضور زائران در اماکن متبرکه، گروهی در مجموعه مستقر شد تا آسیب‌ها، اصلاحات و تعمیرات را در لحظه شناسایی کند و با توجه به اینکه تاریخی برای رفع محدودیت‌های حرم مطهر رضوی به شکل رسمی اعلام نشده، حجم کار قابل ملاحظه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

 رعایت پروتکل‌های بهداشتی

یکی از نکات مهم در اجرای برنامه‌های مربوط به بازسازی و تعمیرات حرم مطهر رضوی از آغاز شیوع کرونا، رعایت موارد بهداشتی بوده است. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا می توان از این محدودیت ها با رعایت نکات بهداشتی استفاده کرد؟

ملازم الحسینی با اشاره به مراعات پروتکل های بهداشتی در تمامی پروژه های در حال اجرا گفت: تمامی این پروژه ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته است که این امر اگرچه کار را سخت می‌کند، اما فرصت مغتنمی به دست آمده که باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم ظرف مدت کمتر از ده روز از آغاز محدودیت تردد در حرم مطهر رضوی، تمامی گروه های لازم را فعال کنیم تا حجم بزرگی از تغییرات و اقداماتی که شاید در ۳۰ سال گذشته امکان اجرای آن به دلیل حضور زائران فراهم نشده بود، انجام شود.

 محدوده پیرامون روضه منوره

با توجه به این که محدوده پیرامون روضه منوره و رواق های مرکزی حرم مطهر رضوی همیشه مملو از زائر است، لذا این بخش در وهله نخست برای انجام اقدامات اساسی ساختمانی و تاسیساتی در دستور کار قرار گرفت.

اصلاح صوت رواق های مرکزی به ویژه پیرامون روضه منوره از جمله مواردی به شمار می رود که طی این مدت انجام شده است. همچنین می توان به انجام تست های شبکه های برق، سرویس و نگهداری سیستم های سرمایش و گرمایش، بازدید و اصلاح تابلوهای برق، کابل کشی و روشنایی در رواق های مرکزی حرم اشاره کرد.

علاوه بر این، اقدامات تاسیساتی نیز در رواق هایی همچون دارالسیاده، دارالذکر و... انجام شده است.

 

 مرمت گنجینه‌های معماری و هنری حرم

یکی از مأموریت‌های سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)، حفظ، نگهداری و مرمت گنجینه های معماری و هنری اماکن متبرکه است. بسیاری از این اقدامات به دلیل تردد زائران قابل انجام نبوده اما پس از ایجاد محدودیت تردد در حرم، این شرایط زمینه انجام فعالیت های گسترده در زمینه مرمت حرم از لحاظ هنری و معماری را فراهم کرده است.

انجام آینه کاری و کاشی کاری ها و اصلاح آن ها در رواق های مرکزی، دارالسیاده و دارالشرف، مرمت ایوان طلای صحن آزادی و صحن انقلاب و همچنین مرمت، نظافت و شست و شوی کاشی‌های بدنه صحن های آزادی و انقلاب، از جمله این اقدامات به شمار می رود.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم، مرمت درب های چوبی، طلا و نقره را یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در بخش معماری و هنری دانست و گفت: بدین منظور مرمت، اصلاح نقوش و هنرهای به کار رفته و رنگ آمیزی بیش از ۹۰ لنگه درب چوبی و نیز مرمت و پرداخت ۸ درب طلا و ۲ درب نقره در حرم مطهر رضوی انجام شده است.

 

اصلاح سنگ فرش فضای مرکزی

اصلاح، ترمیم و بندکشی حدود ۳۰۰۰ متر مربع سنگ فرش های آسیب دیده فضای مرکزی حرم مطهر رضوی در رواق ها و صحن، اقدام ارزشمند دیگری می باشد که طی این مدت انجام شده است.

بحران کرونا همچنین فرصتی را فراهم آورد تا فعالیت های مورد نیاز دیگری نظیر پرداخت و ساب زدن سنگ بدنه‌های صحن ها و رواق ها، رگلاژ کردن درب های داخلی حرم، لکه گیری رنگ ها، ترمیم بخش های مختلف روضه منوره، عایق کاری و ایزولاسیون پشت بام، ترمیم شیشه های رواق مرکزی و صحن ها و... انجام شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.