رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: تدوین دانشنامه رضوی و شناسایی و احیاء آثار مخطوطات امام رضا علیه‌السلام از برنامه‌های سال ۹۹ سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی است.

دانشنامه رضوی تدوین و آثار مخطوطات امام رضا(ع) در سال ۹۹ شناسایی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، بیان کرد: ۲۸ هزار نفر در شبکه مخاطبان مرکز قرآن کریم در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در شبکه مخاطبین سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد و ۳۲۵ هزار نفر در شبکه فعال مرتبط با حوزه به نشر، کتاب و کتابخوانی حضور دارند و ۴۹ هزار نفر نیز مخاطب کتابخانه ملک هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این سالانه حدود ۹ میلیون نفر از خدمات امامزاده حسین بن موسی الکاظم علیه‌السلام طبس و آرامگاه شهید مدرس و مجموعه‌های مرتبط با آن و ۱۹۹ هزار نفر از خدمات مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی بهره می‌گیرند.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه یک هزار و ۱۰۰ نفر در دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا علیه‌السلام مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۱۰ هزار نفر به عنوان کادر اداری و دانش آموز در بنیاد فرهنگی رضوی مشغول به کار و تحصیل هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر با شبکه مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، یک هزار و ۷۰۰ نفر با مؤسسه آفرینش‌های هنری و ۵۹ هزار نفر با مرکز امور خانواده و بانوان در تعامل و ارتباط هستند.

گنابادی نژاد با بیان اینکه کارکنان آستان قدس رضوی ۱۸ هزار نفر و خدام و خادم یاران آن نیز به ترتیب ۴۸ هزار و ۳۳ هزار نفر هستند، گفت: با این تفصیل، جمعیتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در بخش فرهنگی با آستان قدس رضوی در ارتباط هستند که چنانچه قرار باشد، هر مأموریت فرهنگی و علمی را در تراز فرهنگ اندیشه و معارف حضرت رضا علیه السلام سازماندهی کنیم، باید برای بهبود این خدمات تلاش کنیم که در این راستا امیدواریم بتوانیم از ظرفیت مشترک حوزه علمیه در بخش‌های علم و فرهنگ استفاده شود.

گنابادی نژاد با اشاره به موضوع دانشنامه حضرت رضا علیه‌السلام بیان کرد: این مهم از اولویت‌هایی است که از مدت‌ها قبل پیگیر آن بوده‌ایم و در سال ۱۳۹۹ در دستور کار بنیاد پژوهش‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه آمار دقیقی از محصولات و فعالیت‌هایی که در حوزه فرهنگ و اندیشه با موضوع حضرت رضا علیه‌السلام در داخل و خارج کشور صورت گرفته است، در دست نیست، لذا در صدد هستیم تا سامانه‌ای منسجم در این خصوص ایجاد شود.

گنابادی نژاد نسخه‌های خطی را یکی از موارد مورد تأکید و حمایت تولیت آستان قدس رضوی طی یک سال گذشته عنوان کرد و افزود: یکی از اولویت‌های در دستور کار سازمان فرهنگی رضوی در سال ۱۳۹۹، شناسایی و احیاء آثار مخطوطات امام رضا علیه‌السلام است که طی تعاملات صورت گرفته با سازمان کتابخانه‌ها و بنیاد پژوهش‌ها در سال‌های گذشته، می‌توان اقداماتی را رقم زد که در صورت تحقق آن، کارنامه سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی از آنچه تاکنون انجام داده، متفاوت خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی رضوی در خصوص مناسبت‌ها تصریح کرد: برای نوروز سال ۱۳۹۹ شرایط متمایزی به دلیل هم‌افزایی‌های صورت گرفته در درون و برون آستان قدس رضوی ایجاد شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا به نتایج مربوطه دست نیافتیم.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: علاوه بر این در دهه آخر صفر با تأکید بر رویکرد توسعه خدمت زائران و مجاوران و در راستای ایجاد جریان‌های فرهنگی میزبانی در مشهد اقدامات در خور توجهی صورت گرفت که شاهد دستآوردهای بسیار خوبی نیز بوده‌ایم؛ به عنوان مثال در جریان برنامه «خانه من یک زائرسراست» مشهدی‌ها خانه‌هایشان را در اختیار زائران قرار دادند و در برنامه «شکرانه همجواری» نیز ۲ هزار کسبه مشهدی در ایام دهه آخر صفر کالاهای خود را با تخفیف ارائه کردند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.