شاخص کل بورس تهران امروز نتوانست از سد یک میلیون واحد عبور کند و به لطف معاملات نماد تازه‌وارد خود تنها ۱۴۶۶ واحد رشد کرد.

بورس و هراس از میلیونی شدن/ شستا به داد شاخص سهام رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز نتوانست از سد یک میلیون واحد عبور کند. به این ترتیب طی معاملات روز جاری تنها ۱۴۶۶ واحد رشد کرد.

با آغاز معاملات امروز بورس تهران افزایش عرضه سهام کاملا ملموس بود و قریب به اتفاق سهام را درگیر کرد. با پایان ساعات رسمی معاملات (ساعت ۱۲.۵) نیز این نماگر بیش از هزار واحدی منفی شده بود اما نماد تازه‌وارد شستا به داد شاخص رسید و با بازگشت به گردونه معاملات بر از توقف ناشی از رشد ۵۰ درصدی و افزایش قیمت حدود ۱۰ درصدی طی معاملات امروز، شاخص سهام را به محدوده مثبت هدایت کرد.

در واقع امروز علاوه بر فعال شدن انگیزه شناسایی سود، تاثیر روانی ناشی از نزدیک شدن به مرز یک میلیون واحد نیز بر افزایش عرضه‌ها اثرگذار بود. با این حال خریداران نیز پاپس نکشیدند. این تقابل سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام نیز به رکورد جدید ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد دست یابد. به این ترتیب با احتساب رشد ۰.۱۵ درصدی شاخص سهام و قرار گرفتن در ارتفاع جدید ۹۸۰ هزار و ۵۷۱ واحدی، بازدهی این نماگر از ابتدای سال ۹۹ از ۹۱ درصد فراتر رفت.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سهام در این خصوص به «قدس آنلاین» گفت: در روزهای اخیر شاهد صف‌های سنگین در اکثر نمادهای بنیادی بازار بوده ایم. منظور از سهام بنیادی، نمادهایی است که سودآوری آنها قیمت را توجیه می‌کند و در واقع Forward P/E (نسبت قیمت به درآمد پیشرو) آنها در سطوح مناسبی قراردارد یا حداقل پایین‌تر از P/E کل بازار است.

وی افزود: دلایل دیگری نیز می‌توان در خصوص توجه بازار به این نمادها بر شمرد از جمله اینکه اکثر افراد تازه‌وارد به توصیه فعالان قدیمی بازار، سرمایه‌های خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سپرده‌اند و این صندوق‌ها نیز تنها نمادهای بنیادی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. در عین حال شاخص ۳۰ شرکت برتر در سال ۹۸ کمترین بازدهی را نسبت به سایر شرکت‌های بازار داشته است.

ثابت ادامه داد: با توجه به دلایل مذکور از ابتدای فروردین ماه شاهد هجوم نقدینگی به سمت گروه بانک، فلزات اساسی و تک سهم‌های بنیادی در سایر گروه‌ها مثل پتروشیمی، دارویی، غذایی وقندی بوده‌ایم. البته یکی دیگر از دلایل اقبال بازار به گروه بانک و پالایشی‌ها برنامه دولت برای عرضه etf‌های شرکت‌های این گروه‌ها بوده است.

این کارشناس بازار سهام تاکید کرد: بر همین اساس و با هجوم نقدینگی صف‌های سنگینی در این گروه‌ها و نمادها رفتاری شکل گرفت که در مقاطعی سنگینی بیش از حد صف‌های این نمادها بازار را به این سمت کشاند تا بدون توجه به بنیادی بودن یا توجیه پذیر بودن قیمت‌های فعلی آنها به دنبال خرید هر نمادی باشد که قابل خرید است. اما رفته رفته با افزایش ارزش سهم‌ها در پورتفوهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فاصله گرفتن ارزش بازاری این سهم با ارزش ذاتی آنها شاهد افزایش عرضه‌ها در این گروه‌ها و نمادها بوده‌ایم که کاملا منطقی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه افراد تازه‌وارد به بازار اینطور گمان می‌کنند که باید حتماً سهم‌ها با صف‌های خرید سنگین و ممتد همراه باشند و تحمل متعادل شدن بازار را ندارند. از این‌رو به سرعت واکنش‌های هیجانی را از خود به نمایش می‌گذارند. شاخص نیز با تمام اتفاقات بالا به مرز روانی یک میلیونی خود نزدیک شده است که قطعا این امر یکی دیگر از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار بوده است.

به گفته ثابت، در روزهای آتی با دست به دست شدن قیمت‌ها و کاهش فشار عرضه در بازار در صورت ادامه ورود نقدینگی همچون روزهای قبل انتظار داریم شاخص به آرامی از این مرز روانی عبور کند و پس از تثبیت در محدوده‌های بالاتر از یک میلیون مجدداً با افزایش تقاضا در بازار می‌توان اهداف بالاتر را برای شاخص متصور بود اما در صورتیکه ورود نقدینگی در این سطوح روند کاهش به خود بگیرد، احتمالاً شاخص نیازمند زمان بیشتری برای عبور از این محدوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.