رهبران بومی در برزیل روز گذشته (دوشنبه) از سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواستار ایجاد یک صندوق فوریت‌های پزشکی برای کمک به محافظت از جوامع آن‌ها در برابر خطر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شدند.

وضعیت نگران‌کننده بومیان برزیل در همه‌گیری کرونا

به گزارش قدس آنلاین، اکثریتِ ۸۵۰ هزار نفر جمعیت بومی برزیل در مناطق دورافتاده آمازون با دسترسی کمی به مراقبت‌های بهداشتی زندگی می‌کنند.

گروه‌های بومی برزیل می‌گویند جاییر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور جوامع بومی برزیل را در برنامه ملی مقابله با شیوع کروناویروس قرار نداده است.

از همین رو آن‌ها در نامه‌ای به سازمان جهانی بهداشت و خطاب به تئودور آدهانوم، دبیر کل این سازمان خواسته‌اند تا در فراهم کردن وسایل و تجهیزات محافظت شخصی که برای کارمندان بهداشت و درمان در مناطق قبایلی و روستاها در دسترس نیست، به آن‌ها کمک کند.

جونیا ویپچانا، رهبر این گروه‌های بومی و اولین زن بومی که در کنگره برزیل انتخاب شده است در نامه به سازمان جهانی بهداشت این وضعیت را یک شرایط اضطراری واقعی دانسته و اظهار داشت که مردم بومی بسیار آسیب‌پذیر بوده و هیچ محافظتی ندارند.

سازمان چتر بومی APIB اعلام کرده شمار قربانیان کروناویروس در میان جوامع بومی برزیل به ۱۸ نفر رسیده است. این در حالیست که دولت این کشور تاکنون تنها ۶ مورد را اعلام رسمی کرده است.

دلیل این امر آن است که مرکز بهداشت و درمان بومی Sesai فقط قربانیان بومی در روستاهای قبیله را گزارش می‌کنند و نه اعضای قبیله‌ای که به مناطق شهری نقل مکان کرده‌اند.

سازمان چتر بومی تا روز یکشنبه ابتلای ۱۰۷ فرد بومی به کرونا را در آمازون تأیید کرد که اکثریت آن‌ها معادل ۵۹ نفر در قسمت بالای رودخانه آمازون در نزدیکی مرز برزیل با کلمبیا و پرو به این ویروس آلوده شده‌اند.

از سوی دیگر وزیر بهداشت جدید برزیل، نلسون تئیچ اعلام کرده که حمایت از بومیان اولویت است. آژانس امور بومی دولت این کشور نیز کشیشان مسیحی را از سرکشی به قبایل بومی منزوی آمازون منع کرده تا مانع از شیوع کروناویروس در این قبایل شود.

درخواست گروه‌های بومی برزیل از سازمان جهانی بهداشت یک روز پس از ارائه نامه سرگشاده به بولسونارو توسط ده‌ها هنرمند، موسیقیدان و بازیگر بین‌المللی صورت گرفته که از او خواستند تا از مردم بومی برزیل محافظت کند.

بنا بر گزارش رویترز، در این نامه هشدار داده شد تهدید بزرگی که بومیان برزیلی با آن مواجه‌اند با تعرض به اراضی محافظت شده قبیله‌ای توسط معدنچیان، قاچاقچیان چوب و دامداران غیرقانونی تشدید می‌شود. در این نامه همچنین به این موضوع اشاره شده که درگیری دولت برزیل با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باعث شده که از این فعالیت‌های غیرقانونی غافل شود و همین امر منجر به تسریع این فعالیت‌ها شده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.