پس از گسترش شایعه مصرف الکل و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و بعد هم مسمومیت و مرگ عده‌ای به دلیل مصرف محلول اتانول و متانول، حالا نوبت شایعه‌ تأثیر مصرف موادمخدر در پیشگیری از کروناست. موضوعی که چندی پیش مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، ضمن رد آن، این گونه شایعه‌ها را حربه‌ای برای تبلیغ و فروش مواد مخدر خوانده بود.

مافیای مواد مخدر پشت پرده شایعه کرونایی

قدس آنلاین: پس از گسترش شایعه مصرف الکل و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و بعد هم مسمومیت و مرگ عده‌ای به دلیل مصرف محلول اتانول و متانول، حالا نوبت شایعه‌ تأثیر مصرف موادمخدر در پیشگیری از کروناست. موضوعی که چندی پیش مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، ضمن رد آن، این گونه شایعه‌ها را حربه‌ای برای تبلیغ و فروش مواد مخدر خوانده بود.

کارشناسان این حوزه نیز ضمن تأیید نظر رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، معتقدند مصرف این مواد، شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

آمار سازمان بهداشت جهانی

سعید صفاتیان، پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا بحث استفاده از مواد مخدر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری در بیشتر کشورهای جهان مطرح شده است، می‌گوید: گزارش‌ها و تحقیقات متعددی در حوزه سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص انجام شده که عکس این موضوع را نشان می‌دهند و برپایه اعلام سازمان بهداشت جهانی، آمار مرگ و میر در بیمارانی که مصرف کننده مواد مخدر بوده و به کرونا مبتلا شده‌اند سه برابر افراد عادی گزارش شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حالت عادی وقتی ویروسی وارد بدن افراد شود سیستم دفاعی برای مقابله با آن شروع به ساختن پادتن می‌کند تا ویروس ضعیف شود و بیماری بهبود یابد، اما با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر ضعیف‌تر از افراد سالم است و بیشتر آن‌ها با مشکلات تنفسی و ریوی مواجه‌اند با ورود ویروس کرونا به بدن آن‌ها احتمال بهبود، کاهش و موارد مرگ و میر افزایش می‌یابد.

دکتر صفاتیان می‌افزاید: بررسی الگوی مصرف و سال‌های مصرف معتادان و رابطه آن با میزان مرگ و میر معتادان مبتلا به کرونا نشان می‌دهد، مصرف مواد مخدر نه تنها تأثیری در پیشگیری و درمان کرونا ندارد بلکه عامل تشدیدکننده مرگ و میر آن‌ها نیز محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه آمار مرگ و میر مبتلایان به این ویروس به صورت تفکیک شده اعلام نشده، بازار این قبیل شایعه‌ها داغ است.

احتمال مرگ و میر مبتلایان به کرونا ۵/۳ برابر بیشتر است

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند احتمال ابتلای مصرف‌کنندگان دخانیات -اعم از سیگار و قلیان – به این بیماری، ۵/۲ و مرگ و میر مصرف‌کنندگان ۵/۳ برابر بیماران عادی است.

دکتر ملک زاده با تأکید بر اینکه مصرف دخانیات و مواد مخدر مهم‌ترین عامل انواع سرطان‌ها محسوب می‌شود، می‌گوید: مصرف مواد مخدر از جمله تریاک نه تنها تأثیری در پیشگیری و درمان کرونا ندارد بلکه به دلیل ایجاد ضایعات انسدادی در برونش‌های ریه و در پی آن نارسایی ریه احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش و درمان آن را کاهش می‌دهد.

وی می‌افزاید: مطالعات انجام شده در خصوص مصرف دخانیات و مواد مخدر و رابطه آن با بیماری‌ها نشان می‌دهند مصرف دخانیات و به‌ویژه مواد مخدر علاوه بر افزایش سکته‌های مغزی و قلبی، احتمال ابتلا به سرطان ریه را چهار برابر، سرطان مری، معده و همچنین سرطان لوزالمعده را سه برابر و احتمال ابتلا به سرطان مثانه را پنج برابر افزایش می‌دهد.

تهدید جدی است

حمید جمعه پور، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با اشاره به آخرین بررسی‌های انجام شده در جهان درخصوص بیماری کووید ۱۹و مصرف مواد مخدر می‌گوید: از آنجا که این بیماری به ریه‌ها حمله می‌کند، برای کسانی که سیگاری هستند یا ماری جوانا و یا سایر مواد مخدر را به‌صورت تدخینی مصرف می‌کنند، تهدید جدی است. همچنین نتایج بدست آمده نشان می‌دهند، با توجه به اینکه افراد وابسته به مواد مخدر از جمله تریاک در مقایسه با افراد سالم سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

وی می‌افزاید: بیماری کووید ۱۹، ریه‌های فرد را دچار آسیب می‌کند و با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان تدخینی موادی نظیر تریاک، حشیش، هروئین و... نیز ریه‌هایی آسیب دیده دارند، وقتی درگیر بیماری کرونا می‌شوند معمولاً با علائم شدیدتر تنفسی و عوارض جانبی بیشتری مواجه می‌شوند که درمان آن‌ها به مراتب دشوارتر از سایر بیماران است.

دکتر جمعه‌پور ادامه می‌دهد: بر اساس آخرین یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور چین، نرخ مرگ و میر براثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند ۳/۶ درصد و در افراد عادی ۳/۲ درصد گزارش شده است و با توجه به اینکه اغلب مصرف کنندگان تریاک و سایر مواد تدخینی دچار مشکلات تنفسی هستند، مصرف تریاک نه تنها عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست بلکه احتمال ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش  می‌دهد. همچنین یافته‌های تحقیقات جدید نشان می‌دهند سابقه مصرف متامفتامین(شیشه) نیز می‌تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد، زیرا مصرف متامفتامین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و این موضوع یکی از دلایلی است که در آسیب ریوی افراد مصرف‌کننده متامفتامین نقش دارد.

وی می‌گوید: تجربه و دانش بدست آمده از گذشته نشان می‌دهد افرادی که به دلیل استعمال سیگار، مواد افیونی، متامفتامین، تریاک، حشیش و سایر مواد، از سلامتی کامل برخوردار نیستند به دلایل متعدد فیزیولوژیکی و اجتماعی-محیطی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ و عوارض جدی‌تر آن قرار دارند.

نقش پنهان قاچاقچیان در انتشار شایعه

هومان نارنجی‌ها، پزشک و درمانگر حوزه اعتیاد نیز درخصوص شایعه غلط تأثیر تریاک در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ می‌گوید: به محض آنکه شیوع بیماری کرونا در جهان به‌خصوص در ایران، شایعه‌هایی درجامعه پخش شد که افراد مصرف‌کننده مواد مخدر، به کرونا مبتلا نمی‌شوند، در صورتی‌که این ادعا کاملاً کذب است و پشت آن، مصرف‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر قرار دارند.

نارنجی‌ها در خصوص شایع شدن این باور که مصرف مواد مخدر به‌ویژه تریاک در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ مؤثر است، این موضوع را مطرح می‌کند که چه بسا خود معتادان در دامن زدن به این شایعه‌ها نقشی فعال داشته باشند تا به بهانه پیشگیری از کرونا به استفاده خود از مواد مخدر ادامه دهند. بپذیریم که معتادان یکی از گروه‌های بسیار کم توجه به سلامت هستند و اگر برای آنان، سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری اهمیت داشت به اعتیاد رو نمی‌آوردند. همه این‌ها در شرایطی است که تاکنون هیچ گروهی به عنوان گروه مقاوم دربرابر بیماری کرونا در هیچ کشور جهان شناسایی نشده است.

وی می‌گوید: در حال حاضر همه شرکت‌های داروسازی دنیا، کمپانی‌های واکسن‌سازی و دانشمندان برجسته بیولوژی جهان به‌صورت شبانه روزی مشغول پیدا کردن راه حلی برای درمان و پیشگیری از این بیماری هستند و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند، چگونه باور کنیم که درمان این بیماری پیچیده و نو ظهور به‌دست چند معتاد مصرف‌ تریاک و مافیای مواد مخدر کشف شده باشد؟ طرح این مدل درمانی از سوی معتادان، بیشتر به یک شوخی شباهت دارد تا یک یافته علمی.

این متخصص و درمانگر اعتیاد ادامه می‌دهد: این گونه شایعه‌ها از سوی افراد مصرف‌کننده و مافیای مواد مخدر در فضای مجازی منتشر می‌شوند و بیشتر، افرادی که سابقه مصرف موادمخدر داشته و تمایل به مصرف مجدد دارند به این شایعه‌ها گوش می‌دهند، وگرنه افراد سالم به خوبی می‌دانند اعتیاد، به مراتب از انواع دیگر بیماری‌ها پرعارضه‌تر است. در گذشته باورهای غلط دیگری نیز در مورد تریاک در خصوص درمان دیابت و فشارخون در بین مردم وجود داشت که امسال درمان کووید ۱۹ هم به خواص آن اضافه شد. منابع پژوهشی در دنیا ثابت کرده‌اند  تریاک هیچ خاصیت درمانی برای هیچ بیماری ندارد. مردم کشورمان نیز باید بدانند از تریاک فقط یک داروی مسکن برای تسکین موقت درد استخراج می‌شود و بس. این ماده تا کنون هیچ بیماری را درمان نکرده است.

دکتر نارنجی‌ها می‌گوید: این قبیل شایعه‌ها از طریق منابع خبری غیرموثق و از سوی افراد غیرمتخصص و با عنوان‌های جعلی منتشر می‌شود و افرادی که سواد رسانه‌ای لازم و همچنین شناختی از منابع علمی ندارند به سادگی این قبیل شایعه‌ها را می‌پذیرند و این باورپذیری بی چون و چرا و بدون توجه به منبع موثق خبر، برای جامعه یک زنگ خطر جدی تلقی می‌شود. در حال حاضر بیم آن می‌رود که پس از بحران کرونا با شیوع بالاتر اعتیاد مواجه شویم که تبعات اجتماعی و اقتصادی آن بسیارسنگین‌تر از پیش خواهد بود.

بازار شایعه، داغ‌تر از بازار مافیای مواد مخدر

محمد رضا معدنی، دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی نیز  می‌گوید: شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف موجب قرنطینه، درخانه ماندن و تعطیل شدن بسیاری از پاتوق‌های معتادان شده و بازار خرده فروشان مواد مخدر و به دنبال آن مافیای این مواد را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را بر این داشته اکنون که بازار شایعه داغ‌تر از بازار مواد مخدر شده است با انتشار ادعای کذب تأثیر مصرف مواد مخدر در پیشگیری و درمان این بیماری، رونق بازار خود را بازگردانند.

این پژوهشگر و درمانگر حوزه اعتیاد می‌افزاید: در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر وجود دارد که سالانه ۴۵۰ هزار نفر از آنان فقط بر اثر مصرف این مواد فوت می‌ کنند که فقط بیش از ۷۰ هزار نفر آن‌ها مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند.

به گفته دکتر معدنی مردم باید اطمینان داشته باشند که برمبنای تحقیقات علمی موثق، مصرف دخانیات و مواد مخدر مهم‌ترین عامل تشدیدکننده ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن شناسایی شده و در علم پزشکی هیچ فایده درمانی و یا پیشگیری کننده‌ای بر آن مترتب نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.