۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
کد خبر: 703518

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه شب گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود، صادرات نفت عربستان سعودی در ماه می (اردیبهشت/ خرداد) به ۶ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

قدس آنلاین: رویترز افت شدید صادرات نفتی سعودی را در یک دهه گذشته بی‌سابقه اعلام کرده است.

براساس تارنمای سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) تولید نفت عربستان در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار بشکه در روز بوده که از این میزان هفت میلیون و ۳۷۱ هزار بشکه صادر شده است.

همچنین کاهش شدید قیمت نفت، ادامه جنگ در یمن و شیوع ویروس کرونا ، عربستان را که دچار کمبود شدید نقدینگی کرده است و این امر موجب شد تا ریاض در بودجه سال جاری میلادی این کشور تجدید نظر کند.

"محمد الجدعان پیشتر ُ شنبه شب با اشاره به این که تمام گزینه‌ها برای مواجهه با بحران روی میز است، بر ضرورت کاهش شدید هزینه‌ های بودجه تاکید و افزود: تأثیرات واقعی شیوع ویروس کرونا در سه ماهه چهارم و پس از آن خود را نشان خواهد داد.

وی اعلام کرد: حتی استقراض از بانک‌های جهانی و مراکز مالی بین المللی نمی‌تواند مشکلات سعودی را برطرف کند لذا دولت ریاض به دنبال تجدیدنظر در بودجه سال جاری میلادی است.

با شیوع کرونا در سراسر جهان که به اخلال درحمل ونقل نفت و دیگر کالاها، لغو پرواز هواپیماها، کاهش تقاضا و جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان منجرشد، قیمت نفت به طورکم سابقه ای کاهش یافت.

کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، تولیدکنندگان عمده از جمله عربستان را نه تنها از رویای کسب منافع بیشتر از جنگ‌ بر سر قیمت نفت باز داشته بلکه آنان را واداشته که برای جلوگیری از خسارت بیشتر راهکار کاهش تولید در سریع ترین زمان ممکن را پیش بگیرند.

در این میان کشورهایی که نفت ۶۰ دلاری را پشتوانه بودجه‌های خود در سال مالی جدید قرار داده بودند با کسر بودجه‌های شدید مواجه شده لذا راه استقراض از طریق انتشار اوراق قرضه و چاپ پول را در پیش گرفته‌اند.

منبع: عصر ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.